Fick ett stoföl e. Franzé inatt. Stoet är erfaret men låtsades i det längsta att det inte skulle bli något. Inga vaxproppar, ingen vit mjölk före, vräkte i sig foder och sov lugnt 2h före fölningen. Bäckenbandem var dock ordentligt släppta så vi var redo på att det var på gång snart.
Sto och föl mår hittills utmärkt 😊
 
Fick ett stoföl e. Franzé inatt. Stoet är erfaret men låtsades i det längsta att det inte skulle bli något. Inga vaxproppar, ingen vit mjölk före, vräkte i sig foder och sov lugnt 2h före fölningen. Bäckenbandem var dock ordentligt släppta så vi var redo på att det var på gång snart.
Sto och föl mår hittills utmärkt 😊
Vänta nu lite, var är bilden på den söta bebisen??
 
Så himla stolt över mitt sto, hon är en fantastisk mamma 😍
Idag har vi släppt ihop mitt sto med fölet (två veckor gammal i morgon) med stoets gamla flock, hon gick med dem förra sommaren men har gått i hagen bredvid över vintern. Hon var högst i rang redan då (på ett jättebra sätt) och vid ihopsläppet går hon bara in och visar att här är jag och mitt föl, ni håller er på avstånd ett tag till! Inget spring alls och hon står som en tegelvägg trots fyra fruktansvärt nyfikna hästar liksom omringar henne (men håller sig på avstånd.) Häftigt att se. ❤️
 

Bifogade filer

  • 736E846A-1E5C-4E0F-A426-5EED49610054.jpeg
    736E846A-1E5C-4E0F-A426-5EED49610054.jpeg
    596 KB · Visningar: 139
Detta fölvak lär gå till historien som det slitigaste... 12 gånger falsklarmade hon inatt. Vakten sitter som den alltid gör, och den brukar inte falsklarma så här så antagligen beror det på att hon ligger ner mycket och sover på sidan längre stunder för den ringer rätt många gånger varje tillfälle. Jag kommer vara som ett lik snart om hon inte går fram mer...
 
325 dygn nu. Inne på andra dagen med mjölk som droppar. Mjölktestet sa för 1.5dygn sedan att inom 12h blir det föl.... Det blev det icke 😄
Tänk så bra om hon hade fölat så man hade haft helgen på sig att komma iordning, lär säkert komma inatt så det ställer till det maximalt med mitt jobb 😄
Nätterna är långa när man ligger och stirrar på en sovandes häst 😴
 
Här hade vi Hovis på besök igår! Gjorde inget på fölis men bra ”träning” att vara med och se hur det går till. Lyfte lite ben när vi ändå var inne på temat och det ska nog inte vara några problem att lära sig det lite halvt inför nästa besök om sex veckor. 😁
D2BBEF34-CFFD-43CC-947D-5370559A05F9.jpeg
 
Det är ju lite spännande med de där remsorna 😁 Här är färgförändringen från den 5 juni till idag (längst ner)! För övrigt hade hon små vaxproppar igår och mjölken är som minimjölk 👍

Visa bifogad fil 121552

Vissa är övertygade om att de stämmer, jag tycker det stämmer fifty-fifty typ. Viktigt att läsa av dem direkt. Det dröjer nog några till innan ditt sto fölar?

Mitt sista sto för året är på 332 idag. Inget juver ännu och bara lite släppta bäckenband. Behöver nog inte direkt oroa mig för att hon tänker föla ”i tid”. (Det gör hon aldrig 😅)
 
Vi fick fölis för knapp vecka sedan. En knähög hingst efter Simbergs Superman med en perfekt liten bläs och som man typ kan ta under armen 🥺. Allt har hittills gått enligt skolboken. Vårt första welshföl, så vet inte riktigt vad man ska förvänta sig men jag tycker den ser väldigt fin ut (bias jag vet men ändock 😇). Enda smolket i bägaren är att jag önskade sto, såklart. Mormor är elit och stoet är fortfarande ung men dubbeldiplom som 4-åring och vunnit riks.

Några timmar gammal:
u88lHXv.jpg


Några dagar gammal:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp