Har varit lång beställningstid på potatisproteinet så har inte räknat så mycket & hästarna har fått äta annat protein, men nu har det kommit.

Dock undrar jag hur mycket lusern ni tycker är rimligt. Jag vet att det räknas som grovfoder men vill ändå inte ge hur mycket som helst. Anledningen till att jag undrar är att jag som det tidigare skrivits i tråden tänkte ge PP och lusern till ponnyn som har ett proteinunderskott på 285 gsmbrp. Men genom PP får jag i max 137 gsmbrp vilket gör att det fortfarande saknas 148. Om jag då ska uppfylla den bristen med lusern skulle jag behöva ge ungefär 1,5 kilo lusern.

Är det rimligt eller är det bättre att ge henne 4,3 dl muscle up.

Mina foderstater (till liten mustang, 148cm/450kg) innehåller ofta 0,5-1kg lusern + proteinpulver.

Luser slinker ner fort 😅. Jättegott, bra att blanda med, räknas som grovfoder.

I år när jag haft gräsfröhalm så har jag delat kraftfodergivan på två tillfällen per dygn, för att inte riskera obalans i grovtarmen av högt proteinintag på kort tid.

Jag ger skålen samtidigt som jag ger en högiva.

Muscle up innehåller potatisprotein och lusern, så ser inte varför du skulle ge det istället. Blir bara dyrt.
 
Mina foderstater (till liten mustang, 148cm/450kg) innehåller ofta 0,5-1kg lusern + proteinpulver.

Luser slinker ner fort 😅. Jättegott, bra att blanda med, räknas som grovfoder.

I år när jag haft gräsfröhalm så har jag delat kraftfodergivan på två tillfällen per dygn, för att inte riskera obalans i grovtarmen av högt proteinintag på kort tid.

Jag ger skålen samtidigt som jag ger en högiva.

Muscle up innehåller potatisprotein och lusern, så ser inte varför du skulle ge det istället. Blir bara dyrt.
Vart köper du lusern och PP? Vad jag har räknat på så blir det 8,9 kr/dag (0,3 kg) för muscle up, 12 kr/dag (200 g) för PP och 16 kr/dag (ca 1,5 kg) för lusernet. Så om jag ska fodra med lusern och PP blir det 28 kr/dag istället för knappa 9 kr.

Om bara ekonomin fanns är jag helt för att ge lusern då det räknas som grovfoder, eller helst köpt ett annat hö med bra protein och energi men samtidigt tillräckligt lågt för att det skulle funka med fri tillgång.

Funderade först på att ge PP och muscle up men eftersom muscle up innehåller PP blir det ju inte så bra.
 
Vart köper du lusern och PP? Vad jag har räknat på så blir det 8,9 kr/dag (0,3 kg) för muscle up, 12 kr/dag (200 g) för PP och 16 kr/dag (ca 1,5 kg) för lusernet. Så om jag ska fodra med lusern och PP blir det 28 kr/dag istället för knappa 9 kr.

Om bara ekonomin fanns är jag helt för att ge lusern då det räknas som grovfoder, eller helst köpt ett annat hö med bra protein och energi men samtidigt tillräckligt lågt för att det skulle funka med fri tillgång.

Funderade först på att ge PP och muscle up men eftersom muscle up innehåller PP blir det ju inte så bra.

Jag har förut beställt PP via Swedfed pga tog upp pall med Swedfed All-In, men i år blev det billigare för mig att passa på när bulksidor hade rea. Mina har fått 80% ärtprotein i år. Provade även risproteinet, det var dock hemsk flygig konsistens. Jag bor långt i norr så frakt är dyrt och har ingen fodercentral i närheten.

Mina hästar är inte så kräsna så länge som jag blandar med lite lusern. Köper Krafft Pure på Granngården.
 
Vart köper du lusern och PP? Vad jag har räknat på så blir det 8,9 kr/dag (0,3 kg) för muscle up, 12 kr/dag (200 g) för PP och 16 kr/dag (ca 1,5 kg) för lusernet. Så om jag ska fodra med lusern och PP blir det 28 kr/dag istället för knappa 9 kr.

Om bara ekonomin fanns är jag helt för att ge lusern då det räknas som grovfoder, eller helst köpt ett annat hö med bra protein och energi men samtidigt tillräckligt lågt för att det skulle funka med fri tillgång.

Funderade först på att ge PP och muscle up men eftersom muscle up innehåller PP blir det ju inte så bra.
Måste vara jättedyrt pp om muscle up är billigare?
Jag betalar 32,50 kr/kg potatisprotein vilket innebär 21 gsmrp per krona. Sist jag räknade på muscle up (tror priset hr gått upp sen dess) så blev det 10 gmsrp per krona.

Lusern är dyrare men i ditt fall kan du ju inte ge enbart proteinkoncentrat.
 
Vart köper du lusern och PP? Vad jag har räknat på så blir det 8,9 kr/dag (0,3 kg) för muscle up, 12 kr/dag (200 g) för PP och 16 kr/dag (ca 1,5 kg) för lusernet. Så om jag ska fodra med lusern och PP blir det 28 kr/dag istället för knappa 9 kr.

Om bara ekonomin fanns är jag helt för att ge lusern då det räknas som grovfoder, eller helst köpt ett annat hö med bra protein och energi men samtidigt tillräckligt lågt för att det skulle funka med fri tillgång.

Funderade först på att ge PP och muscle up men eftersom muscle up innehåller PP blir det ju inte så bra.
Har du inte räknat fel förresten?
300 g muscle up = 102 gsmrp
200 g pp + 1,5 kg lusern = ca 295 gsmrp

Du behöver ge drygt 840 g muscle up för att täcka ditt proteinunderskott (ca 25 kr per dag?).
 
Senast ändrad:
Tänk på att om du inte vill ge mer pp pga att maxgica uppnått kan du inte fodra på med muscle up då detta innehåller pp.
 
Har du inte räknat fel förresten?
300 g muscle up = 102 gsmrp
200 g pp + 1,5 kg lusern = ca 295 gsmrp

Du behöver ge drygt 840 g muscle up för att täcka ditt proteinunderskott (ca 25 kr per dag?).
Ojdå, det har jag visst gjort. Hade ett papper med väldigt många siffror så måste ha lyckats blanda ihop dem🤔
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 067
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 515
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Vi har fått svar på vår höanalys som tyvärr visade på extremt låg proteinhalt. Vi kan inte köpa annat hö så vi får ge protein som...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: sweep
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 508
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp