_husmusen_

Trådstartare
Jag ska skaffa en till liten katt och har en liten fundering kring vilket foder jag ska välja.
Jag har i dagsläget en katt som är njursjuk och äter njurfoder. Jag tycker dock det är onödigt att lilla kattungen ska göra det också.
Innan utfodrade jag min katt med porta 21 sensibel som jag tyckte hon var fin på.

Var inne nu och läste om på innehåll/analysvärden och ser att den innehåller 47% protein, är det för mycket protein? (Dagens dummaste fråga).

Han kommer förutom torrfoder även få mjukmat/vaisto mush.

Lägger in vad porta 21 innehåller/analysvärden
Ingredienser:
Malet kycklingkött (64%), kycklingkött (9,15%), kycklingfett, torkad potatis, torkad öljäst, betmassa (avsockrad), cellulosa, MOS (mannanoligosackarider), FOS (fruktooligosackarider), torkade lingon, extrakt från grönt te. Tillsatser:
Näringstillsatser
Vitamin A [retinylacetat] (24570 IE/kg), vitamin C [ascorbyl monofosfat] (43,76 mg/kg), vitamin D3 [kolriboflavin] (12,75 mg/kg), vitamin B6 [pyridoxin] (5,78 mg/kg), vitamin B12 [kobalamin] (110,25 mg/kg), niacin (30,45 mg/kg), pantothensyra (9,24 mg/kg), folsyra (1,63 mg/kg), biotin (325,50 mg/kg), kolineklorid (240 mg/kg), kalciumjodat (1,64 mg/kg), natriumselenit (0,53 mg/kg), järnsulfat monohydrat (321,36 mg/kg), järn-aminosyrakelat hydrat (21,33 mg/kg), kopparsulfat, pentahydrat (42,24 mg/kg), koppar-aminosyrakelat hydrat (52,80 mg/kg), zink-aminosyrakelat hydrat (355,73 mg/kg), zinksulfat monohydrat (296,49 mg/kg), mangansulfat, monohydrat (116,95 mg/kg), DL-metionin (840 mg/kg), taurin (875,25 mg/kg).

Innehåller EU-godkända antioxidanter: Konserverat med tokoferolhaltiga extrakt (vitamin E) samt L-askorbinsyra.

protein 47.0 %
fett 21.5 %
fibrer 2.5 %
aska 12.0 %
magnesium 0.1 %
fukt 7.0 %
 
Inget torrfoder alls skulle jag rekommendera. MUSH Vaisto (gul) och blötmat är fullt tillräckligt. Mina katter får bara BARF (mest MUSH för jag är lat).
 
Anledningen till att jag vill ge både och är att jag har ganska långa pass på jobbet, så jag vill inte riskera att han får äta mat som legat framme och blivit dålig/blir utan mat.
Jag vet att torrfoder är mindre bra för katter. :)
 
Det finns automater med isklamp i botten.
Det finns förövrigt automater för alla möjliga olika behov numera, vilket är kanon när man har katter med olika behov.
Du kan ju ha en timerstyrd automat att ha lite torrisar i för de dagar du är borta länge. Så får de nått mellanmål dessa dagar?
 
@MissFideli jag har skålar som styrs av deras chip så att de bara öppnas för rätt katt :)

Kattungen verkar själv välja att hellre vänta på nytt blötfoder än att äta sitt torrfoder. Han är dessutom uppfödd på matrester så han verkar inte anse att blötmaten blir ofräsch. (Locket på skålarna håller det lite fräschare också tror jag). :)

Min njursjuka katt hon har fri tillgång så henne är jag inte orolig över att maten skulle ta slut eller så. Hon äter inte så mycket heller till skillnad från kattungen som äter (och skiter) som en häst :D

Det var mest om det torrfoder var okej om man som mig "måste" ge torrfoder. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
673
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 440
Senast: snorp
·
Övr. Katt Mina katter äter nu Royal Canin Indoor longhair 35 och verkar må förhållandevis bra på det fodret. Min ena katt har under våren...
Svar
8
· Visningar
1 432
Senast: fluffig
·
Övr. Katt Har nu skrivit ner innehållsförteckningen på katternas torrfoder så kan ni, kattmatsexperter säga vad som är bra/dåligt och om det finns...
Svar
19
· Visningar
1 433
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp