Foder till gammalt sto

L

LindaK

Hjälp! Jag har köpt mig ett gammalt sto som är i ett uruselt skick. Hon är 21 år gammal, inte en muskel på kroppen och tunn över revbenen, men ändå pigg och glad. Funderar över vad jag ska ge henne för foder. Naturligtvis så mycket grovfoder som möjligt men jag är rädd att det inte är tillräckligt mycket protein i hösilaget vi har i stallet. Tyvärr är det inte analyserat och jag kan inte göra det heller. Så jag tänkte komplettera med lucern. Vårt hösilage har ca 60-65 % TS. Tycker ni hästen får tillräckligt med TS om hon får 6 kg hösilage och 3 kg lucern? Hästen ifråga är ett trakehnersto, 165 cm i mkh och ska väga ca 600 kg skulle jag tro. Väger nog inte mer än 450 kg idag. Hur hög TS-halt är det i Lucern? Hittar inte uppgifterna just nu. Tänkte förutom hösilage och lucern ge henne lite betfor, vetekli och Krafft Groov. Jag räknar med ett ungefärligt värde på hösilaget, utifrån vad andra hösilage har för värden tagna vid ungefär samma tidpunkt. Dessutom vet jag vad som är i och hur det är gödslat.
Vilkka värden hade ni lagt hästen på? Och vilken kvot MJ/SmRP?

Vore tacksam för hjälp! Mvh / Linda:bow:
 
Sv: Foder till gammalt sto

Först så hade jag kollat tänder och mask på henne. Om inte detta är något problem så hade jag gett henne fri tillgång på ensilage och kanske två till tre kilo lusern till att börja med. Lite beroende på dels vilken typ av lusern och far att jag inte vet vad ensilaget innehåller.

Som exempel har inte min analys kommit ännu, så för säkerhets skull får mina fölstom förutom fritillgång på ensilag också två kilo lusernpellets. Tills att analyssvaret kommer och jag justera foderstaten. Får man ingen analys får man justera med ögat efter en tid. Se om hästen blir tjockare eller tunnare.
 
Sv: Foder till gammalt sto

Inte för att jag har med det att göra... Men varför???

Tyvärr är det inte analyserat och jag kan inte göra det.

Är det så att du "inte har råd". Då kan jag säga, att jag tänkte likadant som du för ett par år sen. I stället för att betala analys 400 kronor EN GÅNG OM ÅRET vid ny höleverans, har jag för mig, så köpte jag Lucern 120 kronor i månaden, Groov 170 kronor i månaden , vetekli 150 kronor i halvåret och Soja 150 kronor i halvåret. Idag när jag HAR analyserat hö, så ger jag 9 kg hö, ett par deciliter havre och ett par deciliter grund och ett par dl betfor och har en rund och fin 23-årig häst full ridkondition som tränarna AVGUDAR.

Min ekonomi, har blivit TUSEN gånger bättre. :bow:
 
Sv: Foder till gammalt sto

Inte för att jag har med det att göra... Men varför???

För att jag står i ett inackorderingsstall och dessa köper hösilage från en granne och alla balarna kommer inte från samma fält/skörd och så. Tyvärr.:cry: Annars hade jag helt klart analyserat. Du har nämligen helt rätt i det du skriver!:bow: Dessutom kan jag inte ta något representativt prov. Vi har bara en bal åt gången. Tyvärr.:cry:
 
Sv: Foder till gammalt sto

Om man utgår ifrån att tänder är kollade samt att stoet är ordentligt avmaskad, så hade jag gjort följande.

¤ Fri tillgång till hösilage ute.
¤ Halm och hö inne på nätterna, 50/50.
¤ Stöpt hel havre och korn 50/50, tillsammans med betfor.
¤ Mineraler, B-vitaminer, e-vitamin/selen.
¤ Morötter.

Man måste utgå långsamt när man skall fodra på en häst, förändringen sker inte direkt. Men jag tycker många människor glömmer bort att ge halm samt hö, när bas fodret är hösilage.

Jag stöper havre och korn tillsammans med betfor.
 
Sv: Foder till gammalt sto

Jag kommer att ge lite halm inne oxå, för torrsubstansens skull. Men vill gärna ge lucern, vetekli och betfor för mage/vätska/vitaminer/tänders skull. Tänderna är okej, avmaska ska jag göra så fort jag fått hem henne!
Funderar på:

HÖSILAGE: Fri tillgång
Lucern: 1 kg
Betfor: 0,2 kg
Vetekli: 0,5 kg.
Och så ge betforn och veteklin med varmt vatten. Och även ge multivitaminer och salt i lös form.
 
Sv: Foder till gammalt sto

Men jag tycker många människor glömmer bort att ge halm samt hö, när bas fodret är hösilage.

Vad menar du med det här?:confused: Varför skulle man behöva ge hö och halm när man fodrar med hösilage?
Med riktigt blött ensilage skulle jag förstå om man vill komplettera med antingen hö eller halm för att få i hästen lite mer TS men varför annars? Hösilage man ger hästar brukar inte vara särskilt blött - 60-75%. Det räcker väl med t ex fri tllgång av det? Eller så många kilon att man kommer upp i rmlig TS-mängd för hästen i fråga.
 
Sv: Foder till gammalt sto

När jag var på kurs med djursjukhuset i Helsingborg sa man (i och för sig var det för några år sedan ) att ger man hösilage ska man aldrig missa att ge halm. Jätteviktigt påstod man då. Kanske förändrat? Vet inte riktigt eftersom jag aldrig ger hösilage.
 
Sv: Foder till gammalt sto

Kanske någonting med tuggtid? Kommer faktiskt inte ihåg motiveringen. För länge sedan.
 
Sv: Foder till gammalt sto

En del djur sätter inte hull på ensilaget och skillnad i aptit märks om dom får hö. Varför vet jag inte.
Kanske dom precis som vi har olika smak, kanske ensilaget blir "tyngre" i magen och mättar fortare.

jag skulle..och detta är bara intution o erfarenhet hystat på med lite krossad havre också - fett och lättsmält för en äldre häst.
Svårt att säga mängd dock utan analys på grovfodret.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 230
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 828
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 602
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp