Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kvoten bör/ska aldrig understiga 6,0. Oavsett ras eller ålder. Själv ligger mina oftast runt 7,0. Inga shettisar förvisso. Men det har ingen betydelse.
Rasen har ingen betydelse för behovet. Däremot kan ju individen har lite olika krav. Sist jag hade så unga shettisar, det var två halvbröder. Så hade väldigt olika behov. Den ena klarade sig bra på en kvot runt 7, växte bra och jämt med bra hull. Den andra behövde en kvot på över 10 och var ändå lite i underkant på det. Så innan den första vintern var slut fick han helt gå över till fri tillgång på lusern istället för vårt grovfoder och en hel del kraft foder för att hålla hullet.
Så du har helt rätt det är ingen skillnad shettis och halvblod alla unghästar har stora krav på bra foder.
Är det en standardshettis så är det ALLDELES för lågt räknat, den kommer väga minst 200 kg, troligen närmare 250.Tack för ditt svar! Då vet jag vart jag ska börja så får jag se vilken kvot som blir bra för henne.
Kan man ge soja till så unga shettisar? Om man inte får tag på bra hö alltså.
Min lilla shettis är av den smäckrare varianten och funderar på om 23-24 Mj/dag kan vara lagom för den lilla fröken. Är det rimligt att räkna på en vuxenvikt på cirka 150 kg?
/Lizzie
Är det en standardshettis så är det ALLDELES för lågt räknat, den kommer väga minst 200 kg, troligen närmare 250.
Att den är smäcker nu säjer inget om att den blir klent byggd som vuxen.
Mina shettisar brukar ligga runt 30-35 MJ i underhåll.
I övrigt så är shettisar hästar som alla andra raser och det är ingen skillnad på att räkna foderstat till shettisar jämfört med andra raser - man går efter vikten. De som påstår något annat vet inte vad de pratar om.![]()