fodervärd

vinkelina

Trådstartare
HUr gör man egentligen då om man vill ha en hund på foder?

På hästsidan så ser man ju ofta att de annonseras efter fodervärdar, men har aldrig sett nått på uppfödar sidorna (eller så söker jag på fel ställe)

eller ringer man bara och fråga om de ger bort en valp på foder.

Inget som är aktuellt just nu, blev bara att fundera på detta i helgen

Sv: fodervärd

Det vanligaste är nog kontakter och att man har visat att man kan tävla/ställa ut eller vad det nu är som gäller för den rasen.

Jag blev fodervärd när jag ringde och ville köpa valp för att den tikvalpen jag ville ha, ville inte uppfödaren sälja så då fick jag henne på foder istället:D

Att vara fodervärd = är inte lika med gratis valp, sätt dig ordentligt in i vad det innebär.
Se sedan till att du har något att erbjuda uppfödaren, som gör att h-n vill ha just dig som fodervärd.

Och framförallt var noga med ditt val av uppfödare, finns inget som det är så mycket "bråk" ovänskap som just foder hundar.
Det ska kännas helt rätt att man har bra kontakt och kan prata om allt!

mycket utställningar blir det väl nog med fodervärdshundar. Är de inte oftast så att det är en hund som de själva vill använda i avel som "lånas ut".

Det är oftast en valp de vill behålla själva men inte har tiden, platsen eller orken med en till.

Du lånar inte ut hunden, du ger bort/säljer den till priset av att du har rätten till två valpkullar (tik).

Vem som ställer ut beror på hur kontrakten är utformat. Men de utställningar som uppfödaren vill ha hunden till ska denne betala. Dock ska fodervärden se till att hunden är i utställningsmässigt skick vad gäller päls och fysik. Kan vara värt att tänka på om det är en ras med mycket pälsvård.

En del uppfödare kan lägga en notis på sin hemsida att de söker fodervärd till en hund i kommande/nuvarande kull. Men annars är det kontakter eller så frågar man uppfödare man skulle kunna tänka sig ha samarbete med om de ev skulle vara intresserade av att sätta ut en valp på foder.

Min Leon trillade mer eller mindre ner i knät på mig.
Jag hade haft tentaklarna ute en längre tid för en hanhund av rasen.
I den kombination som jag gillade fick tiken bara en dödfödd valp.
Via vårt rasforum så fick jag kontakt med en uppfödare som av en tillfällighet hade fått med sig en 10 månaders hanhund som hon inte kunde ha hemma, inte så många som gillar en bitare som demolerar det mesta.

Jag fick inte köpa honom eftersom hon ville ha full kontroll över vilka tikar han skulle få betäcka.
Hunden är i princip min, men hon har full avelsrätt på honom.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 128
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 584
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 640
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 849
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31