Fodra slät nosgrimma

Houdinie

Trådstartare
Jag har ett nytt kandar i huntermodell, dvs med helt släta, ofodrade remmar i hela huvudlaget. Det är skitsnyggt på min häst och jag var strålande nöjd tills min tränare sa att nosgrimman var för skarp eftersom den var ofodrad. :crazy:

Jag spänner nosgrimman så att jag får in två fingrar, men ändå är den alltså för skarp och nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag vill ju behålla den rena "looken" i kandaret, men hur jag än letar så hittar jag inga nosgrimmor som är fodrade men ändå så stilrena som den jag har.

Mina frågor är:
1. Kan man fodra en ofodrad nosgrimma och behålla stilen?
2. Kan ni tipsa om en nosgrimma (med nackrem) som ni tror kan passa mina önskemål?
 
Sv: Fodra slät nosgrimma

Om nosgrimman inte trycker anser jag inte att det är något problem. Förstår inte vad tränaren menar. Du får väl sätta på ett stort fårskinn när du rider för tränaren ;)
 
Sv: Fodra slät nosgrimma

Verkar inte vara speciellt kunnig tränare! En ofodrad nosgrimma som du får in 2 fingrar är ju precis lagom spänd. Finns dom som rider med fodrad nosgrimma och drar åt så in i helsike (såg det senast på en dressyrtävling i grannskapet) skulle en sån var mildare bara för den är fodrad?
Undrar vad din tränare har för utbildning? Självlärd kanske?
 
Sv: Fodra slät nosgrimma

Läste TR och där står det endast att nosgrimman ska vara helt av läder, inget annat. Så fortsätt du rida med din fina nosgrimma!
 
Sv: Fodra slät nosgrimma

Sitter nosgrimman bra?
Trivs hästen med den?

Om svaren är ja så fortsätt att rid med den!
 
Sv: Fodra slät nosgrimma

Får du in två fingrar så kan den ju inte vara för skarp. En nosgrimma är ju inte skarpare än så hårt man spänner den. Vill du så kan du ju lägga under en såndär platta som fördelar tryck men jag tror inte du skulle behöva det, viktigast är ju att se om hästen gillar nosgrimman, går den och krullar ihop sig, gapar eller stretar emot? Då kanske man får sätta på något mjukt men det märker du ju.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 239
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp