Bukefalos 28 år!

Förbjuda Bent kurser

T

tottenham

Har ni läst Christina Drangels insändare i en ridsporttidning där det står att Umeå RK och Ridsportförbundet nu förbjudit Bent att hålla kurser på deras anläggning eftersom "det inte är i linje med RF:s riktlinjer"

Snacka om att man blir upprörd! Jag skulle gärna vilja höra RF:s förklaring och skulle gärna se en debatt mellan tex Bent/Christina D och dem. (tror iofs inte att det kommer att hända men)

Vad säger ni om detta!
 
Ja, det vore kul att få förklarat men frågan är om de kommer att svara.

Man kanske måste ligga på lite själv i andra medier.

Har detta även skett på andra ridanläggningar?
 
Jag skulle gärnas vilja läsa SvRf riktlinjer.
Det finns många klubbar där det ordnas andra aktiviteter än tävlingsdressyr/hoppning och andra "erkända" grenar.
Western, Akademiskt, islandshästar är bara några av de nya inriktningar som hittat till ridklubbarna.

Får man spekulera i det lite så tror jag att det handlar om konkurans.
Ridskolan som tidigare hade "monopol" på ryttarna får numera fajtas med såväl islandshästridskolor som westernklubbar. Dock finns det ju dem som inte vill rida varken små lurviga eller sitta i westernsadel och de blir säkert kvar på klubbarna. Eller kanske inte? De kanske istället hittar till dem akademiska ridningen? Mindre bra ur SvRf:s synvinkel, de förlorar fler potentiella medlemmar.

I ett gammal nummer av Hästmagazinet (tror jag) så togs problemet att klubbarna förlorar elever upp på ledarsidan. (AR nämndes inte då utan det var western/island.)

I längden är det SvRf som kommer att förlora på att stänga alternativa ridstilar ute, inte kommer vi att försvinna för det - bara förflytta oss någon annan stans. Ännu längre ifrån ridsportförbundet. Det kommer att bli VI och Ni. Det tjänar ingen på.

Att endast stänga ute en tränare inom genren går inte, då ska det motiveras av att denna tränare använder metoder som anses skadliga för hästen och strider mot jordbruksverkets föreskrifter. Det skulle bli fråga om diskriminering!
Utan isåfall bör det bli ett generellt förbud mot AR i sveriges klubbar.

Som sagt var ska det bli intressant att se vart detta leder.
 
Förstår precis vad du menar Viva. Vi har ju båda erfarenheter av så kallade "övriga grenar" typ AR och Islands.

Det behövs uppenbarligen en debatt om detta NU!
 
Förvånar mig inte alls :smirk: Förbundets riktlinjer är deras tränarutbildningar/ ridskoleutbildningar och dom ger jag inte mycket för.

Dom har ju tagit bort allt som någonsin var bra och ersatt med nymodernheter och snabba lösningar
 
Fast egentligen förstår jag inte vad deras riktlinje är??
trodde det oxå, lixom AR, var att bygga upp en stark och hållbar häst?
 
Skojar du?? Finns det en 8 årig tävlingshäst som inte blivit sprutad minst 2ggr om året :confused:

Vilken tidning läste du det i?
 
Jag erkänner...jag var lite ironisk där...

Jag tillbringar en del tid (mindre och mindre) på en Ridskola inom RF där skadelistan är väldigt, väldigt lång. Hela tiden. Hästarna byter bara av varandra.
Tom en veterinär som satt på läktaren röt ifrån nyligen eftersom halta hästar användes.

Men, de tränar i alla fall enligt RF:s linjer ...
 
...glömde svara...det var i en hästannonstidning om ni förstår.
 
"Ja det är ju det viktigaste Skit i hästen bara riktlinjerna följs "
:rofl:
 
Nej, jag har inte läst insändaren, men undrar vad det handlar om? Kan du inte berätta? Så här verkar det ju helt mystiskt. mvh/T_B :confused:
 
Insändaren frågar helt enkelt på vilka grunder Svenska Ridsportförbundet vägrar Bent Branderup - eller någon som vill ta dit honom - möjlighet att hyra Hippologum för kurs med honom.

Frågeställningen är - ska RS få bestämma över vilka som får utnyttja kommunala anläggningar?
Får ett sportförbund begränsa valmöjligheterna för medlemmarna på det viset?

Varför gör man detta? Är det stötande att man inte tävlar?

Argumentet ska tydligen vara "Dessa är inte i linje med Svenska Ridsportförbundets riktlinjer". Vilka nu dessa är...

Jag begriper ingenting, men funderar på att vässa svärdet lite extr... Förlåt, pennan menar jag, och se vad jag kan göra för att dra mitt strå till stacken.
 
Det låter väldigt allvarligt. Om man stoppar en kurs utan att ha argument är det snubblande nära ett brott mot yttrandefriheten. Försök att ta reda på mer! VILKA riktlinjer är det man syftar på?
"Vårt" ridhus hyrs tex ut till hundträning ibland - ganska långt från RFs riktlinjer. Men ingen konflikt... Så i vad består konflikten? Det skulle man vilja ha i klartext./T_B
 
Ett problem, går man med i en förening så ska man följa den.
Sen om RS inte vill ha med BB så är det deras beslut.
En kommunal anläggning? Hyrs den av en förening innom RS?
Drivs den privat?
Vi har något som heter föreningsfrihet i landet. Det betyder att man kan gå med eller gå ur. Inte att man kan tvinga sin egen sak in i föreningen. Annat än demokratiskt.
Sen knorrar alltid nån över någon regel någonstans.
Men grundprincipen för föreningsliv är att inte vara med om det inte passar.
Så får inte BB komma dit så tar man honom till en anläggning där han är välkommen. Följderna ser RS på sikt.
Förbundet har varit ett lock på svensk ridsport sen den uppstod och kommer att vara ett tag till.
 
Jag tycker deta är skitt! Blir förbanad när jag läser det. Men jag vet ochså hur jobbiga RF är att göra med. Våran förenig när vi bildades här i våras så var vi inte välkomna hos varken RF eller riksidrotsförbundet. Hoss RIF va komentaren att vi redan hadde ett rikstäkande förbund Då RF.
Hoss RF är vi inte välkomna för att vi inte följer derars normer.Vi rider inte enligt deras lära. Så idag står vi utan bidrag även fast vi har rätt till det för att vi inte är välkomna i nogot riksförbund.
Förenigen har paratar om att vässa våra päner just i dena stund. deta är överförmunderi från RF sida.
Att starta ett eget riksförbund kan det va en ide?
Diskutionen måste i alla fall väckas.
Maria Carlskrona Akademiska Fritidsryttare.
 
Här tycker jag att ni gör ett fel. Kräver att få vara med i ett förbund. Fast ni vill inte rätta er efter dom.
Det går liksom inte.
Upprepar det igen, man kan inte kräva.
Fast å andra sidan, är fritidsrytteri en idrott? Ska all fritidsverksamhet vara betald av samhället?
Men vilken rätt skaffar man sig en hobby och sen skriker för att få bidrag till den?
Vissa saker ska man lösa själv. Skapa ett rikstäckande förbund för sekten :)
Se om ni får många nog så att ni kan skyffla bidrag mellan er :)
 
Jag kan förstå att riksidrottsförbundet vill ha ett ridsportförbund. Men vilka riktlinjer är det som man hänvisar till? De som finns på hemsidan är ju så allmänt hållna att ingen bryter mot dem - eller?

"Svenska Ridsportförbundet skall . . .
... vara en demokratisk och dynamisk organisation
... tillgodose alla hästvänners behov inom ridsporten och vara deras ombud
... engagera såväl yngre som äldre, såväl kvinnor som män
Ridsporten skall . . .
... präglas av kunnande, känslomässigt engagemang och högt ställda krav i all sin verksamhet

Hästen skall . . .
... värnas med kunnande, kärlek och omsorg

Sverige skall . . .
... vara en av de stora ridsportnationerna.
Det innebär att ridsportens position i samhället skall vara stark och att ridsporten skall kunna hävda sig väl i internationella jämförelser"

:) mvh/T_B
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp