Föräldrapenning

Det är värt att ringa fk och sitta i deras evighetskö, be om att prata med sgi-enheten. Förklara din situation och fråga hur du bör göra för att ha en sgi baserad på 100% inför nästa barn.

Det är inte alls säkert att du måste jobba 6 mån. Sgi handlar t ex inte bara om vad du jobbat, utan också vad du hade för avsikter. Det är så jävla mycket om och men hit och dit.

Har du en tillsvidareanställning, gått upp i tid och blir gravid så skyddas t ex din sgi de sista sex månaderna av graviditeten. Men även där är det ju en fråga om avsikt. Börjar man jobba heltid två månader innan födsel så kan det vara svårt att hävda avsikt?

Ring, det är verkligen värt det, jag har fått jättebra hjälp och vägledning av deras sgi-folk i föräldrapenningsfrågor.
Men det är ju just detta med avsikt som blir knepigt om jag ska ringa och ställa dessa frågor tycker jag. Det är ju liksom att hela min avsikt hur jag kan få så hög SGI som möjligt inför ny graviditet, avsikten är ju eg inte att arbeta heltid bara för att...
 
Men det är ju just detta med avsikt som blir knepigt om jag ska ringa och ställa dessa frågor tycker jag. Det är ju liksom att hela min avsikt hur jag kan få så hög SGI som möjligt inför ny graviditet, avsikten är ju eg inte att arbeta heltid bara för att...

Äh häng inte upp dig på det. Jag ringde dit med senaste barnet och sa min situation och frågade rakt upp och ner "när kan jag gå ner i tid utan att det påverkar min sgi?"
 
Vill du läsa själv @cherie finns försäkringskassans vägledningar på internet, sök t ex försäkringskassan vägledning sgi, så kommer den upp.
 
Det som är lätt att missa är att om man missar att skydda bara en liten del av sin SGI så tappar man hela skyddet på en gång. Jag missade bara någon procent men då tappade jag på en gång skyddet och ny SGI beräknades enbart på det jag jobbat/haft semester trots att jag även tog FL under tiden.

Detta är jättekonstigt tycker jag. Jag borde fått ett skydd på min totala sysselsättning (cirka 97% blev det) och inte bara den del jag jobbat (80%) men så fungerar det inte.

Det enda sättet att få sin SGI till 100 % igen är att planera in 6 månader heltidsjobb inkl. ev betald semester. Sen om man blir sjukskriven under tiden så vet jag inte hur det påverkar.
 
Det som är lätt att missa är att om man missar att skydda bara en liten del av sin SGI så tappar man hela skyddet på en gång. Jag missade bara någon procent men då tappade jag på en gång skyddet och ny SGI beräknades enbart på det jag jobbat/haft semester trots att jag även tog FL under tiden.

Detta är jättekonstigt tycker jag. Jag borde fått ett skydd på min totala sysselsättning (cirka 97% blev det) och inte bara den del jag jobbat (80%) men så fungerar det inte.

Det enda sättet att få sin SGI till 100 % igen är att planera in 6 månader heltidsjobb inkl. ev betald semester. Sen om man blir sjukskriven under tiden så vet jag inte hur det påverkar.

Det är problemet som uppmärksammats för t ex arbetslösa. Inskriven på arbetsförmedlingen är sgi-skyddande, men blir de avstängda en dag pga något så blir deras sgi 0 eftersom de inte arbetar alls.

samma för oss föräldralediga, är man i ett skydd måste man skydda sig helt annars upphör skyddet. Försäkringskassan hemsida där man ansöker om fp är ju inte heller jättetydlig. Sitta och kontrollräkna varje vecka...

Hade önskat att man kunde fylla i hur mycket man jobbar per vecka och få en varning om man lagt in fel omfattning på föräldrapenninguttaget.

Typ "du har angett att du jobbar 75%, du har planerat 12,5% föräldrapenning, ditt sgi-skydd upphör"
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp