Förslag önskas

C

cilvia

Mitt halvblodsföl äter kraftfoder för ca 1000 kr i månaden, nu undrar jag om jag kan byta ut lite av grooven och proteinet mot något som är lite billigare.
Han äter 2,8 kg nya krafft groov, 0,5 kg krafft protein och 1,5 kg hackad lucern.
Lucernet vill jag gärna behålla.
Har funderat på soja men hur mycket ger jag, är det 100 gr per kg häst, och kan föl äta det.
 
Maxgivan för soja är /kg kroppsvikt, dvs INTE den beräknade vuxenvikten.
Du bör kunna ge 2-300 g av soja till ett normalstort hbl-föl vid den här tiden på året.

Visst finns det säkert billigare alternativ till det du ger i övrigt.
Jag brukar kombinera Krafft Breed, havre, lusern och ev soja till hbl-ungar. Det brukar inte bli riktigt lika dyrt som för dig i alla fall... (orkar inte räkna just nu...)
 
I ditt läge så skulle jag nog köpa ett fint hö/hösilage med höga kvoter i. Det måste bli billigare än en massa annat tilltugg. Men annars så är det ju som hon skrev soja, betfor, havre och lusern hack och strå som du ger. Det ger jag också till mitt föl. Han gillar det mycket bra. Du kan ju även ge lusern som du har blött upp, mycket viktigt. Krafft protein som du ger är ju mycket bra med höga värden i. Men sedan finns det ju färdiga foder för just föl etc. undrar om det inte blir billigare för dig då.
 
Byt ut nya krafft groov mot hippo alfa, och ge så mkt soja du kan med tanke på vikten. Som ameo föreslog är det nog 200 g eller kanske mer då. Det vet du bäst själv.

Hippo Alfa har 10 Mj och 135 SMRP, 9 Ca, 5 P och 3,5 Mg, om mitt minne är rätt. Så du tjänar ju 10 SMRP/kg över groovens värde.. Så du bör kunna dra ned lite på krafft protein också, så du kanske bara ger 200 g av det, 200 g soja och så hippo alfa o lucern då.. Fast det får du räkna på, jag bara spekulerar lite. :smirk:

Hippo Alfa kostar ca 125 kr för 25 kg tror jag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
622
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 824
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hästen måste ha så socker- och stärkelsefattigt det någonsin går. Stallets hösilage har i år 18 gr srp per kg foder... 🙈 Hästen äter...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 333
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp