Bukefalos 28 år!

Förändringar i pälssättning.

Cyllene

Trådstartare
Får hästar mer vinterpäls när de bli äldre??? Jag har aldrig varit med om någon liknande på någon annan häst...

Min lilltjej (som jag haft sen 6 mån ålder) har alltid varit som en nakenråtta. Det är mycket fullblod i henne och hon är lätt i typen. Hon har aldrig under dessa år satt någon vinterpäls trots att hon gått utan täcke och varit ute större delen av dygnet.

Men nu!!! När hon blir fem år är hon som en mindre björn! :crazy:

Inte kul alls ju!!! Jag som varit säker på att jag aldrig kommer behöva klippa henne! :p

Är detta vanligt?

/C
 
är det samma häst som är skadad? :confused:
Om det är det, så är det vanligt att dom sätter mera päls när dom inte arbetas. Min häst har också (ännu) mer päls nu än tidigare, men han är 22 år så det är liiite skillnad.. ;)
 
Den yngsta hästen i hagen hade förra året inte mkt till vinterpäls men nu ser hon ut som de andra, kort tät tjock päls.

Patsy har dock inte satt lika mkt päls som förra året och verkar inte vara klar heller. Den ljusa som är längst syns nu bara i "apelkastningarna" och annars är hon jämnt färgad på vintern.

Jag tror alltså att de sätter olika från år till år beroende på förutsättningarna.
 
Gammelpållen har samma mängd päls som han alltid haft.
Däremot har ynglingen som förr inte alls satt så mkt päls, nu i vinter en pälsproduktion som är ENORM! :eek:

Men som ngn skrev, kan det bero på att han fick en längre vila (5 veckor) i år?
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 009
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 498
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 498
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 259
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp