Foderhjälp!

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Sassa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 3 200
Sv: Foderhjälp!

okej, nu behöver jag lite hjälp igen =)

Jag blir alldeles snurrig i bollen av allt det här med olika siffror, balanser och kvoter!

Thytur har haft fri tillgång på hösilage under hans första tre år. Under två veckor har han nu fått 6 kg hösilage/dygn, vad motsvarar det ungefär i hö?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med hans foder nu. Just nu får han 6 kg hö / dygn och han kommer säkerligen att få ca 8kg hö/dygn senare i vinter då det blir kallt (han ska gå ute). Vi har pratat om att lägga ut balar så att hästarna nästan har fri tillgång. Han har lagt på sig lite kring magen den sista veckan, men det är väl mest för att förbereda inför vintern antar jag.

Ungefär hur många dl lucernpellets motvsarar ett halvt kilo? Någon som vet?

Jag har valt att köpa till lucernpellets eftersom jag inte hittade något lucernhack utan melass och eftersom jag vill öka hans proteinintag något. Jag har även köpt Minesyl som mineraltillskott. Enligt foderanalysen behöver jag tillsätta mer protein om jag ger 6kg hö/dygn men inte om jag ger 7 kg hö/dygn. Hur mycket lucern behöver jag då ge extra tror ni?

Verkar det vettigt tycker ni?

//Julia

Sv: Foderhjälp!

Hur stor är bristen? Vid 1 kg lucern får hästen i sig 115 smrp, så kan du räkna själv vad du behöver ge.

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 676
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 620
Senast: Boj
·
Foder & Strö Någon som vill hjälpa mig att räkna ut vad mina hästar behöver och om detta hösilage (plastat hö) är ok?? Bägge är halvblod 1,60 som...
Svar
5
· Visningar
821
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka