Bukefalos 28 år!

Foder till konvalecent??

mizzmaria

Trådstartare
Har ett fullblod som blivit opererad för lite drygt tre veckor sen och står på total boxvila sen dess. Ska till Hbg på återbesök och röntga om en vecka, och om allt ser bra ut då så ska dom besluta om motion.

Undrar nu lite om foder till konvalecenter?

Min har sen han kom hem fått fri tillgång på hösilage, vilket i verkligheten är ca 11 kg för han äter inte mer:cool:
Sen har han fått 1 liter betfor(torr vikt), 2kg Krafft Rehab och morötter.

Han är glansig och fin i pälsen men har tappat en del muskler (gick ner jättemycket den veckan han stod på djursjukhuset). Har tänkt köpa luzernpellets, kan det va en bra ide?
Sen undrar jag också om det finns nåt alternativ till Rehaben, den är ju ganska dyr...
Eller måste man öht ge krafftfoder när dom ändå bara står? Kan det räcka med att ge luzern, betfor och mineraler:confused:
Kan tillägga att jag har tyvärr ingen grovfoderanalys:crazy::o

Kanske dumma frågor men känner mig lite förvirrad :angel: så jag hoppas någon kan hjälpa mig.:bow:
 
Sv: Foder till konvalecent??

Krafft Rehab är ett kanonfoder men det räcker nog med 1kg om dagen ,i övrigt tycker jag det låter som en bra foderstart (men kanske något mera "torrt" stråfoder vore bra, men håll uppsikt så hästen inte blir för lös i magen då kan du ju byta ut lite ensilage mot hö.
 
Sv: Foder till konvalecent??

Men täcker 1kg Rehab mineralbehovet eller ska jag komplettera med extra mineraler?
Hans avföring ser bra ut, hösilaget är jättetorrt nästan som hö.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 674
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
2 784
Senast: movi
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 486
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 651
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp