Fodervärdskontrakt fråga

Linduzz

Trådstartare
Hoppas denna tråd ligger rätt, Annars får moderator flytta den!

Min syster står som ägare och jag som delägare.
Kan jag som delägare skriva under ett fodervärdskontrakt?

/Linduzz

Sv: Fodervärdskontrakt fråga

Lite svårt att förstå vad du menar med att din syster äger hästen och du är delägare. När man har registerar delat ägandeskap på en häst så brukar man också ange vem eller vilka som ska få "skriva under" på saker som rör hästen. Är det detta du menar med att din syster äger hästen så är det hon som ska skriva under avtalet. Har ni gjort som så att ni bägge kan skriva under för hästen, äger på lika vilkor, så behöver ni båda skriva under avtalet. Slutligen om du har rätt att själv bestämma över hästen enligt erat avtal så kan du skriva under.

Det är väl vanligast när det gäller travhästar att man delar ägarskapet och då har man en person som står för hästen juridiskt och ingen av de andra delägarna kan då själv skriva under något som blir giltlig när det gäller hästen.

Hoppas du kan få någon hjälp av svaret.

Ja, kollar man i ägarbeviset så står hon under ägare och jag delägare.

Vad jag vet så har vi inte registerat nått om vem som får skriva under.

Nu vet jag ju inte rasen men på de som jag sett med delat ägarskap, brukar man ange andelen av ägandet i ägaranmälan/registeringanmälan på hästen. Har ni inte gjort det eller något annat avtal om hur ni ska stå för hästen så bör det vara upp till dig och din syster om vem som ska skriva under. Är ni överens så lär det ju inte vara några problem. Är ni inte det så bör det nog vara din syster som står som "huvudägare" som ska skriva under.

Hästen är en korsning, Är reggad i SPAF, Svenska ponny avels förbundet..
Min syster sa att jag kan skriva under för att jag står som delägare..
Som sagt vi har inte skrivt om vem som får skriva under vad.
Så då bör det vara i princip fritt fram för mig att skriva under?

Om ni själva är överens så ska det inte vara några problem.
Ni kan ju för säkerhets skull skriva in något i avtalet i stil med att du har tillstånd av samtliga ägare att skriva under och stå för avtalet.

Finns inget skrivet så är det i förening, dvs båda två. Var för sig borde reggas på nåt ställe. Ni kan ju bli osams om saker o ting.

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
863
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 469
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 989
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 306
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka