Foder och strö till D-ponny

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare josse_horsefreak
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 008
J

josse_horsefreak

Hej, ungefär vad kostar foder och strö till en normalaktiv D-ponny. ¨Håller på och räknar på en köpa-häst-kalkyl och i stallet där vi köar till betalar man bara kallhyra, foder och strö får man köpa in själv.

Tacksam för svar :)

Sv: Foder och strö till D-ponny

svår fråga.. Vad är de för ras? Å ålder? m.m

Jag har en D ponny arab, normal aktiv som äter
10kg hö dag.
2kg kornkross
o kraft grov..

sen e de beroende på priserna hos er..

Med stallhyra,spån,hö å allt foder betalar jag 1500kr månaden

Beror ju på vad för strö du ska ha och vart du köper det ifrån... köper man spån direkt från sågverk och hämtar det själv brukar dom inte ta så mkt kanske 10 kr för en stor svart sopsäck. Och sen har vi så att vi kan köpa färdigpackade spånbalar i vårt stall dom kostar 60 kr st och det är väl ungefär som två svarta sopsäckar. så det blir ju lite prisskillnad...
foder är ju väldigt svårt att säga eftersom man inte vet hur höet kommer se ut och då vet man ju vad man behöver kompletera med, sen beror det ju på hur mkt din häst behöver äta sånt där är ju också så enskilt, är inte så många som följer tabellerna...

Spån/torvbal: ca 60-70 kr, går åt kanske 5 /månad= räkna på kanske 350 kr.
Hö: På en höft 6-12 kg per dag, kan kosta 1,50-3 kr per kg = 300- 1000 kr per månad
Kraftfoder: 0-400 kr per månad vanligen.
Mineraler: Kanske 100 kr.

Så tot allt mellan 800 och 2000 kr brukar man landa på, helt beroende på hästens behov, vad du får tag på för grovfoder, vad du väljer för typ av kraftfoder och vilka tillskott du ger. Man kan komma billigare undan om man har tur med grovfodret och köper mycket strö i taget eller obalat.
Sedan lägger du tillev tillskott på det.

Min d-ponny som står i utebox äter 12-15kg hö per dag, 2kg havre,3dl beetfor, 1kg korn, ½dl mineraler. Tar en bal i veckan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 964
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
833
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 097
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 31