Fodervärd-hur funkar det?

MsSleepalot

Trådstartare
Hur har ni gjort när ni lämnat iväg er häst på foder? Vem betalar vad? Som försäkring, hovslageri, veterinär, vaccination, foder osv?

Sv: Fodervärd-hur funkar det?

Har fungerat likadant på bägge hållen de gånger jag haft häst ute på foder och de gånger jag har har häst på foder.

Jag står för alla löpande kostnader inkl. försäkring. När jag lämnar ut häst står jag kvar på försäkringen, fodervärden betalar direkt till mig.

För nuvarande foderhästen har jag betalat direkt till försäkringsbolaget och står i övrigt också för alla kostnader.

De färdiga kontrakten är väldigt bra checklistor så man kommer ihåg att avtala om de viktiga punkterna.

Det är aldrig fel med en veterinärbesiktning innan man hämtar hästen, och när man lämnar tillbaka den. Så bägge parter vet att hästen är i samma skick före som efter fodertiden.

Jag har häst på foder och betalar de mesta för hästen utom vaccinationer och försäkring, dock får jag stå för självrisken.

Jag har en häst på foder och betalar alla kostnader för hästen förutom försäkringen som ägaren står för.

Jag ahr min häst ute hos en fodervärd och de betalar allt. försäkringen betalas till mig så betalar jag in den. Utrustningen medföljde. Det som går sönder eller behöver köpas nytt står de för.

Jag betalar försäkringpremien och fodervärden resten. Jag har dock betalt för vaccinationen denna gången, men det är självvalt.

Jag har gjort som fler tidigare; betalt försäkringen och så har fodervärden betalat alla övriga kostnader.

Jag har två hästar på foder nu.

På den ena betalar jag allt på inkl. försäkring utom livbeloppet det betalar ägaren.

På den andre så betalar jag allt utom försäkring, den står ägaren för och hon stog även för första vacc med stelkramp som jag ville han skulle ha men dom andra får jag stå för sen.

Första hästen är livstidsfoder om jag vill, har fått med alla saker ect som jag får köpa loss för billig peng om jag vill ha kvar henne.

Andra hästen kommer alla grejjer med till, plus en rockard som vi får behålla även om vi inte vill köpa ut hästen sen, han har vi på foder 1 år i taget.

Vi har skrivit ordentliga kontrakt med allt nedskrivet så som tex vem ska hämta hästen när den ska hem, ska tvist till domstol,vem betalar vad, vad för saker som är med...ja ALLT har vi skrivit ner.

Jag har en häst på foder, har haft henne sen i sommras.
Jag står för allt, förutom försäkringen.
Skulle det hända någonting så kommer vi överens om hur vi ska lösa allt, men på vårat kontrakt står det att jag står för självrisken.
Men ägarna är supersnälla och ställer verkligen upp :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 621
Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 052
Senast: gullviva
·
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 262
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har ni någon gång varit med om att ett försäkringsbolag strulat när köpare ska ta över försäkringen? Har lämnat fullmakt men när köpare...
Svar
11
· Visningar
1 394
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka