Fodervärdsavtal

V

Vannie

Är osäker på var jag ska läggatråden, men vi prövar här.

Nu är det så här att jag ska låna ut min häst på foder i minst ett och ett halvt år framöver från och med nästa månad. Kruxet är dock att jag inte alls vet hur avtalet ska se ut och därför skulle jag behöva lite hjälpa av er bukisar. Någon med erfarenheter osm kan ge mig lite tips? :bow:

Sv: Fodervärdsavtal

Ett gott råd, Köp Deckemans (finns att köpa hos h**ks eller gå in på www.hastlitteratur.se och beställ därifrån) fodervärdsavtal. Där finns dom flesta punkterna!

En sak som inte finns med där är Utrustningen.
Skriv ett tilläggskontrakt där fodervärden skall ersätta utrustningen när hästen återlämnas, Skriv även upp dom grejor du skickat med.

/Linduzz

Håller med Linduzz, köp ett färdigt kontrakt det är enklast och bäst om man inte är säker på hur man ska uttrycka sig.
Lycka till.

Då ska jag bara försöka ta mig till Hööks på något vis.. Är de dyra de där färdigskriv avtalen?

De flesta ridsportsaffärer har kontrakten om du har svårt att ta dig till just Hööks. :idea:

De avtalen är jättebra, hade själv ett sådant när jag hade min polle på foder innan vi köpte henne.

Även jag rekommenderar de färdiga avtalen, de är jättebra, om någonting fattas så är det ju bara till att skriva ett enskilt avtal på just det.

Lycka till!

Tack så mycket :bow: en annan i stallet har vägarna förbi Hööks i helgen så hon lovade köpa ett par åt mig :)

Det tror jag inte, inte vad jag har sett i alla fall..

En sak som du också bör försöka förtydliga i kontraktet är vem som ska stå för vad om hästen skadas, samt om du ska få någon typ av ersättning ifall hästen inte lämnas tillbaka i samma skick som den var när den lämnades.
Råkade själv ut för en tråkig historia nyss, där min häst kom tillbaka skadad och i uselt skick. Fodervärden hade först betalat alla veterinärkostnader, men när hon tyckte att det drog iväg för mycket sade hon upp kontraktet och jag tvingades ta hem hästen. Då var den alltså halt och i övrigt i dåligt skick. Visst hade jag kunnat ta strid eftersom vi hade kontrakt, men i det här fallet ville jag bara få ett slut på hästens lidande.
Lycka till - men som sagt, var TYDLIG med allt i kontraktet.

Mvh Tillis

Tack :bow: tråkigt att det blev på det viset för dig :( hoppas din häst mår bättre nu!

En sak jag undrar är; ska hästpasset följa med hästen eller ska jag behålla det? Undrar eftersom jag hört någonstans att passet alltid ska vara där hästen är? :confused:

som flera sagt innan. ha de färdigtryckta som grund. sen kan du skriva in mera du vill ska stå med.

ex.

- vad för utrustning som ingår och vem som ersätter trasig utrustning.
-att du har rätt att besöka hästen under hela fodervärdstiden.
-att fodervärden inte får flytta eller byta stall på hästen utan din vetskap. (vem vet, rätt som det är kanske hästen står utomlands...)

Glöm inte bort att skriva in om du vill ha tex en speciell hovslagare eller om du vill ha en speciell typ av hovvård. Även om du inte vill att hästen flyttas till annat stall under fodervärdstiden. Lämna gärna med tränings/utbildnings-instruktioner om du har/vill + såklart foderinstruktioner. Det är alltid bättre om man skriver så mycket som möjligt innan så vet båda parter vad det är som gäller.

Tack för tipsen allihop :bow:

Nu är det så här att jag efter att nu suttit ner och läst igenom avtalet i lugn och ro (lite väl sent) insåg att jag inte haft en tanke på att låta någon veterinär titta på honom innan :crazy: Jag tycker iofs inte att det behövts eftersom det inte var så länge sedan han blev 'kollad'. Det färdigskrivna avtalet lägger rätt stor vikt vid just besiktningen :crazy:... Kommer det inte att gälla nu när han inte genomgått någon kontroll? Eller?

Om du har ett tidigare besiktningsunderlag så kan du ju i avtalet hänsisa till det om det är ok för fodervärden. Skriv då bara in i avtalet att det gäller, vilket datum det är utskrivet samt lämna med en kopia på besiktningen. Om den tidigare besiktningen inte visar ua på allt så skulle nog jag göra en ny besiktning..tro mig det är det värt.

Jag rekommenderar att du låter göra en ny besiktning så det inte blir ngt tjafs senare när du får tillbaka honom och han inte skulle vara helt fräsch, annars kan de alltid påstå att det fanns när de fick honom. Av samma anledning bör det göras en besiktning inför återlämnandet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 436
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 541
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 667
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 503
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31