Foderhäst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Evelyn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 016
E

Evelyn

Har kännt att jag är redo för nåt nytt i min ridning för att utvecklas mer och kom då på med en kompis att skaffa foderhäst, vad ska man tänka på, är det bra att vara två, fördelar och nackdelar osv. Är intresserad av allt.

själv så har jag ridigt i 8 år har haft sommarhäst, medryttarhäst, sköthäst, tävlar regelbundet på sommaren osv så jag är väl insatt i hästar och ridning. men nu så känner jag att jag behöver folk som säger alla för- och nackdelar som har haft/har fodehäst eller "bara" är hästintresserad och vill säga vad dom tycker!

Skriv! :)

Sv: Foderhäst

Att tänka på-

Har du tid?
Har du råd?
Var ska den stå?
Vad för typ av häst vill du ha och vad vill du göra med den?

Fördelar är du slipper betala en stor engångssumma för en häst.

Nackdelar är att du lägger ner tid och energi och pengar på att träna hästen och sen tar ägaren tillbaka den och säljer den mycket dyrare än vad den var värd innan du tog hand om den:mad:

... bara lite tankar..

Jag har tiden, har råd, och har ett stall som är i närheten som jag troligast kan få en plats på.. eftersom vi är två så blir det ju lite enklare med tid och pengar..vi har snackat ihop oss och har kommit på ungefär vad vi är intresserad av för häst sen gäller det ju att hitta nån man trivs med..

vi tänkte ha hästen i ca 1- 2 år och sen går det bra så kanske vi är intresserade av att köpa hästen en av oss eller båda.. så ja..

Tack för svaret!

du verkar ha koll på det mesta, kom bara ihåg att skriva ett bra och tydligt kontrakt.... mellan er 2 som hyr och ägaren och kanske även mellan er två....

undrar bara sen vad du menar med....

tävlar regelbundet på sommaren osv
vad menar du? vilken typ av tävlingar går regelbundet på sommaren??

vad jag menar är att eftersom jag inte har egen häst så tävlar jag med ridskolanshästar, deras tävlingar går endast på sommaren och då är de dressyr och hoppning. varför de är tävlingar endast på sommaren är att de endast har uteridbana och bästa underlaget är då på sommaren alltså har de valt att bara ha sina tävlingar då..

Tack för svaret!

Någon fler som kan berätta nåt som kan vara till hjälp?

Tja! Delade min foderhäst med en kompis de första 5-6 månaderna... Det var en tjej jag kännt i flera år, trots detta tog det inte lång tid innan det blev kaos av alltihop.

Visst var det skönt att ha någon att dela hästen med, någon att dela tankar och funderingar med, samt även ansvaret, problemet var bara att jag hela tiden var så mycket mer engagerad än henne. Egentligen var det fel häst för henne, vi var helt olika i våran ridning samt i kroppsform och syn på livet, men allt sådant har jag kommit på nu i efterhand, just då var det bara kul att få en "egen" häst att dela med en kompis...

Tänk på att provrida båda två flera gånger, det kan ju vara svårt att hitta en häst som passar båda, sen måste man tänka på att prata ofta, så det inte blir missförstånd och man bara går och blir sura på varandra.

Fördelar är ju tex att det bara blir halva ansvaret, halva kostnaden, inga medryttare behövs, du kan ut och resa (eftersom någon annan är hemma och har hand om hästen), att det är kul att ha någon att dela alla erfarenheter med och kul att alltid ha en kompis som vet EXAKT hur hästen är...

Nackdelarna är väl att det blir så jobbigt om den ena beslutar sig för att sluta av någon anledning, om man känner att inte den andre engagerar sig lika mycket eller att man går och stör sig på den personens sätt att hantera och/lr rida hästen...

Jag tycker att man ska tänka sig för mycket noga innan man bestämmer sig för att dela häst med någon. Även om det är ens bästa kompis, för det kommer alltid att dyka upp någonting och då vill man gärna vara säker på vart man har den andra personen och hur pass stark vänskapen är...

Jag är nu själv på foderhästen och visst, de är dyrare och mer ansvar, men det kan faktiskt vara värt det... Så tänk ordentligt innan!

Lycka till!:)

Tack för svaret! jo jag har funderat mycket på det där men jag tycker att jag och min kompis säger till om vi känner att nåt är fel eller liknade, vi har delat häst förrut och det har gått bra så jag tror att blir det problem vilket jag tror det kommer bli med nåt iallafall så tror jag vi kan lösa det tillsammans..
Och vi kommer först ha en häst på prov och då får vi verkligen känna efter så det funkar, så det är ju bra att vi gör det!
:)

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 138
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 626
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 689
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka