Sv: Foderstater!
är det bättre enligt dig att inte veta värdena i höet och bara titta på hästen tills den efter 2 månader faller ur på kort tid pga proteinbrist.. än att analysera höet och inse "j*vlar va lite protein det var i höet" och tillsätta mer protein direkt.. ?
man(jag) tänker ALLTID på hästen man räknar åt i första hand..
när jag räknar är det:
1. är hästen lätt/svårfödd, är det väldigt pigg/lat, hur mycket väger den, är den mager/fet, behöver den muskler/hull, hur gammal är hästen, är den växande/dräktig/digivande/gammal, kollar om det finns en gammal uträknad foderstat och kollar hur den ser ut i näringsvärdena, kollar om hästen mår bra på dom värdena..
2. grovfoderanalysen utgör grunden av foderstatsuträknande, hur mycket näring ger minimibehovet (1,2 kg ts/100 kg häst) och hur mcyket orkar hästen äta maximalt? vad blir lagom mängd grovfoder för just denna häst? och om proteinet i grovfodret är lågt så räknar jag in lucern i grovfodergivan..
3. lägger till energigivande eller proteingivande kraftfoder beroende på om något av dessa behövs pga hög eller låg kvot i grovfodergivan eller om den maximala mängden grovfoder hästen orkar äta inte räcker för att täcka upp näringsbehovet. jag kollar även upp mineralerna så att dom stämmer så att inget fattas..
4. uppföljning: äter hästen allt foder? är den lagom pigg? presterar hästen bra? är träcken OK? bygger hästen muskler? försvinner extrafettet? ser hovarna OK ut? är det något som felar så går man tillbaka och söker orsaken och justerar..