Vilket foder ska jag köpa?

Tog aldrig tiden exakt, men det är verkligen hårda pellets. Jag kör med varmvatten (pga lat) och lät det nog stå iaf 15 minuter. Första gången fodrade jag lite snabbare/som vanligt men då var det mycket "pellets" kvar.
Tycker det är svårt också, liksom varför ska man blötlägga? Är det som betfor som kan svälla i magen, är det för att de är hårda och svåra att tugga eller vad är anledningen liksom? Tycker inte det framkommit helt.
Blötlägga är väl lite poängen med mash?
Plus att första ingrediensen är lusern och det blötlägger man ju.
 
Blötlägga är väl lite poängen med mash?
Plus att första ingrediensen är lusern och det blötlägger man ju.
Nu pratade jag om gastro pelletsen, deras nya som jag fick i prov på Scandinavium :) de kallar den för mash men den är i pelletsform (inte musli som min vanliga sensitive mash).
Sorry @skiesabove om det var otydligt och du menade något annat 🙈

Screenshot_20230308-081445.png
 
Ah, jag upplever ändå en stor skillnad i blötläggningen med stora hårda pellets jmf med musli.
Enligt Krafft är det dubbla tiden också för blötläggning.
Ja jag vet. Jag syftade på att de marknadsför den som mash och en av poängerna med mash är väl att ge väl uppblött så att hästen också får i sig mycket vätska.
Eftersom det verkar bestå till stor del av lusern kan det förklara att det tar längre tid att blöta upp. Gissar att inte muslimash har lusern först på listan? 😊
 
Ja jag vet. Jag syftade på att de marknadsför den som mash och en av poängerna med mash är väl att ge väl uppblött så att hästen också får i sig mycket vätska.
Eftersom det verkar bestå till stor del av lusern kan det förklara att det tar längre tid att blöta upp. Gissar att inte muslimash har lusern först på listan? 😊

Precis, den innehåller både lucern och betmassa (som båda behöver svälla vid utfodring till häst).

Myslimashen innehåller korn, vetekli och majs som första ingredientser (och har därav ett stärkelseinnehåll på 26%!)
 
Ja jag vet. Jag syftade på att de marknadsför den som mash och en av poängerna med mash är väl att ge väl uppblött så att hästen också får i sig mycket vätska.
Eftersom det verkar bestå till stor del av lusern kan det förklara att det tar längre tid att blöta upp. Gissar att inte muslimash har lusern först på listan? 😊
Ja? Frågan var fortfarande hur lång tid jag upplevde att få den "serverbar", och tiden verkade vara en intressant fråga både för ts @Habina och @skiesabove
 
Precis, den innehåller både lucern och betmassa (som båda behöver svälla vid utfodring till häst).

Myslimashen innehåller korn, vetekli och majs som första ingredientser (och har därav ett stärkelseinnehåll på 26%!)
Enda sensitive med musli mashen är att den är utan havre, 26% stärkelse är högt, plus står att den innehåller GMO.
 
Nu har jag köpt mashen och provat att ge. Hästarna gillade den verkligen, men jag vet i sjutton vad det är för foder egentligen? Det är ju som müsli, men ska blötläggas. Trodde att det skulle bli en gröt, men det blev bara en blaskig blandning av müsli och vatten. Hästarna tyckte att det var supergott dock, men jag vill inte ha blask när jag ger mineralerna, för då upplever jag att det mesta av mineralerna blir kvar i vattnet.

Imorgon ska jag testa att blanda med varmt vatten istället och se om det blir bättre. Annars får det bli ett extrafoder för när de ska dricka mer. Jag utgår ifrån att man då fyller på med mer vatten, för i instruktionen står det 1 kg foder till 2 liter vatten och det är ju inga mängder vätska att tala om. Jämför tex med betfor där 1 kg foder ger 9 liter vatten.
 
Nu har jag köpt mashen och provat att ge. Hästarna gillade den verkligen, men jag vet i sjutton vad det är för foder egentligen? Det är ju som müsli, men ska blötläggas. Trodde att det skulle bli en gröt, men det blev bara en blaskig blandning av müsli och vatten. Hästarna tyckte att det var supergott dock, men jag vill inte ha blask när jag ger mineralerna, för då upplever jag att det mesta av mineralerna blir kvar i vattnet.

Imorgon ska jag testa att blanda med varmt vatten istället och se om det blir bättre. Annars får det bli ett extrafoder för när de ska dricka mer. Jag utgår ifrån att man då fyller på med mer vatten, för i instruktionen står det 1 kg foder till 2 liter vatten och det är ju inga mängder vätska att tala om. Jämför tex med betfor där 1 kg foder ger 9 liter vatten.
Använd den mängd vatten du tycker blir bra.
 
Använd den mängd vatten du tycker blir bra.

Ja, funderar på att testa att ge fodret efter träning, så hästen verkligen dricker ordentligt. Men då fylla på med kanske några liter/hg foder. För rent stärkelsemässigt känns det inte som att jag vill ge några större mängder av fodret.

Iofs kostade det mig 100 kr, så det var ett billigt experiment åtminstone. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 540
Senast: Habina
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 805
Senast: Maniac123
·
Foder & Strö Jag har varit så förskonad men har nu en kräsen 5 åring. Hon har tidigare ätit ren havre,vilket jag tror gått bra. Nu blir hon dock...
2
Svar
35
· Visningar
2 375
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Vi fick hem ett sex månaders föl den 27 december och hon vägrar äta allt annat än hösilaget vilket hon dock äter med god aptit. Hon...
Svar
8
· Visningar
1 477
Senast: Toudi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp