Foderbyte?

malpe

Trådstartare
Vi har en 7 månader gammal Kleiner Munsterländer tik som den senaste tiden blivit orolig i magen och fiser ofta och väldigt illa. Jag är nu inne på att byta foder för att se om det är det som spökar.

Hon har sedan hon var valp ätit Golden eagle holistic Chicken- ett torrfoder för valpar från 8 veckor och vuxna hundar.

Ingredienser:
Fjäderfämjöl (Kyckling), fullkorns vitt ris, fullkorns brunt ris, kycklingfett (konserverad med vitaminer), havre, potatis, köttmjöl av gris, linfrö, tomat, betmassa, ägg, fiskmjöl (lax), ärtor, morötter, alfalfa, fiskolja (lax), kycklingleversås, salt (natrox), havsalger, yucca, glukosamin, chondroitin sulfat, äpple, tranbär, selen, beta karoten, beta-glukans, mannaoligosackarider (MOS), L-karnitin, vitaminer och mineraler.

Råprotein 26% Vitamin A 26 000 IE/kg
Råfett 15% Vitamin C 37.8 mg/kg
Växttråd 3.6% Vitamin D3 1823 IE/kg
Aska 8.5% Vitamin E 248 IE/kg
Kalcium 1.5% Koppar 20 mg/kg
Fosfor 1.1% Selen 0.18 mg/kg
Omega 6 Fettsyra 2.8%
Omega 3 Fettsyra 0.8%

Vad bör jag titta efter eller undvika hos det nya fodret med förhoppningen att få en gladare mage?

Tacksam för råd och era erfarenheter!

Vänligen, Malpe
 
Sv: Foderbyte?

Mitt tips är foder utan betfibrer, som jag tycker ger gaser. Mindre fibrer. Gärna max 3% men gärna lägre (2-3%). Det fins även en hel del "lullull" i fodret du beskriver såsom örter, ärtor osv som säkerligen kan hjälpa till att ge gaser.
 
Sv: Foderbyte?

Tack för tipset, ska kolla på det!
Vet du kanske av något foder som har de egenskaperna du beskriver?
 
Sv: Foderbyte?

Tack för tipset, ska kolla på det!
Vet du kanske av något foder som har de egenskaperna du beskriver?

Jag är ingen torrfodermänniska och slår ett slag för färskfoder även jag:)

Jag vet dock många som bytt över till torrfodret Four Friends och är supernöjda med både päls, magar och annat. Jag ger det som godis trots att jag egentligen inte gillar aloe veran som är i, men i övrigt gillar jag ingredienserna om man jämför med många andra foder i samma klass. Jag kan utan problem ge ett mål av Four Friends om vi åker bort utan att mina färskfoderhundar får så mycket som en fis av bytet. Men som med allting annat är det individuellt vad hundar fungerar på :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
680
Hundhälsa Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret. Hos...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 042
Senast: dramatik
·
Katthälsa Har kollat runt på olika torrfoders ingredienser och näringsinnehåll och ställde upp dem för en jämförelse. Vilken skulle ni säga var...
2
Svar
24
· Visningar
4 349
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Mina katter äter nu Royal Canin Indoor longhair 35 och verkar må förhållandevis bra på det fodret. Min ena katt har under våren...
Svar
8
· Visningar
1 434
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp