Köpa ny hundras. Eurasier? Collie?

Precis som @Fetaost skriver så är det ytters få storpudlar som gör MH och jag har inte figgat för någon. Har jobbat en del på BPH också och då har jag sett några stycken. Tycker över lag det verkar vara käcka hundar utan större rädslor. Har sett en hel del riktigt roliga mellanpudlar på BPH så en sån skulle jag kunna tänka mig när schäferåren är över.
Ok

Kul att höra ditt perspektiv när du varit en del av olika MH och BPH. Tack!
 
Jag som har shiba och har umgåtts med en del eurasier tycker eurasiern är följsam, trevlig, tyst och lugn. Jättehärliga hundar! Lättlärd absolut, men kanske inte jättepigg på träning - där tycker jag shiban har mer gas. :D
Låter bra. :) Träffade några härliga individer på MyDOG också som var väldigt sociala och tillgängliga och pussiga. Kan dock inte uttala mig om hur lättlärda eller hög jaktlust de har förstås. :D Shiba och akita är också fina (ja, det flesta spetsar gå hem hos mig) men verkar väldigt speciella.
Nja, 13 år kan de bli och friska är de. Fast stora som hus är de ju förstås. Asjobbig päls har de också 😉
När jag sökte fick jag 8-13 år och jag reagerar väldigt negativt när det börjar under 10 år. Även kollat på pyreneerhund som ligger på 10-12 år. Har dock valt bort pyreneerhund då det känns fel att ha den i lägenhet i stan men den vore nog en trevlig gårdshund. Träffade två på MyDOG av båda könen och de var jättetrevliga, kolugna stora bjässar. Landseer lät väldigt trevlig men storleken och en lågt nedre åldersintervall talar emot. Bor i en stor etta i stan (men söker en tvåa med uteplats) och kommer åka buss med hunden ibland så känner att en så stor hund blir opraktiskt. Tack ändå för förslag, dess egenskaper lät ju onekligen fina.
Jag är så sugen på schäfer eller vit herdehund men vet inte riktigt om jag klarar de :D

Jag har en jaktlabbe nu. Han är verkligen HELT underbar.
Glad, cool, orädd, nyfiken, vacker, lättmotiverad, frisk (friröntgad) men de är lite tyngre i kroppen än vad jag är van vid. Min väger 32 kg och han är inte fet men lite dåligt musklad.
Jag föredrar den breda skallen på hanhundarna med ska tilläggas :love:

Jag är van vid settrar och de är lika höga men en grov hane väger inte mer än 25kg. De rör sig mer effortless...

Men jag ska fundera ut först vad jag tycker är roligast för nu är det canicross med cykel jag tycker är skitkul! Och då lutar det mer åt nått annat än schäfer.
Ska inte köpa hund på minst ett år så drömmer iväg lite
Ja, ni talar er då varma om labrador. ;) Har släktingar som älskar labradorer också. Känns som alla är tokiga i labradorer utom jag. Alltså jag ogillar de ju inte, har bara aldrig fått samma wow-känsla som andra. Kaaaanske ska bekanta mig med några fler. Diabeteshunden på MyDOG var ointresserad av andra förutom sin matte vilket kanske är förståeligt när den tränas med henne för hennes diabetes. :) Hunden var superfokuserad på sin matte (inget fel i det, tvärtom).
Briard? Inte så vanliga men de jag mött har varit väligt trevliga.
Får spana in.
Jag jobbar en hel del som figurant på MH och tycker att just vit herde är närmast katastrof mentalt. Majoriteten vill inte bli hanterade, ytterst få går inte ut på avståndsleken och för de allra flesta känns det som att man får klä av sig allt som spöke för att de ska ha en chans att avreagera. Sen finns det givetvis ett och annat guldkorn också men när de är sociala och lekfulla sticker de verkligen ut.

Sen har jag träffat ett par som varit trevliga "privat", den ena var import från Polen och hans MH var bra, riktigt bra för rasen men han hade grava problem med klåda och analsäckar, användes en del i avel och fick somna tidigt (figgade för en avkomma till honom för ett tag sedan, den var trevlig, inga rädslor men heller ingen lek eller samarbete. En perfekt hund för just den familjen).
Den andra jag har i min närhet ger ett osäkert intryck från början men är en rolig hund, blir spännande att se vad hennes MH säger när det är dags.
Tråkigt att höra. :(
Hunden i första videon hade ju rätt böjdt kors. Exteriört mer åt utställningstypen av Schäfer än brukstypen.

Angående ”vanligt” med sluttande ryggar på Schäfer så är den andelen kennlar färre i Sverige än övriga.
Vill man ha Schäfer så är det väldigt lätt att hitta en med rätt exteriör.
Att jämföra dem med Belgare blir lika tokigt som att jämföra dem med en whippet. Det är helt olika raser och ska inte se lika ut.
Blev tvungen att kolla på videon igen och fick kolla i slutet då den mest satt ner. Klart inte lika rak som vissa andra raser men har sett betydligt värre schäfrar. Tycker faktiskt det finns en hel del räkstjärtar. Hur Sverige är i jämförelse med andra länder har jag ingen koll på.

Tycker det är helt naturligt att jämföra olika raser i form av bättre och sämre eller önskvärd exteriör. Jag tycker belgare ser bättre ut och mer atletiska. Med det sagt har jag givetvis sett fina schäfrar också men helt ärligt inte ofta nog för att jag ska tycka schäfer ens ser bra ut. Tycker övriga hundar jag ser såsom belgare och spetsar har bättre kroppar. Något jag däremot ser mycket av som är fruktansvärt gräsliga (förlåt, de kanske är fina hundar och ja, jag kan också bli kär i "fula" hundar) är alla dessa bullies. Fattar inte hur man frivilligt kan välja en sådan hund. Ser ut som monster både i ansikte och kropp, typ som om de går på anabola. Finns även rashundar jag aldrig skulle ta i med tång men just dessa bullies verkar finnas överallt.

Förutom en vacker blandras (tjeckisk varghund/samojed) så har jag även träffat på en gudomlig malamute. Trodde malamute var pälsmonster och kraftiga nästan molossliknande (sett på nätet...). Har dock träffat en tik som var jättefin, såg mer ut såsom jag trodde att en husky skulle se ut men ändå lite mer stomme. De hade en huskyhane också och han såg nästan löjligt spinkig ut. En riktig kelgris var hon och en riktig bitch mot de andra hundarna om de kom för nära när hon blev klappad. :D Min kusins schäfer är inte mycket bättre där. Hon vill inte bli klappad jämt såsom malamute men hon tillåter inte heller mig eller ägaren att klappa andra hundar.

Hur som helst. Eurasier, Keeshond, västgöta, collie och labrador är på min lista. Redan bekantat mig med eurasier och ska åka till rasspecialen i sommar. Ska bara försöka hitta nått för collies i närheten. Såg att kommande collie-SM är i Norrland så det var lite väl långt. Får spana in andra LA-områden.
 
Ett allmäntillstånd tips till folk som läser i tråden är att gå in på Skk avelsdata, välj Raser och sök på den ras man är nyfiken på. Där kan man se antal registrerade, hur många som gjort hälsotester, MH, BPH osv. :)
Det har jag gjort på bl.a. eurasier och kom fram till att det inte fanns något att gå på. Väldigt lågt deltagande. Brukar dock vara gott om resultat på brukshundar. Önskar fler kunde göra BPH med icke-bruksraser. Sen förstår jag att man kan få fram jättebra hundar ändå men det är liksom inte lätt för valpköpare att hitta. Även svårt att bara lita på vad uppfödare säger men deras uppfödda hundar och valpköpare kan ofta ge en mer rättvis bild.
 
Kanske ska förtydliga önskemål om storlek mer. Med större/medelstor hund menar jag upp till ca 30 kg så 25-30 eller 20-30 kg. Upp mot 40 kg och mer ser jag som väldigt stor hund. Allt under 20 kg ser jag som lite mindre och under 10 kg som väldigt små.

Just nu är jag nog mest intresserad av collie men behöver verkligen träffa collies för att verkligen veta. Eurasier har svalnat lite pga. jaktlusten och ev. träningsbarhet men fortfarande inte utesluten. Ska även överväga keeshond. Västgöta och labrador vet jag inte vad jag känner för än. Västgöta har jag fattat tycke för, men storleken och skällandet får mig att tveka. Labrador behöver jag få mer känsla för.
 
Låter bra. :) Träffade några härliga individer på MyDOG också som var väldigt sociala och tillgängliga och pussiga. Kan dock inte uttala mig om hur lättlärda eller hög jaktlust de har förstås. :D Shiba och akita är också fina (ja, det flesta spetsar gå hem hos mig) men verkar väldigt speciella.

När jag sökte fick jag 8-13 år och jag reagerar väldigt negativt när det börjar under 10 år. Även kollat på pyreneerhund som ligger på 10-12 år. Har dock valt bort pyreneerhund då det känns fel att ha den i lägenhet i stan men den vore nog en trevlig gårdshund. Träffade två på MyDOG av båda könen och de var jättetrevliga, kolugna stora bjässar. Landseer lät väldigt trevlig men storleken och en lågt nedre åldersintervall talar emot. Bor i en stor etta i stan (men söker en tvåa med uteplats) och kommer åka buss med hunden ibland så känner att en så stor hund blir opraktiskt. Tack ändå för förslag, dess egenskaper lät ju onekligen fina.

Ja, ni talar er då varma om labrador. ;) Har släktingar som älskar labradorer också. Känns som alla är tokiga i labradorer utom jag. Alltså jag ogillar de ju inte, har bara aldrig fått samma wow-känsla som andra. Kaaaanske ska bekanta mig med några fler. Diabeteshunden på MyDOG var ointresserad av andra förutom sin matte vilket kanske är förståeligt när den tränas med henne för hennes diabetes. :) Hunden var superfokuserad på sin matte (inget fel i det, tvärtom).

Får spana in.

Tråkigt att höra. :(

Blev tvungen att kolla på videon igen och fick kolla i slutet då den mest satt ner. Klart inte lika rak som vissa andra raser men har sett betydligt värre schäfrar. Tycker faktiskt det finns en hel del räkstjärtar. Hur Sverige är i jämförelse med andra länder har jag ingen koll på.

Tycker det är helt naturligt att jämföra olika raser i form av bättre och sämre eller önskvärd exteriör. Jag tycker belgare ser bättre ut och mer atletiska. Med det sagt har jag givetvis sett fina schäfrar också men helt ärligt inte ofta nog för att jag ska tycka schäfer ens ser bra ut. Tycker övriga hundar jag ser såsom belgare och spetsar har bättre kroppar. Något jag däremot ser mycket av som är fruktansvärt gräsliga (förlåt, de kanske är fina hundar och ja, jag kan också bli kär i "fula" hundar) är alla dessa bullies. Fattar inte hur man frivilligt kan välja en sådan hund. Ser ut som monster både i ansikte och kropp, typ som om de går på anabola. Finns även rashundar jag aldrig skulle ta i med tång men just dessa bullies verkar finnas överallt.

Förutom en vacker blandras (tjeckisk varghund/samojed) så har jag även träffat på en gudomlig malamute. Trodde malamute var pälsmonster och kraftiga nästan molossliknande (sett på nätet...). Har dock träffat en tik som var jättefin, såg mer ut såsom jag trodde att en husky skulle se ut men ändå lite mer stomme. De hade en huskyhane också och han såg nästan löjligt spinkig ut. En riktig kelgris var hon och en riktig bitch mot de andra hundarna om de kom för nära när hon blev klappad. :D Min kusins schäfer är inte mycket bättre där. Hon vill inte bli klappad jämt såsom malamute men hon tillåter inte heller mig eller ägaren att klappa andra hundar.

Hur som helst. Eurasier, Keeshond, västgöta, collie och labrador är på min lista. Redan bekantat mig med eurasier och ska åka till rasspecialen i sommar. Ska bara försöka hitta nått för collies i närheten. Såg att kommande collie-SM är i Norrland så det var lite väl långt. Får spana in andra LA-områden.
Det registreras ca 1600 schäfrar varje år och lite mer än hälften av dem är bruksavlade, dvs den typ av hund som man ser i tjänst.
Av de exteriöravlade så finns det mer eller mindre extrema exteriörer.

Jag kan inte svara för vad du ser för Schäfrar men vill upplysa om detta för andra som läser också. Jag har varit del av Schäferuppfödning och det är så trist att folk fortfarande drar hela rasen över en kam pga att en del håller på med en extremavel.
 
Det registreras ca 1600 schäfrar varje år och lite mer än hälften av dem är bruksavlade, dvs den typ av hund som man ser i tjänst.
Av de exteriöravlade så finns det mer eller mindre extrema exteriörer.

Jag kan inte svara för vad du ser för Schäfrar men vill upplysa om detta för andra som läser också. Jag har varit del av Schäferuppfödning och det är så trist att folk fortfarande drar hela rasen över en kam pga att en del håller på med en extremavel.
Jag drar inte hela rasen över en kam. Förstår givetvis att det finns bra schäfrar och självklart har jag sett dessa också men tyvärr tycker jag att jag ser mer av exteriöravlade (kanske för att de andra hamnar hos mer aktiva hundägare som kanske hänger mer på SBK eller andra ställen). Schäfern i rasmontern såg spontant fin ut men ägaren sa att han kom från Danmark och var väl utvald (gillade föräldradjuren). Har väl sett nån enstaka som sett bra ut i mitt bostadsområde, ofta mer gråaktig av nån anledning och jag hajar till när jag ser för de ser så annorlunda ut (på ett bra sätt). Så jag vill inte smutskasta alla schäfrar, bara de som exteriöravlar.
 
Jag drar inte hela rasen över en kam. Förstår givetvis att det finns bra schäfrar och självklart har jag sett dessa också men tyvärr tycker jag att jag ser mer av exteriöravlade (kanske för att de andra hamnar hos mer aktiva hundägare som kanske hänger mer på SBK eller andra ställen). Schäfern i rasmontern såg spontant fin ut men ägaren sa att han kom från Danmark och var väl utvald (gillade föräldradjuren). Har väl sett nån enstaka som sett bra ut i mitt bostadsområde, ofta mer gråaktig av nån anledning och jag hajar till när jag ser för de ser så annorlunda ut (på ett bra sätt). Så jag vill inte smutskasta alla schäfrar, bara de som exteriöravlar.
Den klassiska bruna och svarta schäferteckningen med sadel är vanligast hos exteriörtypen men finns också hos brukstypen. Men hos brukstypen är grå vanligast. Men också svarta eller svarta med brunt.
 
Jag har som sagt eurasier och tänker att det är ganska stor skillnad på eurasier och collie. Är ju olika typer av hundar så det beror ju helt vad man vill ha verkligen. Jag tycker att keesen är skällig 😅

Jag valde rasen för att den skulle vara ointresserad av främlingar, ha liten/ingen jaktlusten, inte vara skällig och fungera som sällskapshund. Jag har/haft fem stycken och planerar inte att byta ras. Jag älskar hur de är. Men de är ju lite som en katt 🙈 jag har en som jag inte kan ha lös men resten har funkat fint! Jag tänker att det med jaktlusten inte är ett stort problem, kolla hur föräldrarna är. Det spretar absolut i rasen 😊

Rasen har blivit populär och det ploppar upp massor av nya uppfödare som inte riktigt verkar veta vad de pysslar med. Inte för att de som hållit på länge är bättre, men det är mycket konstigt som blir nu tycker jag.
 
Kanske ska förtydliga önskemål om storlek mer. Med större/medelstor hund menar jag upp till ca 30 kg så 25-30 eller 20-30 kg. Upp mot 40 kg och mer ser jag som väldigt stor hund. Allt under 20 kg ser jag som lite mindre och under 10 kg som väldigt små.

Just nu är jag nog mest intresserad av collie men behöver verkligen träffa collies för att verkligen veta. Eurasier har svalnat lite pga. jaktlusten och ev. träningsbarhet men fortfarande inte utesluten. Ska även överväga keeshond. Västgöta och labrador vet jag inte vad jag känner för än. Västgöta har jag fattat tycke för, men storleken och skällandet får mig att tveka. Labrador behöver jag få mer känsla för.
vilken ände av landet bor du i, ang träffa labbar
 
Jag har som sagt eurasier och tänker att det är ganska stor skillnad på eurasier och collie. Är ju olika typer av hundar så det beror ju helt vad man vill ha verkligen. Jag tycker att keesen är skällig 😅

Jag valde rasen för att den skulle vara ointresserad av främlingar, ha liten/ingen jaktlusten, inte vara skällig och fungera som sällskapshund. Jag har/haft fem stycken och planerar inte att byta ras. Jag älskar hur de är. Men de är ju lite som en katt 🙈 jag har en som jag inte kan ha lös men resten har funkat fint! Jag tänker att det med jaktlusten inte är ett stort problem, kolla hur föräldrarna är. Det spretar absolut i rasen 😊

Rasen har blivit populär och det ploppar upp massor av nya uppfödare som inte riktigt verkar veta vad de pysslar med. Inte för att de som hållit på länge är bättre, men det är mycket konstigt som blir nu tycker jag.
Det skulle stå "inte för att de som hållit på länge alltid är bättre" men det kanske framgick typ ändå vad jag menade 😅
 
Min sambos familj har haft två vättar från samma uppfödare, de har inte varit speciellt skäliga alls, den uppfödaren de köpt från är bland de bästa i rasen och det märks, riktigt super mentalitet på alla jag träffat därifrån. En annan släkting köpte från en uppfödare som inte är riktigt lika duktig och den hunden var ett nervvrak, skällde KONSTANT. Men den kändes inte som en bra representant för rasen.
Lånar tråden till att fråga om du kan tänka dig skicka PM om kennel? :)
 
Jag tycker att en bra collie låter väldigt passande. Följsam, ska vara trevlig mot folk och fä utan att vara sådär översvallande glad som många labbar är. Den är ju en brukshund Light sas så den ska ju vara trevlig att träna utan att kräva massor.

Dom jag har träffat har varit rätt milda och lugna men ändå pigga och glada :)
 
Kanske kan curly coated retriever också vara ett alternativ? Jag tittade på rasen för några år sedan men de hade inte riktigt den energinivå som jag vill ha i min hund. Men för dig är det kanske med lagom?
 
Kanske kan curly coated retriever också vara ett alternativ? Jag tittade på rasen för några år sedan men de hade inte riktigt den energinivå som jag vill ha i min hund. Men för dig är det kanske med lagom?

Jag tror att de blir alldeles för stora för vad TS önskar? T o m tikarna är i liknande storleksklass som min labbe som är enorm enligt rasstandarden. Mentaliteten är väl inte heller så lik "typiska" retrievers utan de kan vara mer enmanshundar och ha en del vakt i sig. Jag har själv kikat på rasen men den föll på de två punkterna, jag vill ha en socialt öppen hund utan någon direkt skärpa och det låter som att det också skulle passa TS bäst med tanke på det hundliv hen tänkt sig.
 
Jag har som sagt eurasier och tänker att det är ganska stor skillnad på eurasier och collie. Är ju olika typer av hundar så det beror ju helt vad man vill ha verkligen. Jag tycker att keesen är skällig 😅

Jag valde rasen för att den skulle vara ointresserad av främlingar, ha liten/ingen jaktlusten, inte vara skällig och fungera som sällskapshund. Jag har/haft fem stycken och planerar inte att byta ras. Jag älskar hur de är. Men de är ju lite som en katt 🙈 jag har en som jag inte kan ha lös men resten har funkat fint! Jag tänker att det med jaktlusten inte är ett stort problem, kolla hur föräldrarna är. Det spretar absolut i rasen 😊

Rasen har blivit populär och det ploppar upp massor av nya uppfödare som inte riktigt verkar veta vad de pysslar med. Inte för att de som hållit på länge är bättre, men det är mycket konstigt som blir nu tycker jag.
Mindre lockande med en kees om den är skällig. Faktiskt läst och hört på flera ställen så väldigt osäker. Vill inte ha en skällig hund igen. Faktiskt inte hört att eurasier skulle vara skällig men däremot att det varierar i jaktlust. Bra idé dock att höra sig för om hur föräldrarna är.

Märker också av ökat intresse för rasen. Bara sedan jag var på MyDOG har jag stött på två som säger sig vara intresserade av eurasier också (en var också på årets MyDOG). Den ena hade idag en spaniel vilket också skiljer sig enormt från eurasier, den andra hade tidigare en pitbull (?). Tror lapphund är mer likt eurasier än en spaniel/pitbull i varje fall.
Kanske kan curly coated retriever också vara ett alternativ? Jag tittade på rasen för några år sedan men de hade inte riktigt den energinivå som jag vill ha i min hund. Men för dig är det kanske med lagom?

Jag tror att de blir alldeles för stora för vad TS önskar? T o m tikarna är i liknande storleksklass som min labbe som är enorm enligt rasstandarden. Mentaliteten är väl inte heller så lik "typiska" retrievers utan de kan vara mer enmanshundar och ha en del vakt i sig. Jag har själv kikat på rasen men den föll på de två punkterna, jag vill ha en socialt öppen hund utan någon direkt skärpa och det låter som att det också skulle passa TS bäst med tanke på det hundliv hen tänkt sig.
Hanarna verkar lite stora men de ser atletiska ut. Dock noterar jag även här ett spann mellan 9-14 år och tydligen har det utöver HD problem med epilepsi.

Vad det gäller mentalitet har jag inget problem med vakt. Det enda jag vill undvika är jaktlust så att den inte fungerar ihop med andra djur, att den är hyperaktiv och kräver mycket mental stimulans för att vara en lugn hund och rädslor som i att de lätt bygger på sig rädslor. Reserverad spelar mindre roll så länge det inte bottnar sig i osäkerhet eller olämplighet bland barn eller dylikt. En hund kommer ju alltid vara väldigt glad med familjen och nära bekanta så att den är mindre tillgänglig (men stabil!) med okända är okej. Fast det gör inget om den är glad i främmande heller så länge det inte är något som går överstyr.
 
Jag tycker att en bra collie låter väldigt passande. Följsam, ska vara trevlig mot folk och fä utan att vara sådär översvallande glad som många labbar är. Den är ju en brukshund Light sas så den ska ju vara trevlig att träna utan att kräva massor.

Dom jag har träffat har varit rätt milda och lugna men ändå pigga och glada :)
Framför allt hittar jag mycket med collie och barn, de verkar väldigt fina med barn. :) Även djur då de även har ursprung som vallare. Så den står högt upp på listan men jag behöver bekanta mig med rasen och reda ut vilka uppfödare/föräldadjur som är av intresse. Främst varit oroad över rädslor då jag har förstått att det har varit ett problem i rasen.
 
Mindre lockande med en kees om den är skällig. Faktiskt läst och hört på flera ställen så väldigt osäker. Vill inte ha en skällig hund igen. Faktiskt inte hört att eurasier skulle vara skällig men däremot att det varierar i jaktlust. Bra idé dock att höra sig för om hur föräldrarna är.

Märker också av ökat intresse för rasen. Bara sedan jag var på MyDOG har jag stött på två som säger sig vara intresserade av eurasier också (en var också på årets MyDOG). Den ena hade idag en spaniel vilket också skiljer sig enormt från eurasier, den andra hade tidigare en pitbull (?). Tror lapphund är mer likt eurasier än en spaniel/pitbull i varje fall.



Hanarna verkar lite stora men de ser atletiska ut. Dock noterar jag även här ett spann mellan 9-14 år och tydligen har det utöver HD problem med epilepsi.

Vad det gäller mentalitet har jag inget problem med vakt. Det enda jag vill undvika är jaktlust så att den inte fungerar ihop med andra djur, att den är hyperaktiv och kräver mycket mental stimulans för att vara en lugn hund och rädslor som i att de lätt bygger på sig rädslor. Reserverad spelar mindre roll så länge det inte bottnar sig i osäkerhet eller olämplighet bland barn eller dylikt. En hund kommer ju alltid vara väldigt glad med familjen och nära bekanta så att den är mindre tillgänglig (men stabil!) med okända är okej. Fast det gör inget om den är glad i främmande heller så länge det inte är något som går överstyr.
Nu när vi bor i hus så skäller de om det går förbi någon på vägen när de är ute, men inte om det är deras kompisar 😅 Sen skäller de ju när det kommer nån på tomten men det känns ju bara tryggt. När vi bodde i lägenhet var det knappt de skällde alls. De är nog mer att de varnar kanske man kan säga? :)
Ja jag tror att det är smart att kolla upp föräldrarna kring jakten. Min äldsta hunds mamma var bara lös på inhägnat och han är likadan. Men hans son kan jag ha lös och mamman till honom går lös jämt. Har faktiskt inte frågat hur hans avkommor är, men den jag har på facebook ser då ut att vara lös ofta iaf!

Det är många som har sina eurasier med på ridturer, de är med bland hönsen osv. själv har vi bara katter men jag hängde mycket på en gård med både häst och nötter när jag hade min första och det var inga problem. Är nog bara att lära dom :)
 
Jag har västgötaspets och hyfsad koll på rasen.

Friska är de ju generellt sett, många hd röntgas och en del går BPH (vissa uppfödare mer än andra). En del västgötaspetsar är självständiga av sig, och en del inte. Där får man kolla på linjer tänker jag.

Många kan gå lösa, men det är klart att det finns individer i alla raser som "sticker ut" sett till vilka egenskaper de har.

Jämfört med de eurasiers jag träffat (inte jättemånga), skulle jag säga att västgötaspetsar är mycket kvickare. De är ju ändå vallhundar i grunden.

En del skin på näsan förekommer också, de ska ju kunna vända en grinig ko trots att de är ganska små. De collies jag träffat har varit "mjukare". Men västgötaspetsarna är inte extremt hårda/tuffa tycker jag inte personligen.

Min är mycket neutral till främmande, han kan gå fram och få en klapp men går sen därifrån. Ingen rädsla, bara obrydd. Familj och vänner älskar han. Funkar fint med andra djur. Också väldigt enkel att ha med på det mesta. Han är väldigt väl socialiserad sedan ung ålder i och för sig.

Skälligheten varierar, min skäller inte särskilt mycket. Vissa skäller väldigt mycket. Både uppfostran, aktivering och arv spelar in skulle jag säga.

Någon form av regelbunden aktivering tycker jag nog att de flesta gillar och mår bra av. Nosework, spår, ralllydnad osv osv. Beror på vad individen gillar, min är glad sålänge det händer någonting där han får tänka och utvecklas.

Men somsagt, det beror på vad för typ av hund du söker. Västgötar är ju en spets, men det finns absolut vallhundsegenskaper i dem.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 672
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Det börjar bli aktuellt att skaffa en hund men vet inte alls vilken ras jag vill ha. Har tidigare ägt en lagotto och hon var...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 712
Senast: Tajger
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 537
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 157
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp