Försäkring -Veta nuvarande värde mm?

Avalbane

Trådstartare
Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för skadeanmälan till försäkringsbolag om jag kan få ut det på hemförsäkringen. Förhoppningsvis täcker drullen.😅

Hur ska jag kunna veta dagens värde på datorn tex?
Och hur mycket ska jag begära i ersättning? :confused: Eller måste jag inte fylla i allt utan det blir "rätt" summor ändå utifrån deras beräkningar.

Jag hoppas kunna få ut något iallfall som kan täcka en del av eventuella reperationskostnader. Vill helst inte behöva köpa en helt ny dator. Ska ju köpa loss bilen i juni...:angel:

Eller jag ska bara börja med att kontakta firman där jag tänkt lämna in den och höra vad ev kostnaden kan bli först? Kanske inte alls är värt att krångla med försäkringsbolaget utan bara betala det direkt, då datorn är äldre?


Macbooken är inköpt 2018 så har några år på nacken. Den fungera utan problem innan och var pigg med 16gb RAM mm så räknade med att jag skulle kunna ha den i många år till.
Nu har jag inte prövat mer än att den var igång när den badade och jag trodde det bara var ytligt vid en första koll. Så vet inte alls hur den mår inuti. Förutom att den inte tog laddning, men skulle kunna bero på att nätadaptern visst var fylld i vätska vid koll...:angel:
 
Släng ner den i en påse med ris och prova den igen i morgon
Datorn funkar. Eller gjorde för några veckor sen iallafall. Hade det bara varit vatten så hade jag inte alls varit lika orolig. Men kladdig cola...😅

Har haft det körigt på jobbet så har bara inte tagit tag i det hela. Så den har stått på tork i några veckor nu. Är troligen fylld i cola inuti då tangenterna inte är så följsamma tex. Så vill att den kollas upp innan användning oavsett.
Min chef sa som så att det var bäst att lämna in den för storrengöring av elektroniken inuti, så skulle det nog inte vara några problem sen.
Det jag funderade mer över är ev. Kostnader. Och att det kan vara lika bra att använda hemförsäkring när det väl sker något. Då jag ändå betalt rätt mycket pengar varje år. 😅

Förvisso skulle jag kunna köpa en ny dator imorgon också om det skulle krisa. Så är ingen katastrof ekonomiskt på så vis ...

Edit: om du tänkte på nätadaptern så är den utdömd på stört av en elektriker som hade rätt så roligt år mitt missöde.. 🫣
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp