Foderanalys från foderföretagare

susanne

Trådstartare
Kan man gå till någon myndighet för att få se en analys från en foderföretagare. Stallägaren säger att analyssvaren inte kommit än. Jag tror att hon har något att dölja så därför undrar jag om det är så att foderföretagare är skyldiga att lämna in analysresultat till någon myndighet och om jag då kan få se den via myndigheten.

Sv: Foderanalys från foderföretagare

Jag antar att det gäller grovfoder. Nej, de redovisar inga analyser till någon myndighet. Nej, du kan inte tvinga dig till analysresultaten.

Varför inte göra en egen analys istället?

Foderproducenter (främst kraftfoder) har ju ofta/alltid analysgarantier på sina säcker däremot.

Det finns inga krav på foderföretagare att de ska analysera grovfoder. Det man har krav på är att ha spårbarhet vilket är en helt annan sak.

De flesta foderföretagare är det automatiskt i och med att man ansöker om EU-stöd, i princip alla jordbruk är därför registrerade. Som jag har tolkat spårbarhetskravet så innebär det att man ska kunna redovisa var fodret kommit ifrån. För de allra flesta innebär det att man producerat hö/ensilage på den egna gården. Det man köper in ska man kunna spåra genom att exempelvis föra journal som talar om var det är köpt.

Som jag tolkat orsaken till registrering av foderföretagare är att man vid utbrott av smittsamma sjukdomar eller liknande ska kunna följa spridningsvägarna. Exempelvis har det funnits salmonella via foder som har varit mycket svårt att spåra tidigare.

Så synd att det inte fanns såna krav.

Anledningen till att jag inte skickat in för egen analys är att stallägaren har sagt att hon gjort det (i oktober tror jag det var) och hon väntar att den ska komma snart.

Nästa år så kommer inte att göra om misstaget, då blir det egen analys.

Hur lång tid tar det normalt att få svar?

Från Analycen tar det tre dagar att få svar, jag brukar ha det på två dagar via mail eller telefon.

Jag är glad att det inte är något krav på grovfoder. Många använder redan idag kopierade analysrapporter för sina partier, det hade varit ännu vanligare att en analys vandrar vidare för 16 partier. Det hade ju varit en helt tandlös regel/lag/förordning.

Tycker det är bättre att ta en analys själv, då vet jag hur jag gjort urvalet och kan kontrollera materialet innan det går iväg.

"min" foderleverantör skickade in för analys. Jag ringde till Analycen och uppgav hans namn och fick kopia mailad till mig på resultatet. Gick på några minuter!

Sånt borde inte få ske. Felaktig hantering av Analycen och omoraliskt av dig om du inte hade din foderleverantörs godkänande. Vilket jag ju inte vet om du hade. Anser att endast den som bekostar analysen ska få del av analyssvaret, sen är det upp till han att dela med sig av det till dem han vill.

Håller fullständigt med jolly_jumper. Har jag betalat 500:- för något så ska ingen utan min tillåtelse få del av den informationen.

Rent juridiskt är det krångligt med ägande- och nyttjanderätt av denna typ av information. Det är sannolikt så att Analycen "äger" analysresultatet men jag som betalar har rätt att "nyttja" det. Nu blir det ytterligare besvärligare genom att analysprovet tillhandahållits av den som betalar för analysen.

Att utge sig för att ha rätt till resultatet genom att hänvisa till någon annan och sedan ange e-mail som resultatet ska skickas till är nog rent av olagligt.

Jag tog själv provet, skickade in det men räkningen och analysresultatet skickades till foderleverantören, så knappas något ohederligt!!! I mitt fall stod dessutom mitt namn som avsändare.

Jag tog själv provet, skickade in det men räkningen och analysresultatet skickades till foderleverantören, så knappas något ohederligt!!! I mitt fall stod dessutom mitt namn som avsändare.

Det framgick inte av ditt tidigare inlägg, jag (och antagligen flera med mig) fick intrycket att det var din foderföretagare som skickade in ananlysen och att du "snyltade" på hans resultat.

Skicka in en egen analys, det är ju ganska långt kvar på hösäsongen! Kostar inte särskilt mycket och den kan ju spara dig en massa penger... eller tvärtom.

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 565
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 102
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 469
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka