Förkortningar och annat oförståeligt...

Kalaspinglan

Trådstartare
Nu har jag varit seriös hundletare i flera veckor och försökt att hitta så mycket information som jag kan om hundrasen.

Men så sitter man där med en uppfödare i telefon som börjar prata förkortningar hit och dit, och klicker och pryttlar och duttan och blä... och jag låstas förståss som om jag hänger med utan problem, typ... Lite pinsamt att förklara att jag haft hund i 20 år och inte ha en aning om vad de pratar om.

Kan ni hjälpa mig med någon slags ordlista här så jag slipper känna mig så dum?! Och vad är det för poäng på mentaltesten (har säkert också någon förkortning) som är bra resp. dåligt?!

Tacksam för lite förklaringar... :-)
Pinglan
 
Vilken ras gäller det? Lättare att hjälpa till med förkortn. då. :)

Mentaltest förkortas i alla fall MH och där är det ingen poäng.
 
Hej!

Tack för ditt svar här, och i min andra tråd om hunddagis.
Jag ska skaffa mig en Ridgeback är det tänkt.

Jag har sett flera diagram från mentaltest, och det verkar finnas poängskalor från 1-3?! Är 3 ej godkänt?

Pinglan
 
Har egentligen inte tid att svara nu... :crazy:

Gå in på Västerviks BK´s sida och läs om MH. Där står det ganska utförligt. Finns inget i MH som är icke godkänt/godkänt. Domaren bedömer bara vad han ser. Ibland är ett kryss i ruta 1 bra och ibland är ett kryss i ruta 5 bra.

Hoppas någon annan hinner skriva lite mer utförligt annars loggar jag säkert in i kväll igen.
 
Om du menar MH-Beskrivning som man gör när hunden är mellan
12-18 månader ( man kan förstås göra det senare också)
så är det siffror mellan 1-5, det varierar väl lite olika
hur "ett bra" test, siffermässigt ska se ut mellan de olika
raserna :smirk:Ibland är en 1:a bra ibland inte, det ska nog finnas beskrivningar av de olika momentens bedömningar
på nätet för just din ras.
Man kan bli icke godkänd på ett MH, men då står det
det på protokollet :)
länken du fick är en bra sida, kolla där elelr länken nedan,
den beskriver ganska bra..

http://www.sck.cc/mentalbeskrivning/mentalbeskrivning.htm
 
Korrigering, mentaltest förkortas MT och MH är mentalbeskrivning. MH har inga poäng men MT har.
 
Korrigering, mentaltest förkortas MT och MH är mentalbeskrivning. MH har inga poäng men MT har.

Ja..helt rätt. Stressig som vanligt. Hade bara MH i huvudet när jag läste.
 
Nu vet jag inte var du bor men vill du ha reda på så mycket som möjligt om rasen så hålls det en stor rasspecial för RR söder om sthlm 28-29 augusti :)
 
Hej!

Tack för alla svar.

Zoya; jag ska åka till specialen både lördag och söndag, ska träffa två uppfödare jag haft telefonkontakt med, och självklart titta på alla fina hundar! Kommer du att vara där?

//Pinglan
 
Jodå, jag kommer vara där på lördagen. Tyvärr inte på söndagen då jag ska på fölmönstring med min hingstunge. Det var jobbigt att välja mellan att ställa ut min tik eller visa fölet på fölvisning, det var det senare som vann :smirk:
Men på lördagen kommer jag att vara där och titta, det är några hanar från min senaste kull som är anmälda så :)
Så ser du en tjej och en kille med en hund och barnvagn så är det vi (som om vi vore de enda då ;) )
 
Hallå där!

Ska vi försöka mötas på specialen :)
Jag ska ställa Nixon i mönstringen :crazy: Du kan väl hålla utkik efter oss (Nixon heter Tyr i papprena).
Jag letar efter en tjej och en kille med barnvagn och hund, ni är säkert de ända som stämmer in på den beskrivningen ;) :D
Vilken hund är det du har med dig?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp