Bukefalos 28 år!

Förkylningsdrycker

Murphy

Trådstartare
Har på resande fot ådragit mig någon slags envetet knövenskap samtidigt som ruskvädret blåser in över östkusten. Här borde drickas starkt för att få jaget och självet att fortsätta dra jämnt!

Har sjudit mitt eget glühwein, gått igenom Irish Coffee (på Tullamore, enligt pappas recept) och hot shots... genomlidit snoriga tentaveckor på varm saft i termos, spetsad med svartvinbärslikör. Funnit att Mackmyra Brukswhisky kan späs ned i det mesta om det kniper (och nasalkapillärerna ligger utsnutna i näsdukar).

Men nu tryter inspirationen denna höst.
Hur förkylningsdricker andra?
Vilken sprit i vilken dryck?

MVH
knöven och ömkande

2013-02-14%2014.49.03.jpg
 
Har på resande fot ådragit mig någon slags envetet knövenskap samtidigt som ruskvädret blåser in över östkusten. Här borde drickas starkt för att få jaget och självet att fortsätta dra jämnt!

Har sjudit mitt eget glühwein, gått igenom Irish Coffee (på Tullamore, enligt pappas recept) och hot shots... genomlidit snoriga tentaveckor på varm saft i termos, spetsad med svartvinbärslikör. Funnit att Mackmyra Brukswhisky kan späs ned i det mesta om det kniper (och nasalkapillärerna ligger utsnutna i näsdukar).

Men nu tryter inspirationen denna höst.
Hur förkylningsdricker andra?
Vilken sprit i vilken dryck?

MVH
knöven och ömkande

2013-02-14%2014.49.03.jpg

Jag värmer vatten, har i citron och ingefära, snabbt kokar upp. Tar bort från plattan, häller i whiskey och honung. Har inga mått utan går på känn ;) det blir rätt så starkt kan jag lova haha
 
Ingefärsshots! Fast dricker dem mer glasvis... :o

Riv ca 100 g färsk ingefära grovt. Om den inte är ekologisk måste du skala den först.
Sjud med 4-5 dl vatten i ca 15 minuter. Det ska inte koka utan sjuda. Sila av och pressa ur all saft ur ingefärsmassan.

När avkoket svalnat till ca 40 grader, rör i 0,5-0,75 dl honung. Riktig honung alltså, inte varianten på klämflaska. Låt svalna i kylskåp. När det är helt kallt, blanda i saften från 1-2 ekologiska citroner. Smaka av. Häll upp på flaskor och ta en shot varje morgon och kväll!
 
En till junkie på ingefära. :D Brukar riva ingefära och ha i kylen i burk. Fyller en halv tekula med det, en tesked honung och kramar lite saft ur en citron direkt i tekoppen. På med vatten från vattenkokaren. Tar inte mycket längre tid än att göra en vanlig tekopp, hett och härligt! Vet inte om jag kan vittna om dess fantastiska förmågor men det är nog nyttigt på många sätt.
 
En till junkie på ingefära. :D Brukar riva ingefära och ha i kylen i burk. Fyller en halv tekula med det, en tesked honung och kramar lite saft ur en citron direkt i tekoppen. På med vatten från vattenkokaren. Tar inte mycket längre tid än att göra en vanlig tekopp, hett och härligt! Vet inte om jag kan vittna om dess fantastiska förmågor men det är nog nyttigt på många sätt.

Whisky, citron o honung i lika stora delar upphettat.

Jag värmer vatten, har i citron och ingefära, snabbt kokar upp. Tar bort från plattan, häller i whiskey och honung. Har inga mått utan går på känn ;) det blir rätt så starkt kan jag lova haha

Fasteh... honung ska ju inte hettas upp?
 
Fasteh... honung ska ju inte hettas upp?

Nä jag vet eller jag har inte riktigt fattat det där, men tar av kastrullen från plattan i alla fall så att vattnet inte kokar, innan jag har i honungen, inbillar mig att det hjälper något i alla fall :rofl:
 
Har på resande fot ådragit mig någon slags envetet knövenskap samtidigt som ruskvädret blåser in över östkusten. Här borde drickas starkt för att få jaget och självet att fortsätta dra jämnt!

Har sjudit mitt eget glühwein, gått igenom Irish Coffee (på Tullamore, enligt pappas recept) och hot shots... genomlidit snoriga tentaveckor på varm saft i termos, spetsad med svartvinbärslikör. Funnit att Mackmyra Brukswhisky kan späs ned i det mesta om det kniper (och nasalkapillärerna ligger utsnutna i näsdukar).

Men nu tryter inspirationen denna höst.
Hur förkylningsdricker andra?
Vilken sprit i vilken dryck?

MVH
knöven och ömkande

2013-02-14%2014.49.03.jpg

Honung, vad som helst med honung. Det är verkligen en fantastisk och underskattad hjälp för kroppen.

Jag brukar avstå förkylningsdrycker med alkohol, föredrar att gurgla listerine i stället för whisky om något ska gurglas. Det känns som en seglivad myt/ursäkt att dricka sprit att förkylningsdrycker ska innehålla alkohol. Det är ju ärligt talat inte någonsin hälsofrämjande att dricka sprit.

Andra uppfriskande exempel:

Supersmoothie med till exempel apelsin, citron, ingefära, morot.

Episk morotssoppa med ingefära, vitlök, citrus, chili. Mixa och drick både varm och kall.

"Lite för mycket wasabi" kan rensa näsan rätt bra också :angel:

Gryta med förslagsvis röd curry och citrongräs från erkänt kryddigt thaikök.
 
Honung, vad som helst med honung. Det är verkligen en fantastisk och underskattad hjälp för kroppen.

Jag brukar avstå förkylningsdrycker med alkohol, föredrar att gurgla listerine i stället för whisky om något ska gurglas. Det känns som en seglivad myt/ursäkt att dricka sprit att förkylningsdrycker ska innehålla alkohol. Det är ju ärligt talat inte någonsin hälsofrämjande att dricka sprit.

Andra uppfriskande exempel:

Supersmoothie med till exempel apelsin, citron, ingefära, morot.

Episk morotssoppa med ingefära, vitlök, citrus, chili. Mixa och drick både varm och kall.

"Lite för mycket wasabi" kan rensa näsan rätt bra också :angel:

Gryta med förslagsvis röd curry och citrongräs från erkänt kryddigt thaikök.

Vadå alkohol dödar väl alla bakterier? ;)
Jag läste ts inlägg med lite sanning och lite ironi, tror inte ts sitter och super sig full vid varenda förkylning :p
 
Jag brukar avstå förkylningsdrycker med alkohol, föredrar att gurgla listerine i stället för whisky om något ska gurglas. Det känns som en seglivad myt/ursäkt att dricka sprit att förkylningsdrycker ska innehålla alkohol. Det är ju ärligt talat inte någonsin hälsofrämjande att dricka sprit.
Så präktig är bara den som INTE har 15 liter lagrad Mackmyra på porterfat att omsätta... :cautious::mad: Vi dryckeshipsters lär ligga i för att få ruljans på buteljerna. :cool:

:p


Lokal single malt eller ej - poäng!
Honung är grejen - gott invärtes och antiseptiskt utvärtes om snoken skulle bli söndersnuten. Och hellre en rökig virre från öarna ska en elda på piassava eller eneträ och sakta inhalera röken. Med Hell Y Hansens varma sockor på. Katt av rimlig storlek på bröstet.

Men... ibland blir en ju törstig. ;)
 
Vadå alkohol dödar väl alla bakterier? ;)
Jag läste ts inlägg med lite sanning och lite ironi, tror inte ts sitter och super sig full vid varenda förkylning :p
Äh, det är ju inte förrän en tatt sniffyld jamare som en ínte kan ta bilen hemifrån och därmed blir hemma för att kurera sig. Skillnad på gränsvärden för ev rattonykterhet och karatefylla. :idea: Så ibland är det fan fråga om ett statement för att inte köra till jobbet utan krypa tillbaks till täcket.

Så poäng där med - TS dricker nog fan mer vid snuva än annars, men kanske inte fyllnar till. :up:
 
Fast... Alkohol är väl vätskedrivande? Och man blir frisk snabbare om man dricker mycket och vilar mycket så det är väl kontraproduktivt att dricka något som gör att man måste dricka ännu mer? :p Det finns bara så många timmar på dygnet man kan och vill dricka te/honungsvatten/etc.
 
Fast... Alkohol är väl vätskedrivande? Och man blir frisk snabbare om man dricker mycket och vilar mycket så det är väl kontraproduktivt att dricka något som gör att man måste dricka ännu mer? :p Det finns bara så många timmar på dygnet man kan och vill dricka te/honungsvatten/etc.
På ett generellt teoretiskt plan: Ja, självklart.

Om en söker leva By the Book med anspråk på livsstil och hälsa är det säkert relevant även i praktiken.
 
Ja och nej. Hittar inte det receptet jag "följde" (gjorde fel när jag följde det :rofl:)

Del 1 innehöll mycket riktigt gurkmeja men även ingefära, svartpeppar och lite vatten så det blev som en pasta. Del 2 tog man typ 1 tsk av del 1 mojset, 1 tsk honung och blandade ut detta i varm mjölk. :up:
 
Ingefärsshots! Fast dricker dem mer glasvis... :o

Riv ca 100 g färsk ingefära grovt. Om den inte är ekologisk måste du skala den först.
Sjud med 4-5 dl vatten i ca 15 minuter. Det ska inte koka utan sjuda. Sila av och pressa ur all saft ur ingefärsmassan.

När avkoket svalnat till ca 40 grader, rör i 0,5-0,75 dl honung. Riktig honung alltså, inte varianten på klämflaska. Låt svalna i kylskåp. När det är helt kallt, blanda i saften från 1-2 ekologiska citroner. Smaka av. Häll upp på flaskor och ta en shot varje morgon och kväll!
2 veckor senare är jag fortfarande rysligt knöven och tog till det här nu. Tentajävel på fredag! :arghh:
Körde i en stor klutt av eukalyptushonungen jag fått med från hemmabin på mitt förra jobb. Hoppas det åtminstone kan förhindra att eländet eskalerar vidare. Eller bara smaka gott. :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp