Foder till 4 åringar

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare fnorr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 802
F

fnorr

Hur mkt kraftfoder ger ni era 4 åriga hopphästar av halvblodstyp?

Sv: Foder till 4 åringar

Det varierar och att det varierar beror mest på analysen av stråfodret.

I år har vi en kvot på 10, så proteinbehovet är väl täckt. Ger lite olja, betfor och något kg havre.

Jag har iofs inte någon 4-årig hopphäst av halvblodstyp just nu, men vill bara påminna om att en 4-åring räknas som en vuxen häst ur utfodringssynpunkt. Och att det inte spelar någon roll om det är en hopp- dressyr eller travhäst, vad man ska ge den. Det är mängden arbete, hästens storlek och individuella behov som styr det.

(min 3-åriga häst av halvblodstyp får för tillfället fri tillgång till bra hösilage och inget mer)

Ja, den äter mer än 8 åringen, men den är också större och växer samt att den är lite låg på "energi"

Tja, min 4-åring får 10 kg hösilage av världen 8.5 Mj samt 56g smb rp/MJ samt 5 kg Krafft Sport och 3 dl olja, 0.2 kg torr betfor(blötlägges så klart), 0.3 kg vetekli, foderjäst, E och B-vit, equion och enzion, 0.5 dl salt samt 2dl loppfrön. Är i full träning, dvs hoppar terräng 1g/v samt hoppar 1g/v samt gör ett galoppjobb/v, Arbetas 4-6 dagar/V.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 004
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
875
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 377
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka