Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Nu vill jag inte låta "snoffsig" Har varit på en del fölbedömmningar där både sto och föl fått fnatt men ändå fått bra bedömning. Sånt hör till ;) Åk iväg och ha kul :) Ni har ju halvblods hingstar på era fölungar.. Jag åker inte pga att jag har rent fullblod och av det så finns det ingen anledning att lägga tid och pengar på en dålig bedömning även om killen rör sig bra och är super trevlig.

Grattis till er som visat. Fina poäng :)
 
Sv: Föl 2013

Är de busiga får de ofta springa lösa rätt omgående, sen när mamman bryter av brukar fölis falla in i trav bredvid mamma.

Ett tips är att inte hålla emot, ha en lång lina och gå en bit bakom fölis istället.

Frans kör också åsnestyle när han leds numer och är dessutom lite svårfångad.
,men det löser sig :)
 
Sv: Föl 2013

Haha du låter inte snoffsig :p

Hon var verkligen sjövild idag - hon är ju inte rädd men massa bus i kroppen :D jag blev dock tveksam om jag kan hålla henne om hon spattar riktigt :o
 
Sv: Föl 2013

Är de busiga får de ofta springa lösa rätt omgående, sen när mamman bryter av brukar fölis falla in i trav bredvid mamma.

Ett tips är att inte hålla emot, ha en lång lina och gå en bit bakom fölis istället.

Frans kör också åsnestyle när han leds numer och är dessutom lite svårfångad.
,men det löser sig :)

Hehe - låter ju bra att få släppa henne lös rätt så kvickt.

Jag håller henne i longerlina och går bakom, dock måste jag ju hålla emot när hon löpt hela linan ut vilket hon lyckas med :crazy:
 
Sv: Föl 2013

...sen när mamman bryter av brukar fölis falla in i trav bredvid mamma...

Isåfall får jag hoppas att mammahäst faktiskt saktar av om hon får springa lös. :angel:
Går jättebra att leda i både skritt och trav, vänder hur lätt som helst, normalt sett inga problem att fånga in, men vill INTE stå still på tävlingsplats många sekunder åt gången.
Det löser sig nog, får träna Iska hemma och hoppas mammahäst står still så länge som behövs/trampar på stället.
Kan ju alltid ta ner dem på grusvägen, där brukar mamma vakna till lite, problemet är ju att det kommer bilar där då och då... :cautious:
Undrar om folk blir sura om man stänger av vägen sisodär 10 min? :D
 
Sv: Föl 2013

Visningen är så anorlunda mot en tävlingsplats så jag tror inte du behöver vara så orolig även om jag vet hur het Apple kan bli :)

Jag hoppas att vi klarar att fånga in mina, som tur är brukar min medhjälpare få tag på stoet :O
 
Sv: Föl 2013

Jag tycker nästan det är sämre med lång lina, jag brukar hålla mig så nära att jag hela tiden håller direkt i grimman. Då är man iaf ur vägen för farande hovar...
 
Sv: Föl 2013

Haha, hon reagerar nästan lika mycket på att åka till ett tomt ridhus, så jag tror det är mestadels "ny plats" som spelar in. Sen att det inte kommer finnas hinder är ju såklart en fördel. :D
Bara hon får röra lite på sig och gärna ränna runt lite brukar hon lugna ner sig...

På Equisport när de visade fölvisningen var det inget föl som visades för hand i trav, är det något man får välja eller beror det på domaren? Tror Iska bara vill leka om jag eller någon annan joggar bredvid, bättre om hon får vara lös.
 
Sv: Föl 2013

Vilka hööksbutiker var det?? Mitt åbäke har växt ur den jag tänkt använda O_o det finns en superexklusiv butik här i krokarna, hon skulle ha 700 för en visningsgrimma :crazy: ALDRIG!!

Jag drömmer mardrömmar om att domaren kommer ifrågasätta hur gammal Helix är :o han är välväxt och snygg, ser ut som en ponny. Nån som vill rida? :D vi ska visa den 24e i vreta kloster. Det som jag ska träna på är min kondition. Hästarna är så väluppfostrade såå :)

Chloetta ska med visas på Vreta, då ska jag spana in Helix :)

Har förövrigt jätteproblem med vad jag ska ha för skor? Hade tänkt mig att ha typ ett par svarta ballerinaskor? Kan man ha det eller märks det att man bor mitt i stenstan då? :angel:
 
Sv: Föl 2013

Vanligast är att man släpper fölet i trav. Men har man tränat att springa i trav och tycker det funkar bättre brukar man få det om man frågar :)
 
Sv: Föl 2013

Ska du visa? Då tycker jag inte ballerinaskor låter så bra. Gympaskor är det bästa! Eller om du har några ridskor som funkar att springa i.
 
Sv: Föl 2013

De vill att fölet visas så hra som möjligt så brukar prova flera varianter och tipsa en för att få bästa resultat.

Jag shoppade tre par byxor i olika beige/vita nyanser via nätet idag och hoppas att nåt par kommer funka.
Tänkte på det med grimma, har en fin brun jag gärna använder men behöver pannband. Är det ett i ponnysize man köper då?
 
Sv: Föl 2013

Jag har försökt båda varianterna, nära eller lite bakom, kan inte säga att någon variant var mer framgångsrik än den andra :crazy: men det är väl som vanligt när det strular - SBT :p
 
Sv: Föl 2013

Såg en på live som bara hade grymma och den fick 50,5 poäng och den hade inget pannband. Jag hade tänkt låna en ponnys pannband med strass. Passar inte det så får det va utan! :)
 
Sv: Föl 2013

Jag vill helst ha skor med stålhättor när jag leder/hanterar hästar. Har redan en högerfot som fått sin beskärda del av tramp...dock är ju inte skor med stålhättor så lättsprungna - men för mig som tränar för maraton bör ju klara av att springa en långsida i stålhätteskor utan att drabbas av massiv mjölksyra/andnöd :p

Jag hade inte tagit ballerinaskor - mkt hellre gympadojjor, tänker på att det måste komma in massa grus i ballerinaskor :o
 
Sv: Föl 2013

Jag shoppade tre par byxor i olika beige/vita nyanser via nätet idag och hoppas att nåt par kommer funka.

Har heller inga beiga bralls - vet inte om jag är så sugen på att köpa, tror inte jag kommer att använda dem sen nåt mer, kan man inte köra på vita ridbyxor :o?
 
Tack Gabby! Vad skulle vi nybörjare göra utan alla fantastiska människor här på buke? :bow:

Jag kommer använda mina stallskor, de har inte stålhätta men är helt ok att springa i. Alternativet är ett par inne-gympadojjor... men de skulle bli tokfulla med sand, så tror int'!
Sen har jag typ bara vita tävlingsridbyxor och ett par vit/gråmönstrade jeans att ha... Misstänker att jeansen kommer vara lättast att springa i, så det får nog bli dem. De är ljusa iaf! ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 151
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
797
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp