Försäljningsstall vs privat?

Kostar hästen under en viss summa är det ganska onödigt att ta plåtar på allt. Vill det sig illa kan din häst gå och bryta benet dagen efter du köpt den. Du kan inte gardera dig mot allt.
 
Jag tror att det skulle vara bättre för dig att vänta med hästköparfunderingar till dess att du faktiskt är redo för att köpa häst. Lägg tiden på att fördjupa dig i hästteori och -praktik istället. Det har du mer nytta av när du väl är "där".
 
Vad gör du om du lagt 30 tusen på röntgenplåtar på en frisk häst och sen hittar nån avvikelse? Låter du de 30 vara kastade i sjön och letar vidare eller köper du i alla fall om den inte visar symptom?

De flesta hästar har ju lite avvikelser om man skulle gå igenom i detalj. Jag skulle tipsa dig om att köpa en häst som ridits ett antal år på ett vis du vill använda den. Så gör man vanlig gårdsbesiktning och försäkrar hästen. Vad som helst kan hända i alla fall.

Vad gäller budget räcker nog 50-60 tusen bra till dina krav. Spara resten till lektioner och oförutsedda utgifter :)
 
På en hästutbildning jag gick på SLU hade vi en föreläsning av en chefsveterinär om hästars hållbarhet. Han sa; "det finns inga fullt friska hästar, det finns bara dåligt undersökta hästar". Vad menade han med det då? Jo, de flesta individer har någon avvikelse av något slag men för de allra flesta spelar det ingen som helst roll. De går igenom livet och tränas och tävlas och får aldrig problem med avvikelsen. Visst kan man undersöka hästen ifrån topp till tå och scanna varje millimeter ifrån alla håll men vad ska du göra med den informationen? Om hästen är igång, har kommit över 8 års ålder och har ridits regelbundet på ett hållbart sätt och går igenom en besiktning så får nog hästen allt räknas som frisk och hel. Att då börja undersöka varje millimeter av hästen ger nog mer oro än god nattsömn. Röntga ben och rygg om du känner att du vill det och självklart ska hästen besiktigas inför köp men det viktiga är faktiskt att du har en duktig veterinär som kan se och känna med sina ögon och sina händer och att du är tillräckligt duktig för att kunna känna ev. avvikelser när du provrider hästen.

Den vanligaste orsaken till att en häst går sönder är faktiskt ryttarbyte. Man byter ridsätt, hovslagare, underlag och tränare och tänker inte på att ta det lite lugnt utan kör bara på trots att hästen helt plötsligt ska anpassa sig till allt nytt med allt vad det innebär. Jag har sett många fina hästar köpas in som har varit fint musklade, blanka och välmående och efter ett halvår står de som konvalescenser och har inte en muskel kvar på kroppen och hårremmen är matt och tråkig. Det beror inte på att hästen var trasig vid köpet utan på att den nya ryttaren inte har ridit och tagit hand om hästen på ett hållbart sätt. Det gäller alltså att förvalta hästen väl. Att veta vad hästen behöver för att må bra både av träning, vila, foder och utevistelse. Den ska trivas både med sina boxgrannar, i hagen och stallet i stort. Vissa hästar trivs bäst i stora stall och i en stor flock medans andra trivs bäst med bara en hästkompis i ett litet stall. Vissa trivs på lösdrift och vissa trivs med att komma in på kvällen och som människa gäller det att hitta en häst som man passar ihop med. En stressad och nervös häst ihop med en stressad och nervös människa kan aldrig bli en bra kombination t ex.

Mitt tips är att läsa på allt du kan hitta om hästar och allt de behöver. Lär dig massor om foder och träningsupplägg och lär dig se skillnaden på en välskodd hov och en dåligt skodd hov. Det är du som hästägare som har ansvar för att din häst blir ordentligt skodd och för att kunna ta det ansvaret så måste man också ha kunskap nog att se skillnaden. Om du inte har kunskap nog om foder så kanske du går på oseriösa foderrådgivares råd om att ge en massa kraftfoder och lite grovfoder istället för att räkna själv och basera foderstaten på grovfoder. Man behöver iallafall ha så mycket kunskap att man kan avgöra om någon pratar goja eller om hen faktiskt säger något som är vettigt för fullärd blir man aldrig.
 
Hej!

På en föreläsning jag var på om hästens hållbarhet/hältor berättade en veterinär att 75% av de hästar som besiktigas inte går igenom. Enligt henne (och de flesta andra också, gissar jag) har de flesta hästar något problem och förändringar i skelettet. På de flesta hästar ger inte förändringarna några problem alls. Hon hävdade också att en häst som ridits i 10 år och är igång och fungerar- ja då kommer den med största sannolikhet hålla åtminstone för det arbete den redan gör.

Om man besiktigar och hittar något behöver det inte heller vara slutet- då vet man vad man har och kan anpassa sin ridning därefter. Min egen häst har spatt och hovbroskförbening, funkar utan problem med ridning varannan dag och avsuttet arbete varannan. Hon var helt ren när jag köpte henne, men har sen skadat sig under årens gång.

/Lavinia
 
Jag har köpt två stycken som inte gick igenom rena på besiktning. Som ngn annan sade, man måste sätta fynden i relation till hur hästen går/gått.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 211
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 917
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp