Foderstater!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Ambra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 356
A

Ambra

Blir lite fundersam när jag hör alla som håller på att räkna ut foderstater till sina hästar.... Är det ingen som ser om en häst får för lite eller för mkt av nåt längre?? Jag har aldrig räknat ut en foderstat, har aldrig haft problem med vikt eller päls... Vart har ögonen tagit vägen? Man ser väl om dom mår bra!!:)

Sv: Foderstater!

Jo, visst ser man oftast om hästen mår bra. Vitsen med att ha lite koll på hur foderstaten är sammansatt är väl oftast att man ska slippa se att hästen inte mår bra...

men har man kunskapen om hur en häst utfodras så behöver man inte va med om att hästarna blir tjocka eller taniga.... Det är ju det som är själva grejen....

Vad jag menar är att även om man har uträknade foderstater så verkar det ju inte funka?!

:bow:
Håller med dig.. har aldrig räknat ut en foderstat och det har funkat hittills! :bump:

Ambra skrev:
Vad jag menar är att även om man har uträknade foderstater så verkar det ju inte funka?!
så har jag också alltid tyckt tidigare... men denna vintern har jag nog velat ha en analys på höet och vetat hur MYCKET eller LITE krafftfoder min pålle skulle haft, men det fick bli lusern för att göda upp honom... (han tunnade ur)
men NÄSTA vinter tänker jag analysera höet och räkna ut en foderstat till pållen för att veta om jag tex behöver ge extra kalk, eller mer energi mm...

:idea: kanske inte behöver ge nåt alls om höet blir bra!!! då sparar man lite pengar ;)

Säger som C.P sa på en föreläsning...en foderstat handlar mer om ekonomi än annat.

Jag analyserar för att veta på ett ungefär hur mycket protein och energi det är i höet, samt kvoten mellan dessa. Därefter tillsätter jag kraftfoder om jag tycker det behövs. Kollar alltid främst på hästen, även om jag räknar litegrann, brukar inte följa uträkningen så länge för det är alltid något som inte stämmer helt.

När jag räknar ut en foderstat är det mer för att få lite tips om det skulle vara något som min häst saknar. Annars utgår jag ifrån vad mina ögon ser, och lite sunt förnuft... ;)

Det är sånt jag efterlyser...:bump: verkar vara allt för många som stirrar sig blind på sin pålles uträknade foderstat!:confused:

Det är ett jättebra hjälpmedel o analysera grovfodret MEN: Hur vet du att det är samma värde i allt?? Olika ängar, olika skördar osv... framförallt får vi inte glömma att hö/hösilage tappar i näring under lagringen. Det som var i höstas kanske inte är nu? Analyser är dessutom rätt dyra, lönar det sig i längden?? När det kanske ändå inte stämmer och kanske blir fel ändå??
Jag litar på ögat o det sunda förnuftet!

självklart ska man TITTA och KÄNNA på hästen.... med uträknad foderstat,analys av höet eller ej :D men jag vill veta om det tex är tillräckligt med tex kalk i höet... för om det finns mycket kalk i höet så kanske man ger för mycket av detta om man ger extra. DET är ju inte bra alls!
eller för lite av något annat som man behöver tillsätta...
för allt kan man ej se med ögat.....

är det bättre enligt dig att inte veta värdena i höet och bara titta på hästen tills den efter 2 månader faller ur på kort tid pga proteinbrist.. än att analysera höet och inse "j*vlar va lite protein det var i höet" och tillsätta mer protein direkt.. ?

man(jag) tänker ALLTID på hästen man räknar åt i första hand..
när jag räknar är det:

1. är hästen lätt/svårfödd, är det väldigt pigg/lat, hur mycket väger den, är den mager/fet, behöver den muskler/hull, hur gammal är hästen, är den växande/dräktig/digivande/gammal, kollar om det finns en gammal uträknad foderstat och kollar hur den ser ut i näringsvärdena, kollar om hästen mår bra på dom värdena..

2. grovfoderanalysen utgör grunden av foderstatsuträknande, hur mycket näring ger minimibehovet (1,2 kg ts/100 kg häst) och hur mcyket orkar hästen äta maximalt? vad blir lagom mängd grovfoder för just denna häst? och om proteinet i grovfodret är lågt så räknar jag in lucern i grovfodergivan..

3. lägger till energigivande eller proteingivande kraftfoder beroende på om något av dessa behövs pga hög eller låg kvot i grovfodergivan eller om den maximala mängden grovfoder hästen orkar äta inte räcker för att täcka upp näringsbehovet. jag kollar även upp mineralerna så att dom stämmer så att inget fattas..

4. uppföljning: äter hästen allt foder? är den lagom pigg? presterar hästen bra? är träcken OK? bygger hästen muskler? försvinner extrafettet? ser hovarna OK ut? är det något som felar så går man tillbaka och söker orsaken och justerar..

For mig kandes det valdigt bra att kolla nar min tvaaring hade lang boxvila, minsta for mkt energi sa bockade hon i boxen, och det fick hon inte. Aven av ho! Sa jag ville vara saker pa att hon fick i sig allt hon behovde i naring, och kunna dra ner pa energin.:idea: Maste tillagga att hon ar extremt svarfodd, sa jag ville kunna ge samkt som mojligt!
Sen finns de stora stall, dar du inte far valja foder.
Om du maste byta foder vill du kanske att hasten iaf ska vara i form pa tavlingen om en manad.
Detta ar bara exempel
:bump:

har aldrig haft en höanalys till min 4 åring ..ser med ögat istället om det fattas ngt..funkar för mig

Jag vill :bow: för dig lundborg!
Kul att du insett innebörden av uträknad foderstat/analys av grovfodret. :) KUL FÖR DIG OCH DIN HÄST!

milly skrev:
Jag vill :bow: för dig lundborg!
Kul att du insett innebörden av uträknad foderstat/analys av grovfodret. :) KUL FÖR DIG OCH DIN HÄST!
ja, det är tack vare alla kunniga här på buke! (inklusive dig) som jag fattat innebörden av detta!!!!
:bow:

linnsan skrev:
har aldrig haft en höanalys till min 4 åring ..ser med ögat istället om det fattas ngt..funkar för mig

Så du SER alltså om det fattas SELEN eller kalcium? :angel:
Och att balansen är bra mellan Ca/P s att inte fosfor stör upptaget av kalcium och försvagar skelettet hos din häst?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 772
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 396
Senast: lundsbo
·
Ridning Jag har haft häst länge, hoppat lite i perioder. Dressyr och gångartsridning har jag inga problem med, klart jag kan utvecklas mer men...
Svar
3
· Visningar
390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka