Förbättra mobilmottagningen

Magiana

Trådstartare
Jag har inte någon riktigt bra mottagning hemma/på kontoret (jobbar hemma), varken på min privata telefon eller jobbets telefon. Det sistnämnda är ju inte bra alls. För någon dag sedan bröts ett kundsamtal trots att jag satt i rummet som brukar ha hyfsad täckning.

På telefonoperatörens hemsida är det markerat som mycket god mottagning här, men då jag inte delade den uppfattningen kontaktade jag dem och de gjorde då mätningar som visade att det var svajigt här. Tyvärr kan de inte hjälpa oss att få bättre täckning då det inte kommer att ske någon utbyggnad här inom den närmaste tiden. Vi pratade lite om att få in telefonin via bredbandet/wifi, men det visade sig att detta inte var kompatibelt med vår växel. Funktionen är tydligen ny och inte helt färdigutvecklad. Det fanns ytterligare en sorts lösning för att förstärka täckningen men den var bara tillgänglig för större företag, inte för oss.

Mobiloperatören kan alltså inte hjälpa oss. Det enda alternativet verkar vara att byta operatör. Men går det att undvika? Kan vi göra något själva till en rimlig peng för att få bättre mottagning? Min magkänsla säger mig att det går. Jag har dock ingen större aning om hur.
 
Vi har samma problem här. Vi hade ute två företag som jobbar med att förbättra mobiltäckning, deras mätning visar att vår täckning är katastrof. Men en åtgärd gick på ungefär 70 000 kr plus moms.

Det är otroligt enerverande att aldrig få avsluta ett samtal själv.
 
Vi har samma problem här. Vi hade ute två företag som jobbar med att förbättra mobiltäckning, deras mätning visar att vår täckning är katastrof. Men en åtgärd gick på ungefär 70 000 kr plus moms.

Det är otroligt enerverande att aldrig få avsluta ett samtal själv.
70 000! Det var saftigt.

Den dyrare lösningen som operatören hade, men som inte var tillgänglig för oss, skulle gå på drygt 30 000.

Nu är ju inte min täckning helt katastrof, men avbrutna kundsamtal vill man inte ha. Det har förvisso bara skett en gång men det är ju en gång för mycket.
 
Det här var några år sedan, så det kan absolut finnas andra lösningar.

Dock hade jag varit försiktig att investera i operatörens föreslagna lösningar, de tar inte riktigt ansvar för att det fungera, och man är sedan bunden till dem på ett sätt som jag inte gillar.
 
Kan vi göra något själva till en rimlig peng för att få bättre mottagning? Min magkänsla säger mig att det går. Jag har dock ingen större aning om hur.
Det beror på.
I de fall där täckningen runt omkring är god generellt men man väldigt lokalt befinner sig i radioskugga - t ex i eller bakom en större byggnad - går det ofta att relativt enkelt förbättra situationen. Enkelt uttryckt monterar man då en riktad antenn på en position med god täckning (hustaket, motstående vägg etc) och drar högkvalitativ lågförlustkabel absolut kortaste väg till en lokal antenn vid den plats där man vill förbättra täckningen. (Om den antennen skall vara mer eller mindre riktad/rundstrålande bestäms av de lokala förutsättningarna.) Man får då en passiv "tunnel" för radiosignalerna, det är en enkel och ofta inte särskilt högpresterande lösning men den kan vara skillnaden mellan ingen täckning alls och hjälplig täckning.

I de fall där den dåliga täckningen beror på långt avstånd till närmaste basstation och/eller stora geografiska hinder är det svårt och/eller dyrt att göra något effektivt; då krävs i praktiken en ny lokal basstation. Eller att bita i det sura och byta operatör, om någon annan har bättre utbyggt nät i området...
 
Det beror på.
I de fall där täckningen runt omkring är god generellt men man väldigt lokalt befinner sig i radioskugga - t ex i eller bakom en större byggnad - går det ofta att relativt enkelt förbättra situationen. Enkelt uttryckt monterar man då en riktad antenn på en position med god täckning (hustaket, motstående vägg etc) och drar högkvalitativ lågförlustkabel absolut kortaste väg till en lokal antenn vid den plats där man vill förbättra täckningen. (Om den antennen skall vara mer eller mindre riktad/rundstrålande bestäms av de lokala förutsättningarna.) Man får då en passiv "tunnel" för radiosignalerna, det är en enkel och ofta inte särskilt högpresterande lösning men den kan vara skillnaden mellan ingen täckning alls och hjälplig täckning.

I de fall där den dåliga täckningen beror på långt avstånd till närmaste basstation och/eller stora geografiska hinder är det svårt och/eller dyrt att göra något effektivt; då krävs i praktiken en ny lokal basstation. Eller att bita i det sura och byta operatör, om någon annan har bättre utbyggt nät i området...

Jag tror tyvärr det rör sig om avstånd och hinder i detta fall. Hon på kundtjänst nämnde det.

Vi är inne på att byta operatör tyvärr. Jag har hört att många grannar gått ifrån den operatören vi använder. Jag får ta och snacka med dem om vilken som är bäst och sen testa lite mer på plats om det stämmer.
 
Det bästa sättet är att prova olika operatörer. Vi har provat olika mobiloperatörer och kommit fram till att 3 är den bästa operatören just hemma hos oss. Då vi har ett företag så är det viktigt att vi alltid har täckning. Vi har även en 3G-repeater tror jag det heter som hjälper till litegrann att förstärka signalen.

Hos grannen 1 km bort så fungerar inte 3 lika bra, där har vi inte alltid täckning. Vi resonerar som så att det är viktigast att vi har täckning där kontoret är eftersom det är där vi är mest.

Det är krångligt i början med testandet men då vi har flera företagstelefoner så tog vi en av dem och testade olika operatörer innan vi tog beslutet vilken som passade just oss bäst.
 
Det bästa sättet är att prova olika operatörer. Vi har provat olika mobiloperatörer och kommit fram till att 3 är den bästa operatören just hemma hos oss. Då vi har ett företag så är det viktigt att vi alltid har täckning. Vi har även en 3G-repeater tror jag det heter som hjälper till litegrann att förstärka signalen.

Hos grannen 1 km bort så fungerar inte 3 lika bra, där har vi inte alltid täckning. Vi resonerar som så att det är viktigast att vi har täckning där kontoret är eftersom det är där vi är mest.

Det är krångligt i början med testandet men då vi har flera företagstelefoner så tog vi en av dem och testade olika operatörer innan vi tog beslutet vilken som passade just oss bäst.

Efter att ha pratat med grannarna om vilka som kan funka så är det tänkt att vi ska testa dem genom ett kontantkort hos den/dem vi tror på.

En vanlig fast linje som man vidarekopplar mobilnumret till?

Jag vet inte om detta fungerar ihop med vår växel, så det får man ta reda på. Jag har själv tänkt tanken och det finns ju lurar utan sladd så man kan gå en liten bit bort och t.ex. sitta på altanen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp