Förgiftad? Corona? Bukhinneinflammation? Annat?

Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen och har idéer som vi inte tänkt på.

Symptomen i början av veckan var feber (inte så hög), aptitlöshet, lätta koliksymptom (enbart kollade på magen och ville ligga ner men snarare "lugn" än klassiska symptom som rullning osv).
Distriktsveterinären kom ut och undersökte, och behandlade med kramplösande, dropp och smärtlindring. Tog blodprov, allt såg normalt ut (lever, njurar, blodkroppar) förutom blodplättar som var lågt. Anaplasmaprov skickades in och kom tillbaka negativt.

Dagen efter tog jag ut en annan veterinär. Fortfarande feber, men också kort, stapplig gång. Veterinären tolkade det som magsmärta då hon inte var vinglig utan snarare gick "försiktigt". Tog prov för corona (inväntar svar idag) men han misstänkte också bukhinneinflammation. Fick smärtlindring och har fått det sedan dess. Äter och dricker okej men inte normalt. Hon har hela tiden bajsat och det har sett normalt ut, idag något åt det lösare hållet men inte diarré.

Idag verkar det också som att hon inte vill äta från marken, på plan mark. Jag testade att ställa henne i lite uppförsbacke och då ville hon beta. Det kan ha varit så även tidigare i veckan (hon har främst ätit när jag lagt in nytt hö ovanpå det gamla, kanske för att maten då kommer högre upp, jag är lite osäker.) Jag har inte märkt att hon legat ner sen i tisdags när hon istället ville ligga hela tiden.

Hon är mer sig själv nu, mer rastlös och piggare i ögonen men något är uppenbart fel och hon är ju också smärtlindrad. Veterinären ska fundera och återkomma under dagen, då också förhoppningsvis med svar på coronaprovet. I måndags upptäckte stallägaren alsikeklöver på betet, min första tanke var att hon var förgiftad. Men nu är jag inte så säker, leverproverna såg ju bra ut. Jag upplevde då att hon hade svårt med sväljreflexen, vilket släppte efter kramplösande och hon började då äta och inte bara tugga och spotta ut. För två veckor sen såg jag henne käka en svamp, men det gick så snabbt så jag uppfattade inte vad för typ av svamp. Uppenbarligen smakar hon gärna på konstiga saker (även fast det finns fint gräs kvar på betet).

Det känns så diffust och jag är väldigt orolig. Är det någon som har förslag på vad symptomen tyder på eller har erfarenhet av något liknande?
Kanske värt att fundera på om du har åkerfräken? Om ni inte kollat för tiaminbrist då.
En kompis häst fick något dille på att leta upp fräken att äta och fick en del symptom (minns inte exakt vilka, men kanske kan ta reda på mer) samt att man kunde visa tiaminbrist vill jag minnas.
https://www.sva.se/amnesomraden/giftiga-vaxter-a-o/akerfraken/
 
Inga typiska ”fång-vändningar” tyckte min hovis utifrån filmer. Sen går hon definitivt annorlunda idag jämfört med i onsdags (kanske pga smärtlindring). Så det kanske är svårt att bedöma nu.

@Myzan87 Det låter ju som bukhinneinflammation på den hästen du beskriver, också att det inte är ovanligt att man inte vet varför bakterier kommer in i buken. Men menar du att dom öppnade upp hästen? Inte för provtagningen väl?
De öppnade hästen pga kolikkänningarna. Men det kan säkert vara bukhinneinflammation som de behandlade honom för Men det var några år sen och jag minns inte alla exakta detaljer 🙂
 
Som fd fånghästägare skulle jag också säga fång, pga stapplig, går försiktigt, vill ligga ner, vill inte äta lågt.
Men så är jag nog lite skadad också efter alla år med fångest.

Går hästen på bete? Hur är den i hullet? Motioneras?

Hoppas den mår bättre snart ❤️
 
Kanske värt att fundera på om du har åkerfräken? Om ni inte kollat för tiaminbrist då.
En kompis häst fick något dille på att leta upp fräken att äta och fick en del symptom (minns inte exakt vilka, men kanske kan ta reda på mer) samt att man kunde visa tiaminbrist vill jag minnas.
https://www.sva.se/amnesomraden/giftiga-vaxter-a-o/akerfraken/
Tack för tips! Jag ska kolla hur det ser ut här med åkerfräken! Min häst verkar ha en tendens att smaka grejer, förutom svampen såg min hyresvärd att hon gick och repade hallonbuskar för ett tag sen.
De öppnade hästen pga kolikkänningarna. Men det kan säkert vara bukhinneinflammation som de behandlade honom för Men det var några år sen och jag minns inte alla exakta detaljer 🙂
Ah, då förstår jag buköppningen!
Som fd fånghästägare skulle jag också säga fång, pga stapplig, går försiktigt, vill ligga ner, vill inte äta lågt.
Men så är jag nog lite skadad också efter alla år med fångest.

Går hästen på bete? Hur är den i hullet? Motioneras?

Hoppas den mår bättre snart ❤️
Tack! Ja det ligger nära till hands att få fångest. Även jag som varit förskonad fick direkt ökad puls när ni skriver att det tyder på fång. Hon har gått på bete sen i början av juni, varit igång i princip hela sommaren. Inte i tävlingskondition men motionsridits. Lite tjock är hon, främst mage. Hon har aldrig gått på direkt bete förut (dock alltid på gräs) förutom som unghäst och när hon haft föl, eftersom hon tävlats under sommaren förut.
 
Bukhinneinflammation tror jag inte på. Min häst fick väldigt hög feber när han hade det och det var ingen tvekan om att han hade ont i magen. Ingen stapplig gång. Tror mer på fång i så fall.
 
Jag skulle behandla då som fånghäst. Kyl från knäna och neråt, mjukt underlag, häng upp höt och vattenhinken så hon inte belastar framhovarna ”i onödan”.
 
Min häst verkar ha en tendens att smaka grejer, förutom svampen såg min hyresvärd att hon gick och repade hallonbuskar för ett tag sen.
Vill bara inflika att hallon är nyttigt, en läkeväxt om man tror på sånt, men absolut inte farligt i alla fall.

Mina betade gärna i det gamla hallonlandet.
 
Vill bara inflika att hallon är nyttigt, en läkeväxt om man tror på sånt, men absolut inte farligt i alla fall.

Mina betade gärna i det gamla hallonlandet.
Ja absolut. Tänker inte alls att det har med det här att göra. Mer att hon verkar nyfiken på att käka lite allt möjligt, som hallon och svamp. Och kanske säger det nåt om att hon är mer benägen att stoppa i sig även sånt som är giftigt (eller så spekulerar jag lite väl friskt 😁).
 
Bukhinneinflammation tror jag inte på. Min häst fick väldigt hög feber när han hade det och det var ingen tvekan om att han hade ont i magen. Ingen stapplig gång. Tror mer på fång i så fall.
Att hon har haft ont i magen var det ingen tvekan om från början heller. Hon gick normalt dom första två dagarna och visade tydligt att smärtan kom från magen. Första veterinären var helt inne på kolik. Problemet är att symptomen har ändrat sig.
 
Jag skulle behandla då som fånghäst. Kyl från knäna och neråt, mjukt underlag, häng upp höt och vattenhinken så hon inte belastar framhovarna ”i onödan”.
Höt och vattnet är upphängt. Imorse innan smärtlindringen gick hon dåligt igen. Min hovis tycker det ser ut som att hon är halt vänster fram. Kan det vara fång utan ökad puls i benen?
 
Att hon har haft ont i magen var det ingen tvekan om från början heller. Hon gick normalt dom första två dagarna och visade tydligt att smärtan kom från magen. Första veterinären var helt inne på kolik. Problemet är att symptomen har ändrat sig.

Problem med magen kan ju ge problem i hovarna. Fång är ju mest ett samlingsnamn för smärta i hovarna pga någon typ av inflammation, obalanser i magen kan räcka, förgiftning ingen konstig grundorsak. Man behöver försöka häva inflammationen (kyla, mjukt underlag, ingen rörelse i akut skede, akutverka för att ta bort belastning på hovväggen) för att försöka minska skadorna på lamellerna medan man försöker hitta och ta bort grundorsaken till inflammationen. Smärtlindring kan stjälpa om man inte vidtar alla åtgärder för att minska skadorna på lamellerna, sjukt svår avvägning.
 
Det känns lite sådär att behandla henne för fång just nu, när veterinären inte råder mig till det. Han har ändå undersökt henne. Hon står inne, på mjukt underlag. Inga skor. Jag har det med mig, och försöker att inte göra något som kan förvärra ifall det är fång, men att tex ta bort smärtlindring är inget alternativ för då varken äter eller dricker hon.

Jag kanske pausar Buke lite nu tills hon är undersökt igen, om läget förblir oförändrat. Jag är tacksam för allas input och tar alla tips med mig. Det blir bara lite svårt att sortera och hantera när jag själv är orolig och skör.
 
Det känns lite sådär att behandla henne för fång just nu, när veterinären inte råder mig till det. Han har ändå undersökt henne. Hon står inne, på mjukt underlag. Inga skor. Jag har det med mig, och försöker att inte göra något som kan förvärra ifall det är fång, men att tex ta bort smärtlindring är inget alternativ för då varken äter eller dricker hon.

Jag kanske pausar Buke lite nu tills hon är undersökt igen, om läget förblir oförändrat. Jag är tacksam för allas input och tar alla tips med mig. Det blir bara lite svårt att sortera och hantera när jag själv är orolig och skör.

Mitt inlägg var bara kring det komplexa med fång, hade själv inte vetat varken ut eller in i din situation och lider verkligen med dig, förlåt för att jag inte var tydligare med det ❤
 
Det känns lite sådär att behandla henne för fång just nu, när veterinären inte råder mig till det. Han har ändå undersökt henne. Hon står inne, på mjukt underlag. Inga skor. Jag har det med mig, och försöker att inte göra något som kan förvärra ifall det är fång, men att tex ta bort smärtlindring är inget alternativ för då varken äter eller dricker hon.

Jag kanske pausar Buke lite nu tills hon är undersökt igen, om läget förblir oförändrat. Jag är tacksam för allas input och tar alla tips med mig. Det blir bara lite svårt att sortera och hantera när jag själv är orolig och skör.
Du gör helt rätt och ska lyssna på din/dina veterinärer som har undersökt hästen och inte på alla som skriker gång här. Något du kan göra under tiden är att kontrollera hagen så det inte finns ngn liten växt som är giftig för hästarna som din häst har smakat på om den nu är en lite nyfiken häst. Det finns ganska bra appar att ladda ner som kan identifiera växter/blommor.
 
Jag kanske pausar Buke lite nu tills hon är undersökt igen, om läget förblir oförändrat. Jag är tacksam för allas input och tar alla tips med mig. Det blir bara lite svårt att sortera och hantera när jag själv är orolig och skör.
Förstår dig, jag håller tummarna och hoppas du vill och orkar uppdatera efter nästa undersökning eller när du får veta något om vad det kan vara.
Alltid nyttigt att lära sig mer om orsaker till diffusa symptom.
Det finns ju några förgiftningar som ger till exempel tiaminbrist, vet inte om de har liknande symptom i övrigt. Men SVAs lista kombinerat med en app som artbestämmer växter är ett bra verktyg om man tror att det är förgiftning man har att göra med.

Helt rätt att lyssna på de som sett hästen, och ännu bättre att du ändå har i bakhuvudet att för säkerhets skull inte helt utesluta fång helt.
 
Det känns lite sådär att behandla henne för fång just nu, när veterinären inte råder mig till det. Han har ändå undersökt henne. Hon står inne, på mjukt underlag. Inga skor. Jag har det med mig, och försöker att inte göra något som kan förvärra ifall det är fång, men att tex ta bort smärtlindring är inget alternativ för då varken äter eller dricker hon.

Jag kanske pausar Buke lite nu tills hon är undersökt igen, om läget förblir oförändrat. Jag är tacksam för allas input och tar alla tips med mig. Det blir bara lite svårt att sortera och hantera när jag själv är orolig och skör.
Vill bara säga att jag tycker du verkar vara en fantastisk hästägare som verkligen gör ALLA rätt för din häst💖. Hoppas verkligen du vill uppdatera hur det går! Jag blir alltid orimligt engagerad i såna här fall🙈.

(Och om det är fång gör du ändå alla rätt. Klart häst ska smärtlindras! När min hade fång gick hon på metacam i minst tre veckor.)
 

Liknande trådar

Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
664
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 599
Senast: Icfafn
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 545
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp