Sv: FÖrlossningen
Jag har äntligen fått min tvåa efter 17 dagar
(som jag skrivit om i en klagotråd om överburenhet) och jag måste säga att det är intressant hur detta med graviditeter och förlossningar är, för
ingen är den andra lik. Jag hade förberett mig ganska mycket (tyckte jag) med ettan och läst en hel del, varit på föräldrautb, tittat på filmer där (och jag tycker precis som Magdalena att folk i dessa filmer aldrig verkar ha ett dugg ont, typ det där fixar man ju hur lätt som helst... men de kan väl inte ta med de värsta vrålarna för då skulle ju landets alla gravida få total panik antar jag).
Ändå var jag nog inte alls förberedd på hur ont och jobbigt det var. Min första förlossning tog 20 timmar på BB och då hade jag varit hemma ett dygn med värkar innan också. Den var helt enkelt skitjobbig. Så därför hade jag verkligen förberett mig på att förlossning nr. 2 skulle vara lika jobbig (för det sa ju "alla" dessutom). Så först gick jag över 17 dagar och var superdeppig för det och skulle bli igångsatt vilken dag som helst när det helt plötsligt satte igång själv kl. 00.30. Kl. 05 var vi inne på BB eftersom jag inte vågade vänta längre, kände liksom på mig på ett annat sätt och kände också igen värkarnas styrka, och kl 06.30 är min lilla dotter född!! 1,5 h på förlossningen alltså, ingen bedövning hanns med alls och det var TOTALT annorlunda än förra gången.
Så nu känner jag på nåt sätt att det inte går att förbereda sig för en förlossning innan man har varit med om några stycken :smirk: , he he, nejdå men denna senaste var trots smärtan så fantastisk att jag genast omvärderade mitt tidigare beslut om att två barn nog räcker...
Några tips från mig är; läs på och prata med folk, men fundera lite själv på hur du brukar fungera. Tex om du är extremt lättdrogad (som jag) och lätt mår illa tex när du är full, då kanske du ska ta det väldigt försiktigt med morfinpreparat och lustgas. Om du är av det "tuffare" slaget kanske du klarar dig med hjälp av andning, TENS-apparat, bad/dusch (mycket effektivare än man tror!!), om du är mycket smärtkänslig ställ in dig på att du vill ha EDA tex. Men många saker beror också på hur fort det går och hur trött man är tycker jag. Tar det väldigt lång tid då blir man så trött och uppgiven att man vill ha allt som finns, åtminstone jag.
Lycka till!
Vildvittra