*Förbannad*

B

**BORTTAGEN**

Jag blir så förbannad på personalen i mitt stall ibland. Vissa av dem kan inte så mycket om hästar och det visar sig för ofta för att det ska vara bra. Särskilt på helgerna när det inte är den ordinarie personalen som jobbar.
Nu senast hade de utfodrat mina hästar med ensilage istället för hö. Gissa om mina hästar är dåliga i magen och den ena står med tjocka bakben till följd av detta!
De bara bytte foder sådär utan att ens konsultera mig. Klart att hästarna blev dåliga. Fan vad jag hatar sådant!!
Vad tycker ni man ska göra för att få deras magar bättre?
 
Ojdå.. Men har ni inte tydliga lappar om vad var och en av hästarna ska ha för mat?

Du kan ju prova att ge dem lite fil eller annat magstabiliserande medel, kraffts magtarm kanske, men det är dyrt, 220 kr, så prova fil först- 13 kr för ett paket- lite skillnad.
 
Knäckebröd är ju också bindande för de hästar som är lösa i magen! (fiber är ju bindande)
Hoppas att dom snart blir bättre! :)
 
På våran ridklubb så gör privatryttarna så att de gör iordning ikeapåsar med hö och hinkar med kraftfoder osv och ställer utanför boxen, sen är det bara för personalen som ska fodra att lägga in det till hästen sen.. mkt smart tycker jag! så slipper hästen få fel mat

:)
 
Skulle helt klart göra egna påsar om sådana saker händer, el skriva välldigt tydliga lappar..

Hur som, om du betalar för helskötsel så ska du ha avdrag på hyran och om du måste köppa medesiner el kontaka veterinär tycker jag att det är stallet som ska betala..
Såna fel är helt oaceptabla, riskera hästens hällsa på det sättet.. :mad:
 
Gör iordning säckar med foder. Jag skulle aldrig våga låta någon annan ta ansvaret för att min häst fick det hon skulle ha. I det stall jag står är jag den enda som gör iordning höpåsar. Jag har talat om att det beror på att jag vill ha koll på vad hästen får i sig (bla för att hon är rätt lättfödd) och det har inte blivit några sura miner.
 
Jeg er veldig enig med de som sier du skal gjøre i ordning alt foder selv.
IKEA poser er supre (rommer mye høy) og en 3 liters bøtte med lokk til hvert måltid kraftfor holder jo.

Jeg er den eneste som ordner for selv på stallen vår, kunne aldri la noen andre gjøre det (med unntak av min kompis og min mann som følger ordre til punkt og prikke).
Da jeg kom dit og ville ordne for selv spurte de hvorfor, jeg svarte bare at jeg ville passe på at de fikk riktig for og det var helt ok. Eneste jeg ikke ordner i stand selv er ponniens frokost høy.
 
Jag gör också alltid iordning IKEA-påsar med hö. Jag vill inte ge hösilage eller ensilage, eftersom min häst inte är vaccinerad mot botulism. Hemskt om dina hästar skulle bli sjuka i det.....(risken är minimal - men finns).
 
I alla stall jag stått i (utom det första) har vi gjort iordning hö i IKEA-påsar och kraftfodret i hinkar. Det blir rätt mat och det går snabbt för den som ska fodra. Skriver man tydligt på hinkarna/påsarna så är det liten risk att det skulle kunna bli fel.

Mot magen är fil bra. Hjälper inte det kan du prova att ta bort kraftfodret i några dagar och bara ge hö. Min pålle fick problem med magen av ensilage och det var vet ordination; att bara ge hö i några dagar. Han blev bra.

M.
 
Hej!
Tack för alla svar.
Det är personalen som utfodrar med både hö och kraftfoder. Jag skulle gärna vilja sköta fodret själv men det vill inte personalen att vi ska göra. Problemet är att det står ca 35 privathästar på stället och 45 lektionshästar. Detta gör att personalen inte vill att vi ska ha med fodret att göra. Jg har även eget foder men det måste jag ha inlåst och det får inte ställas fram så det måste jag ge själv. Dessutom tror de att vi ska gå och ta mer mat till hästarna än vad vi "får" och att klubben ska förlora på det så de har nästan allt foder inlåst.
Härligt ställe jag har mina hästar på va? Vi kommer inte ens åt fodret! *Tur jag har snikat åt mig en egen nyckel... :D*

Vad jag längtar tills jag och killen ska flytta till gård.... :bow: :banana:
 
I den situation du är i så har jag bara ett råd
Byt stall
Att hästen får rätt mat är så himla viktigt och att då någon klumpig person helt plötsligt byter grovfoder till hästen kan sluta precis hur illa som helst.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 357
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 215
Senast: Cocos
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
1 997
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp