Bukefalos 28 år!

Att hyra ut hus

Om det är ett populärt ställe borde det finnas företag som hjälper till med uthyrning. Vi har hyrt flera olika boende i Funäsfjällen och har hämtat nyckeln på samma ställe flera gånger, där kan man som hyrare och boka städning och de finns till hands om det skulle inträffa något. De kollar också städningen mellan gäster.

Visst ni får inte ut riktigt lika mycket eftersom det blir en mellanhand men ni slipper också mycket av ansvaret.
Det här huset ligger någon mil utanför den större fjällorten, så det finns ingen firma som förmedlar uthyrning i vår by. Det här huset är för dem som inte vill bo i turistsmeten men ändå ha nära till fiskevatten och vandringsleder.
 
Vill inte skrämmas men om ni anlitar en ”vaktmästare” privat på plats, ta referenser!

Vi hade en stuga i fjällen som hyrdes ut. Det var aldrig några problem med hyresvärdarna men vaktmästaren O_o En gång kom min farfar upp till stugan och då hade vaktmästaren hyrt ut vår stuga till några - för att försöka tjäna extrapengar ;) Efter det så valde vi att turas om att åka upp med jämna mellanrum för att kolla städning och liknande. Vi skrev även in i hyreskontrakten att de skulle höra av sig omgående om stugan inte var städad ordentligt och att vi då kompenserade dem för det.
😱 What? Vad obehagligt!

Jag tänker att vi många gånger själv kommer att åka upp mellan eventuella gäster ☺️
 
Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig?

Vi håller mentalt på att förbereda oss för att hyra ut vårt fritidshus. Vi har insett att fortsätter barnen idrotta i nuvarande skala så kommer det att bli ännu värre de kommande åren (superkul!) MEN det gör att vi inte hinner utnyttja vårt fjällhus så mycket. Vi går därför i tankarna att möjligen hyra ut det under populära veckor när vi inte är kan vara där. Men det tar som lite emot mentalt. Det vore ju fint att få in lite pengar till driftskostnader och kanske i förlängningen lite bidrag till de uppfräschningar som behöver göras. Men det tar fortfarande emot lite.

Det finns nog en marknad för huset och det är stort nog att rymma två familjer utan vidare trängsel. Men hur börjar man? Ja, städa ordentligt och plocka undan känsliga minnessaker, låsa det privata förrådet etc. Men sedan då? Praktiska saker kring allt annat? Vi bor 40 mil från huset så kan inte vara i närheten och övervaka.

Huset är verkligen inte i toppskick men helt och funktionellt! (Kommer skriva i beskrivningen att de som letar efter en toppmodern logde kan kika någon annan stans, här pratar vi familjevilla bygd 1970- ish i använt skick)

Peppra med goda råd och hur ni vågade ta klivet till att låta okänningar ta över ens hus :bow:
Jag hyr hus varje år genom Holidu, där igenom kan man hyra ut sitt hus på ett vad jag tycker verkar vara på ett smidigt sätt.

Husen jag har hyrt har tagit undan privata saker och ting, det är fint möblerat och allt sådant men det är såpass undanplockat så man ser ju inte vilka det är som bor där. Dom i det huset jag hyrt har ju stängt av övervåningen så man kan bara vara på nedervåningen så jag antar att dom flyttat upp allt av värde dit upp.

I toppskick tror jag inte folk har som krav men saker och ting måste ju vara funktionella och hela tänker jag.

Det här med att hyra ut och låta andra bo där tror jag man vänjer sig vid efterhand, det känns säkerligen svårt och läskigt med tanken att främmande personer ska bo och nyttja ens hus på det sättet. Men det är väl som med allt, det blir mindre jobbigt ju mer man vänjer sig vid tanken.
 
Hej @Derivata jag vet allt om att hyra ut hus.

Det första och absolut största rådet som jag vill ge dig är att hyr aldrig ut på 9 månader eller mer.
Det ger nämligen hyresgästerna besittningsskydd.
Sedan sitter ni fast i saxen.

Så alltid kortare tid än 9 månader alltså.
Tanken är att hyra ut veckovis, då vi fortfarande vill kunna nyttja huset någon sommarvecka, någon gång på hösten, kanske i samband med jul, halva sportlovet och sedan är påsklovet heligt- den veckan ruckar jag inte på!

Men visst skulle någon vilja hyra huset i några månader på hösten eller kallvintern så är vi öppna för det, men aldrig upp mot ett år eller så.
 
Det här huset ligger någon mil utanför den större fjällorten, så det finns ingen firma som förmedlar uthyrning i vår by. Det här huset är för dem som inte vill bo i turistsmeten men ändå ha nära till fiskevatten och vandringsleder.
Vi bor som sagt sällan mitt i smeten utan är ute efter just nära fiske och vandring och åtminstone i Funäsfjällen är det inga problem att hitta såna stugor via förmedlingen i byn. :) som jag fattar det där är det ett familjeföretag som dels fixar med stugor/lägenheter, dels sköter handling åt äldre, dels säljer blommor, dels har lite fiskeguide turer. :)
 
Tack för alla bra svar!

Ni som hyr ut, hur gör ni med sängkläder ock sådant där? Känns som vi behöver hitta ett system för det.

En sak som varit ganska skönt med att ha haft huset för sig själv är att sängarna alltid varit bäddade för oss. Ganska skönt att efter 5h i bil bara kunna glida ner i sängen utan att bädda…

förra sommaren hyrde vi hus i Spanien och där var ordningen att man kom till nybäddat och sedan när man städade ur så bäddade vi om.

Funderar lite på om man ska rulla ihop våra täcken och kuddar och lägga undan, så kan vi bara rulla ut det när vi kommer dit. Sedan då lägga fram nya till gäster.

Men å andra sidan känns det knepigt att inte erbjuda sänglinne, speciellt lakan då vi har sängbredder i 80,90, 120 ,160 och 180 (dubbelsängarna har hela bäddmadrasser) 😅
 
Ni som hyr ut, hur gör ni med sängkläder ock sådant där? Känns som vi behöver hitta ett system för det.
Vi har full uppsättning gånger 3 för hela sommarhuset.
Och alla handdukar och badlakan som man kan behöva.
6 bäddar.
Vi håller med rena lakan tvättar och bäddar om.
Litet som på hotell.
Men då så bor vi själva bredvid sommarhuset så det är lätt för oss.

Huset är exklusivt med hänförande utsikt över sjön och egen plats att bada på.
Cyklar, roddbåt och fiske ingår.
Själva så använder vi det för gäster och representation.
Det är vår festvåning där gästerna kan sova över bekvämt.
 
Det kanske går att hyra ut genom uthyrningsföretag än fast det inte ligger nära en turistort, kolla upp det. Annars skulle kanske någon bybo kunna ta på sig vaktmästarrollen mot betalning? Ett gott råd som ingen annan verkar ha gett är att ta foton överallt i stugan innan uthyrning och göra en lista på vad som finns där.
 
Det kanske går att hyra ut genom uthyrningsföretag än fast det inte ligger nära en turistort, kolla upp det. Annars skulle kanske någon bybo kunna ta på sig vaktmästarrollen mot betalning? Ett gott råd som ingen annan verkar ha gett är att ta foton överallt i stugan innan uthyrning och göra en lista på vad som finns där.
Det ligger nära ett alpint center och är mycket populärt även andra tider på året + det är mycket jägare internationellt sett som brukar hyra i området. Vad TS skriver så finns även släkt att tillgå, men nog hade jag för mig att SkiStar finns där, @Derivata?
 
Det ligger nära ett alpint center och är mycket populärt även andra tider på året + det är mycket jägare internationellt sett som brukar hyra i området. Vad TS skriver så finns även släkt att tillgå, men nog hade jag för mig att SkiStar finns där, @Derivata?
Nej, Skistar finns inte i området (vet inte om jag ska säga tyvärr eller tacka 😅) Jägare är ju definitivt intressanta då de ofta inkluderar helikopterlyft som kan ske (och sker) på 50 meters avstånd. Dock har vi en nackdel i att djur är strikt förbjudna då hälften av oss är pälsdjursallergiker 😔
 
Vi har hyrt ut i ett annat land och då hade vi en firma som fixade med bokning, nycklar, vaktmästeri, frågor, städning och lakan. Funkade smidigt. Men kolla upp företaget noggrannt. Första företaget som anlitades (trots bra rekommendationer) förskingrade pengar och vi blev utan ersättning i slutet. Vi låste in allt privat. Ett köksskåp med lås på, ett linneskåp som var låst och sen hade vi privata tillhörigheter i ett låst förråd utanför boendet. Under åren blev vi av med lite random grejer (som dammsugare t ex) och en del porslin gick sönder, så ha inget ni är rädda om. Sen är det värt att tänka på att slitaget blir väldigt mycket högre. Man är inte riktigt lika rädd om saker när man inte äger dem och dessutom nyttjas det fler veckor om året. Vi hyr inte ut längre och i och med det har vi renoverat för det var rätt slitet efter ett par år med uthyrning.
 
Tack för alla bra svar!

Ni som hyr ut, hur gör ni med sängkläder ock sådant där? Känns som vi behöver hitta ett system för det.

En sak som varit ganska skönt med att ha haft huset för sig själv är att sängarna alltid varit bäddade för oss. Ganska skönt att efter 5h i bil bara kunna glida ner i sängen utan att bädda…

förra sommaren hyrde vi hus i Spanien och där var ordningen att man kom till nybäddat och sedan när man städade ur så bäddade vi om.

Funderar lite på om man ska rulla ihop våra täcken och kuddar och lägga undan, så kan vi bara rulla ut det när vi kommer dit. Sedan då lägga fram nya till gäster.

Men å andra sidan känns det knepigt att inte erbjuda sänglinne, speciellt lakan då vi har sängbredder i 80,90, 120 ,160 och 180 (dubbelsängarna har hela bäddmadrasser) 😅

Har du möjlighet att kolla lite hur det ser ut bland andra uthyrare i närheten?

Min far erbjuder inte sängkläder/handdukar till gäster. Det finns inte plats varken till förvaring eller tvätt. Dessutom åker majoriteten av gästerna dit med egen bil och har därmed inte samma begränsningar på packning som de som tar sig runt med kollektiva medel.

Vill du serva gästerna litegrann men undvika mecket med tvättservice så finns ju möjligheten att införskaffa några enkla bäddmadrasser till dubbelsängarna. Jag tror man kan räkna med att de flesta vuxna har lakan för åtminstone 120cm.
 
Nej, Skistar finns inte i området (vet inte om jag ska säga tyvärr eller tacka 😅) Jägare är ju definitivt intressanta då de ofta inkluderar helikopterlyft som kan ske (och sker) på 50 meters avstånd. Dock har vi en nackdel i att djur är strikt förbjudna då hälften av oss är pälsdjursallergiker 😔
Hm, är du säker? Vid en snabb googling så finns de i området.
 
190% säker, Google ljuger för att Skistar har SEO-experter och pumpar annonspengar. Visst man får upp skistars bokningssida om man Google skistar+orten men often finns inte som valbar ort 😒
 
190% säker, Google ljuger för att Skistar har SEO-experter och pumpar annonspengar. Visst man får upp skistars bokningssida om man Google skistar+orten men often finns inte som valbar ort 😒
Ena orten finns inte, men grannbyn vad jag vet. Om jag inte har helt fel så är min ena kusin inblandad. :meh:
 
När vi hyrde ut ett sommarhus så fick gästerna ta med sig sänglinne och handdukar.
Hyrde mest ut veckovis till bekantas bekanta och liknande. Någon gång på annons. Hade aldrig några problem med hyresgästerna. Vänner som hyr ut ett större hus i ett mycket attraktivt område tar deposition som de sen betalar tillbaka efter hyrestiden gått ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp