Nosgrimmor - onödigt eller hjälpsamt?

ja, 2 finger regeln e otydlig, den borde tas bort helt =) ett barn har ju inte lika stora fingrar som en stor man xD

Det är liksom inte barn som gör kontroller på tävlingar det är ett förtydligande bla till öd som ska använda sina fingrar eller iaf förstå andemeningen.
 
Det är liksom inte barn som gör kontroller på tävlingar det är ett förtydligande bla till öd som ska använda sina fingrar eller iaf förstå andemeningen.

Fast 2-fingrarsregeln har ju lärts ut på ridskolorna sen jag var liten på 80-talet. Det är ju i praktiken inte ett mått enbart för överdomare. Och det stora antalet ridpass görs inte på tävlingar under överseende av överdomare.
 
Sen Rida bettlöst ska inte vem som helst göra. Sen ska man ju helst inte rida med tyglarna/händerna, kanske mest för å ge hästen ett stöd. Viktigt å lära sig rida med sitt bäcken ^^,
Jag är av en hel annan åsikt, bettet används för att precisera exakta hjälper bla vad gäller ställning, samt en kontaktkommunikation ex genom förhållning så bakbenen vinklas mer och balansen därför förbättras om jag tar det väldigt basic.
Jag gillar inte att man anser att man ska ge hästen ett stöd, det bjuder till att hänga o bli statiskt och det ger sår i munnen och även om nosgrimman är lös spänns den.

Rider man bettlöst med slack tygel, vilket man såklart kan göra, men då blir det ju en ridning mer som lufs och lunk, jag har inte sett en enda bettlöstutbildad ( gdk bettlöst ska tilläggas) häst som gått med någon form av arbetsmässig energi.
 
Senast ändrad:
Fast 2-fingrarsregeln har ju lärts ut på ridskolorna sen jag var liten på 80-talet. Det är ju i praktiken inte ett mått enbart för överdomare. Och det stora antalet ridpass görs inte på tävlingar under överseende av överdomare.

Jag skrev bla och det är väl olika var i landet man bor , jag har alltid förut hört enfingret, det är också det som varit gängse på förbundets utbildningar förut, förbundet som varit vääldigt seg på att ta tag i detta för att vissa själva tävlar/har tävlat GP/ är tränare eller och känner GP ryttare där det fortfarande är och ffa har varit väldigt vanligt med för hårt åtdragna remmar..
 
Jag fick också lära mig 2 fingrar på 80-talet.
Min ridlärare sa minst två vuxen-fingrar, så när jag var barn fick vi lägga alla fyra fingrar på nosryggen. Han sa också att nosgrimman var för att hindra att bettet gled och att alternativet var en halv-nosgrimma (som han gärna satte under hakan på hästen). Hästar under åtta år och alla ridskolehästar skulle ha remmontgrimma för att skydda tänderna - och om vi tyckte att det var fult så var vi felnavlade. (tidigt 1980-tal)

Jag vet inte om han hade rätt - men det jag fick höra tidigt i livet sitter
 
Min ridlärare sa minst två vuxen-fingrar, så när jag var barn fick vi lägga alla fyra fingrar på nosryggen. Han sa också att nosgrimman var för att hindra att bettet gled och att alternativet var en halv-nosgrimma (som han gärna satte under hakan på hästen). Hästar under åtta år och alla ridskolehästar skulle ha remmontgrimma för att skydda tänderna - och om vi tyckte att det var fult så var vi felnavlade. (tidigt 1980-tal)

Jag vet inte om han hade rätt - men det jag fick höra tidigt i livet sitter

Jag förstår fortfarande inte hur en nosgrimma (remont, aachen, engelsk) kan hindra bettet från att glida. De sitter ju fästa i en annan rem än bettet. De sitter ju överhuvudtaget inte ihopmed bettet på nåt sätt. En halv nosgrimma som sitter i samma sidostycke som bettet verkar ju ha en större chans att göra det och hindrar inte hästen från att gapa om något i munnen är obehagligt.

Hur satte han den där halva nosgrimman? I samma sidostycke som bettet sitter i?
 
Vad är en nosgrimma egentligen till för, var ju frågan i första inlägget.
Det den var avsedd för från början var helt enkelt att vara en grimma som man vid behov kunde binda upp hästen.
Titta på Canadas ridande polis. Där syns det tydligt att det är mer som en grimma än något att korrigera hästen med. Man har till ock med ett grimskaft som går från grimman och runt om halsen.

Sedan har det kommit diverse avarter av nosgrimmor som är mer eller mindre till problem för hästen.
 
Vad är en nosgrimma egentligen till för, var ju frågan i första inlägget.
Det den var avsedd för från början var helt enkelt att vara en grimma som man vid behov kunde binda upp hästen.
Titta på Canadas ridande polis. Där syns det tydligt att det är mer som en grimma än något att korrigera hästen med. Man har till ock med ett grimskaft som går från grimman och runt om halsen.

Sedan har det kommit diverse avarter av nosgrimmor som är mer eller mindre till problem för hästen.

Intressant!
 
Men lägg ner! Jag vet mycket väl hur en aachennosgrimma fungerar, men du vet det uppenbarligen inte. Om hästen inte kan gapa så har du spänt aachenremmen alldeles för hårt.
Snokremmen kom ju till för att stänga igen hästens mun, du verkar inte heller veta vad du pratar om. Jag har bekanta som fick lära sig att man skulle dra åt den så hårt som det gick. Jag förstår att hästen kan gapa om man spänner den löst men varför har man den då? Den kan ju fortfarande inte gapa så mycket och spänner men den alldeles för löst åker den ju under hakan på hästen.
Du låter väldigt mycket som att du försöker försvara dig själv fast du inte kommer på något bra argument utan hoppar på mig istället. Jag kan ha fel men det är så du uttrycker dig i mina ögon iallafall
 
Jag har bekanta som fick lära sig att man skulle dra åt den så hårt som det gick.
Har jag också varit med om flera gånger, att folk på olika ridskolor jag ridit på dragit åt den så att den är jättesvår att ens få upp efter dom. Också varit med om att folk dragit den åt mig, efter jag tränsat, för dom tycker den sitter för löst "Den inverkar inte när den sitter så löst" har dom sagt... Då har jag använt två fingrar på höjden.
En av hästarna på en av ridskolorna hade en insjunkning i nosryggen, efter nosgrimman...
Också fått höra, när jag red i sidepull på min egen häst, att jag spänt den för löst. När jag sa att nej, det har jag inte, sa hen "jaja, bara du kan styra så"...
 
Det är väl bara remontnosgrimman som sägs stabilisera bettet för unghästar, därav namnet (remont, häst under utbildning, en ny häst att sitta upp på, remonter). Den sitter ju också nära och precis under bettet.

I övrigt ser man på gamla militärbilder ofta nosgrimmor som är en helt tvärhand stora, just för uppbindning. Sådana ser man ju också ibland på hästar som rids på Pelham. Gissningsvis för det finns kindkedja och då är ju nosgrimma överflödigt (eller ok, många som rider på kandar numera verkar ju ha Aachen nosgrimma, men den biten har jag inte helt förstått).

Sedan om nosgrimma och inte bryta käken kan man ju föreställa sig varifrån den kommer och det är ju helt logiskt och långt från mjuka händer i skogen. Det är ju bara att tänka första världskriget och en bomb som faller ned så ryttare och häst får panik och ryttaren drar allt vad han har i bettet och ramlar bakåt eller hästen går ned på knä och kör käken i jorden. Gissar att en bred nosgrimma som en tvärhand kan få plats i kanske kan vara räddningen i ngt enstaka fall då.

Det är ju inte alltid alltid i historien som häst och ryttare med små nätta hjälper rider i en skog i Uppland. Utan folk har ju ridit bland bomber och pumor också.
 
Senast ändrad:
1586428962389.png
 
Officer
1586429145834.png


Tror det är uppbindningsrepet som är runt halsen till nosgrimman, så man bara kan plocka loss binda upp och ta ur bettet och man får in en tvärhand under nosgrimman. Dock verkar det ha ngn funktion också eftersom man har dem på poloponnies, gissningsvis som ett slags martingal, fast som bara fungerar om reaktionen (huvud upp) är väldigt extrem?
 
Officer
Visa bifogad fil 48428

Tror det är uppbindningsrepet som är runt halsen till nosgrimman, så man bara kan plocka loss binda upp och ta ur bettet och man får in en tvärhand under nosgrimman. Dock verkar det ha ngn funktion också eftersom man har dem på poloponnies, gissningsvis som ett slags martingal, fast som bara fungerar om reaktionen (huvud upp) är väldigt extrem?
På brukshästar har än idag många grimma under träns och ledrep från grimma och runt halsen.
Det är ingen form av inspänning och fyller endast funktion att kunna binda upp eller få längre rep att leda med än tyglarna.

Polohästarna har martingal oftast. Dvs ngt helt annat.
 
Jag har definitivt känt en skillnad i stabilitet med/utan nosgrimma på samma träns, även med justerade sidostycken. Tror nosgrimman stabiliserar genom att verka på hela konstruktionen så det påverkar bettet "passivt" eller vad man säga och inte "aktivt" som t.ex. en curbstrap gör. Dock kan en tillräckligt tjock nosgrimma påverka bettet "aktivt" genom att det kan putta ut sidostycken och bettringar, vilket kan vara stabiliserande det med.

Tror det har väldigt mycket att göra med både hästens huvudform och huvudlagets material och konstruktion. Har ridit med ett "träns" med endast en tunn rem bakom öronen som legat superfint, och andra träns som börjar flytta på sig med en gång. Händer ju även att sidostyckena kan släppa nästan helt när man tar i bettet för att hästens har t.ex. stor mun med låga mungipor.

Sen har jag personligen en känsla att vissa hästar faktiskt gillar när nosgrimma eller snokrem tar emot, då behöver de ju inte själva hålla emot bettet hela tiden utan remmarna gör det för dem, och om de inte spänner sig lika mycket är det också lättare för dem att slappna av.
 
Det finns numer en måttsticka som kan användas vid tävlingar för att få en enhetlig och rättvis mätning. Snokrem förstår jag mig inte på, den ger för stora skador använd på fel sätt. Men det ser ju snyggt ut tyvärr. Hårt spänd nosgrimma kan ge hästen spänningar i nacke och käkar så jag förstår inte riktigt syftet. Nu finns det många alternativ till traditionella nosgrimmor som ger mindre skador i munnen på hästen. Att dra till nosgrimman så hårt så att hästen inte kan röra käkarna samt dräggla utan att kunna få ut det ur munnen måste vara en hemsk upplevelse för hästen. Det blir aldrig bra ridning med en häst som känner obehag. Som ryttare kan man inte utvecklas positivt om inte hästen är glad och tycker det är kul.
 
Det är väl bara remontnosgrimman som sägs stabilisera bettet för unghästar, därav namnet (remont, häst under utbildning, en ny häst att sitta upp på, remonter). Den sitter ju också nära och precis under bettet.

I övrigt ser man på gamla militärbilder ofta nosgrimmor som är en helt tvärhand stora, just för uppbindning. Sådana ser man ju också ibland på hästar som rids på Pelham. Gissningsvis för det finns kindkedja och då är ju nosgrimma överflödigt (eller ok, många som rider på kandar numera verkar ju ha Aachen nosgrimma, men den biten har jag inte helt förstått).

Sedan om nosgrimma och inte bryta käken kan man ju föreställa sig varifrån den kommer och det är ju helt logiskt och långt från mjuka händer i skogen. Det är ju bara att tänka första världskriget och en bomb som faller ned så ryttare och häst får panik och ryttaren drar allt vad han har i bettet och ramlar bakåt eller hästen går ned på knä och kör käken i jorden. Gissar att en bred nosgrimma som en tvärhand kan få plats i kanske kan vara räddningen i ngt enstaka fall då.

Det är ju inte alltid alltid i historien som häst och ryttare med små nätta hjälper rider i en skog i Uppland. Utan folk har ju ridit bland bomber och pumor också.
Remontnosgrimman kallad "ridgrimma" uppfanns av en överstelöjtnant von Oeynhausen i mitten av artonhundratalet enligt C.G. Wrangel som betonade att den främst var ett hjälpmedel vid dressyren av unghästar. Men det fanns även andra typer av nosgrimmor med syfte att hindra hästen från att öppna munnen.

Hittade i Wrangels bok också en bild på en s.k. resgrimma som var en kombination av grimma och träns.

20200409_224241.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 458
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 059
Senast: Fazeem
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 297
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp