Foder råd?!

Em3li3

Trådstartare
Hej. Jag skulle behöva lite foder tips.
Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg om dagen och 1kg lusern(hackad) och 10 kg hö(som ges under 3 tillfällen om dagen.)

Nu har jag fått veta att han har brist på B & E-vitamin och behöver selen.
PLUS att han behöver något foder som han få han att gå upp i vikt då han är tunn, att ge honom mer hö känns inte heller ok då han lämnar kvar om man går över 10 kg.. Även lite biotin för dåliga hovarnas skull.

Har någon något bra tips på ett foder som jag kan gå över till så han inte behöver äta flera olika?
Gärna ett och samma foder så han både får i sig det han behöver plus att lägga på sig lite, kanske ska tillägga att han endast går som skogs häst ca 2 dagar i veckan ibland mer och att ge honom ett foder med havre i är dumt då han inte kan göra av med det på rätt sätt;P

Fick tips om groov 125 men det funkar inte, och det funkar väll inte för hullets skull?:/

Tack på för hand!!
 
Sv: Foder råd?!

Vad visar höanalysen? Vad väger hästen och vad behöver den väga? Är den tunn som i omusklad eller tunn som tunn över revbenen?
Hur har du fått fram bristerna? Ger du något selentillskott i nuläget? Varför skulle du behöva ge biotin?
 
Sv: Foder råd?!

Tack för snabbt svar, då ska jag se om jag kan ge dig svar så du förstår också:P
Jag förstår mig inte på höanalyser men jag har iaf fått fram att med 1 kg pellets och 8 kg hö och 1 kg lucern skulle täcka behovet för att han endast rids lite då och då men jag ökade på till 10 kg och fick veta av en hästkunnig/massör/equitera. Att han behövde selen och vitaminerna eller mer av dom. Jag ger honom inget annat än det jag skrev överst i första inlägget. Biotin ger jag för dåliga hovar, som jag skrev.
Han är väldigt tunn för sin storlek och jämfört med hur han HAR sett ut..både muskler och hull saknas..
 
Sv: Foder råd?!

Vad rekommenderar du/ni för selen tillskott?
Biofarmab har t ex. SeloE och VSL. Selen är inte så konstigt att din "hästkunniga" vet att det saknas (eftersom det nästan alltid gör det i vårt land), övriga vitaminer och mineraler är ju inget man direkt kan se genom att titta på hästen sas. Så gå inte och köp en massa tillskott för dyra pengar i onödan. Ang. att hästen är tunn kan mycket väl havre funka. energi är energi oavsett var det kommer ifrån och energi ger fett på hästkroppen. Men som någon sade här beror det ju på om hästen är tunn (dåligt musklad) eller tunn = mager. Om den är dåligt musklad hjälper fodret en del, men för att musklerna ska komma krävs ju också att hästen arbetar. Din häst motioneras vad jag förstår ganska lite och då är det inte så underligt om den är lite muskelfattig.
 
Sv: Foder råd?!

Öka de foder han får. Så slipper du lägga till något annat.
Pelletsen innehåller 0,4mg Se per kg. Ökar du det så kanske du inte behöver extra mineraler (beror på hästens vikt).
// Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 914
Senast: Ise
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 979
Senast: Kalkon87
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp