Foderstat - shettis

Sv: Foderstat - shettis

Kvoten bör/ska aldrig understiga 6,0. Oavsett ras eller ålder. Själv ligger mina oftast runt 7,0. Inga shettisar förvisso. Men det har ingen betydelse.

Kvoten bör/ska aldrig understiga 6,0. Oavsett ras eller ålder. Själv ligger mina oftast runt 7,0. Inga shettisar förvisso. Men det har ingen betydelse.

Det har jag också fått lära mig, men får flera signaler om att man inte ska hålla ungshettisar på den kvoten... får dock inga bra svar om varför inte.

Har precis köpt en liten shettistjej på 13 månader, tidigare har jag haft unghäst men halvblod - så det är lite skillnad.

Men visst måste det vara lika viktigt med en väl sammansatt foderstat till en shettis som till ett halvblod - gäller ju en växande individ i alla fall.

/Lizzie

Rasen har ingen betydelse för behovet. Däremot kan ju individen har lite olika krav. Sist jag hade så unga shettisar, det var två halvbröder. Så hade väldigt olika behov. Den ena klarade sig bra på en kvot runt 7, växte bra och jämt med bra hull. Den andra behövde en kvot på över 10 och var ändå lite i underkant på det. Så innan den första vintern var slut fick han helt gå över till fri tillgång på lusern istället för vårt grovfoder och en hel del kraft foder för att hålla hullet.
Så du har helt rätt det är ingen skillnad shettis och halvblod alla unghästar har stora krav på bra foder.

Rasen har ingen betydelse för behovet. Däremot kan ju individen har lite olika krav. Sist jag hade så unga shettisar, det var två halvbröder. Så hade väldigt olika behov. Den ena klarade sig bra på en kvot runt 7, växte bra och jämt med bra hull. Den andra behövde en kvot på över 10 och var ändå lite i underkant på det. Så innan den första vintern var slut fick han helt gå över till fri tillgång på lusern istället för vårt grovfoder och en hel del kraft foder för att hålla hullet.
Så du har helt rätt det är ingen skillnad shettis och halvblod alla unghästar har stora krav på bra foder.

Tack för ditt svar! Då vet jag vart jag ska börja så får jag se vilken kvot som blir bra för henne.

Kan man ge soja till så unga shettisar? Om man inte får tag på bra hö alltså.

Min lilla shettis är av den smäckrare varianten och funderar på om 23-24 Mj/dag kan vara lagom för den lilla fröken. Är det rimligt att räkna på en vuxenvikt på cirka 150 kg?

/Lizzie

Om man inte har helt katastrofala värden så är inte soja det optimala första tillskottet till någon häst. Behöver du höja dina värden så ta heller och börja med lusern, som är ett för hästen mycket skonsammare foder än sojan. Annars kan du använda samma typer av foder till en frisk shettis som till vilken annan frisk häst som helst.

Tack för ditt svar! Då vet jag vart jag ska börja så får jag se vilken kvot som blir bra för henne.

Kan man ge soja till så unga shettisar? Om man inte får tag på bra hö alltså.

Min lilla shettis är av den smäckrare varianten och funderar på om 23-24 Mj/dag kan vara lagom för den lilla fröken. Är det rimligt att räkna på en vuxenvikt på cirka 150 kg?
/Lizzie
Är det en standardshettis så är det ALLDELES för lågt räknat, den kommer väga minst 200 kg, troligen närmare 250.
Att den är smäcker nu säjer inget om att den blir klent byggd som vuxen.
Mina shettisar brukar ligga runt 30-35 MJ i underhåll.

I övrigt så är shettisar hästar som alla andra raser och det är ingen skillnad på att räkna foderstat till shettisar jämfört med andra raser - man går efter vikten. De som påstår något annat vet inte vad de pratar om. :grin:

Är det en standardshettis så är det ALLDELES för lågt räknat, den kommer väga minst 200 kg, troligen närmare 250.
Att den är smäcker nu säjer inget om att den blir klent byggd som vuxen.
Mina shettisar brukar ligga runt 30-35 MJ i underhåll.

I övrigt så är shettisar hästar som alla andra raser och det är ingen skillnad på att räkna foderstat till shettisar jämfört med andra raser - man går efter vikten. De som påstår något annat vet inte vad de pratar om. :grin:

Tack för ditt svar! Nu har jag bilden lite klarar för mig :D. Och jag håller mied dig. Att räknar foderstat till shettisar på samma sätt som andra hästar.

/Lizzie

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 669
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 992
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
610
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka