Bukefalos 28 år!

Fodertillskott

belle

Trådstartare
Nu kommer jag snart få svar från analysen av hösilaget. Jag borde behöva fodra med nåt annat också (vitaminer, mineraler) Fri tillgång till hösilage finns.
Så jag undrar om det finns något "heltäckande" vitamin/mineralfoder man kan ge?? Haha lite luddigt. Vill inte ge ren kraft, har aldrig behövt ge det innan. Men vitaminer behövs, så enklast vore om det finns att köpa en färdig blandning att ge lite av per dag?? Någon som vet vad jag pratar om :D :D
 
Vad du behöver ge för mineraler beror på vad analysen visar. Om det är årets ensilage behövs enbart e-vitamin, övriga vitaminer finns i grovfodret eller produceras av hästen själv. Det finns inga heltäckande vitamin/mineralfoder utan vad du ska ge beror alltså på vad som fattas i ditt ensilage.
 
Vad du behöver ge för mineraler beror på vad analysen visar. Om det är årets ensilage behövs enbart e-vitamin, övriga vitaminer finns i grovfodret eller produceras av hästen själv. Det finns inga heltäckande vitamin/mineralfoder utan vad du ska ge beror alltså på vad som fattas i ditt ensilage.

Det är skillnad på ensilage och hösilage va? :/ Men min analys visar inga vitaminer eller mineraler dock :/ Det är väl sällan analysen visar det?
 
Det är skillnad på ensilage och hösilage va? :/ Men min analys visar inga vitaminer eller mineraler dock :/ Det är väl sällan analysen visar det?

Skillnaden är enbart Ts-halten, alltså hur mycket vatten grovfodret innehåller. Det finns egentligen inget som heter hösilage utan det är ett uttryck som har kommit till för att poängtera att det är högre Ts-halt i ett ensilage.

En analys utan mineraler är ganska värdelös. Då vet du inte alls vad du ger. Man beställer vad man vill ha analyserat. Jag köper alltid full mineralanalys. Kontakta analysföretaget och fråga om de har provet kvar och be dem analysera mineralerna så att du vet vad du behöver ge extra. Det enda man annars vet behöver tillsättas av mineralerna är selen eftersom våra svenska marker är utarmade på selen. Däremot analyseras inte vitaminer eftersom man vet vilka vitaminer grovfoder innehåller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 078
Senast: Indiana
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 394
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har gett Brogaarden Icelandic power i 2 månader nu, den innehåller enligt dom ett högt vitamin och mineralinnehåll. Undrar om det räcker...
Svar
5
· Visningar
1 199
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: MissOnly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp