Här rullar dagarna på, dygn 310 har passerat. Hade en släng av kolik (?) för dryga veckan sedan och veterinären fick komma ut. Inga tecken på riktig kolik utan troligen fölungen som börjar ta mer plats i magen, för den kunde veterinären i alla fall känna :love: Håller noggrann koll på matlust och juver nu, men inga tecken att något skulle vara på gång. Verkar fortsatt må bra i övrigt och vilar och äter mest.
Förvärkar? Snart dags iaf - spännande! 😃
 
Förvärkar? Snart dags iaf - spännande! 😃
Det kan det ju såklart vara - även om veterinären inte trodde det. I diagnosen skrev hon "lindrigare koliksymton, normalvariation vid högdräktighet". Stoet i fråga har aldrig någonsin haft kolik så klart man reagerar som ägare, vi har ändå känt varandra i snart 9 år. Nu har vi dock fått snö igen så bäst hon kniper några veckor till 😬
 
Här jäser magen i solen :love: Man skulle kunna tro att den snart är på G, men det är ju fyra månader kvar :D Hur runda har era blivit?

Visa bifogad fil 113741
Vilken fin mage :love:
Min har ca 1,5 månad kvar på detta foto
20230305_105922.jpg
 
Vaccination bör ju ske senast en månad innan beräknad fölning, men vet någon av er om var gränsen går åt andra hållet? Dvs hur långt innan är det ok för att vaccinationen ska ha tillräcklig effekt för fölet?
 
Vaccination bör ju ske senast en månad innan beräknad fölning, men vet någon av er om var gränsen går åt andra hållet? Dvs hur långt innan är det ok för att vaccinationen ska ha tillräcklig effekt för fölet?
Vi valde att ge vaccinationen i samband med sista virusabort-sprutan, detta då stoet ofta blir dålig i samband med vaccination mot hästinfluensa (så även denna gång). Hon har även fått tre stelkrampssprutor senaste året (miss av veterinären vid ett tillfälle) så de tyckte att det var "onödigt" att ge mer närmare inpå.
Har bekanta som gjort likadant utan problem.
 
Jag väntar mitt första föl. Det dräktiga stoet är min tidigare tävlingshäst e. Qalle - Amiral och hon är dräktig med Hearbeat, redan på dygn 278 och alltså beräknad kring 30 mars. Eftersom hon är äldre (17 år i år) blev jag rekommenderad att börja tidigt och vi åkte in på första tydliga brunsten och det tog sig direkt... Hade inte räknat med det 😬 Hon är i alla fall världens snällaste och jag hoppas på en kopia som ska tycka att fälttävlan är lika roligt som sin mamma! Hon fick ett föl som 4-åring så jag tror att hon har bättre koll på vad som händer än jag ;)

Hon verkar än så länge må bra i sin dräktighet vilket jag är tacksam över. Rund och fin och inte kantig som hon kunnat vara under sin tävlingskarriär. Har fått alla tre EHV-sprutor så nu är det bara att hålla tummarna!
Hur går det för er? Är ju bara ca 1v kvar nu till beräknat :-)
 
Hur går det för er? Är ju bara ca 1v kvar nu till beräknat :-)
Den som väntar på något gott 😬
Här knips det än så länge (tack och lov) men inte heller några tecken på att fölning skulle ske i närtid. Har inte börjat fylla juver eller något sånt. Pigg och glad är hon och fortfarande rätt obrydd över den stora, tunga magen även om det är svårt att klia sig själv. Det rör sig i alla fall för fullt där inne så det är en livlig krabat. Räknar med att hon går över ett par veckor i väntan på våren men hoppas att det inte dröjer alltför länge :love:
 
Den som väntar på något gott 😬
Här knips det än så länge (tack och lov) men inte heller några tecken på att fölning skulle ske i närtid. Har inte börjat fylla juver eller något sånt. Pigg och glad är hon och fortfarande rätt obrydd över den stora, tunga magen även om det är svårt att klia sig själv. Det rör sig i alla fall för fullt där inne så det är en livlig krabat. Räknar med att hon går över ett par veckor i väntan på våren men hoppas att det inte dröjer alltför länge :love:
Låter som en bra plan av henne att vänta lite på vårvädret. Väntar också en efter Heartbeat med beräknat mitten april. Inga tecken här heller mer än att hon verkar rätt trött vissa dagar.
 
Vi valde att ge vaccinationen i samband med sista virusabort-sprutan, detta då stoet ofta blir dålig i samband med vaccination mot hästinfluensa (så även denna gång). Hon har även fått tre stelkrampssprutor senaste året (miss av veterinären vid ett tillfälle) så de tyckte att det var "onödigt" att ge mer närmare inpå.
Har bekanta som gjort likadant utan problem.
Då borde det funka i slutet av april? Dvs ungefär två månader innan. (Hon är beräknad till 3 juli)

Vi är förresten nere på tvåsiffrigt - 99 dagar kvar :D Magen ser inte lika gigantisk ut längre då hon har gått upp i vikt så fint på resten av kroppen, att den liksom smälter in bättre 😊

IMG_20230325_180039.jpg
 
Här har vi börjat fylla juvret med 55 dagar kvar…!
Inte mycket såklart, men ändå!
 

Bifogade filer

  • AE3022E5-AA4B-414A-A389-E94E6E00EF6B.jpeg
    AE3022E5-AA4B-414A-A389-E94E6E00EF6B.jpeg
    235,2 KB · Visningar: 52
Hur går det för er andra?
Här växer juvret så det knakar och det kommer klar vätska när man är där och pillar. Svårt att sova på nätterna nu… 😳
 
Mitt sto var ju väldigt tunn när hon kom för ett par månader sedan, så jag är så glad att hon har hunnit gå upp i vikt nu till "slutspurten" 😊 (Även om de sista tre månaderna nu känns som en halv evighet!) Hon är ju en äldre madame så det känns lite extra skönt att veta att det ändå gick såpass lätt att få henne att lägga på sig 👍

IMG_20230331_232824.jpg


Hur går det för er som det är snart dags för? 😃
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp