Foder till tidigt presterande travhäst??

tinafinis

Trådstartare
Visst, jag vet att det är svårt att svara på utan analys på grovfodret.
Men jag undrar i alla fall vad som kan tänkas vara ett lämpligt foder till en unghäst (kring 1 år kanske??)
Hästen ska gå premielopp som tvååring och behöver därför tränas för det.
En unghäst behöver ju mycket proteiner och en presterade häst behöver energi.
Finns det något bra foder? Fädigfoder eller som man blandar själv?
Tips?

//tinis

Sv: Foder till tidigt presterande travhäst??

Utan analys skulle jag ge några kilo lusern för att säkerställa intaget av proteiner i skonsam form.

Hur mycket energi och protein ska en ettåring ha?
Och en ettåring som tränas för att kunna starta i tidig ålder?

Kan en häst växa pch utvecklas lite tillfredställt om man har ett grovfoder med dåliga värden (om man inte får tag på annat) om man kompliterar med kraftfoder så man kommer upp i värderna som dom behöver?

Kanske ska lägga upp min fråga så istället o sedan utifrån det diskutera olika fodermedel utöver grovfoder.

Inte chansa med kraftfoder om du tror du har ett dåligt grovfoder, utan LUSERN som skrivits ovan. Även om man vet värdena ska man ändå i första hand försöka komplettera med Lusern.

Aha ok. Vad bra o veta.
Jag kommer att analysera höet jag ska köpa nu till våren.
Tänkte bara förvissa mig om att det går att rädda hästens tillväxt även om man nu inte hittar superduper höet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
818
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 665
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka