Förslag till trerätters

Risotto! Svamprisotto med karl-johansvamp är jättegott! Till det en god parmaskinka.

Men gör egen buljong för risotton blir aldrig godare än buljongen man använder!
 
Pannacotta till efterrätt är ju väldigt lätt att göra dagen innan! Jag brukar göra vaniljpannacotta (vispa ihop gelesocker, grädde och smaksättning under sjudning.) med citrongele och lite lakrits på toppen. :d
 
Finns ju en anledning till att skagen och filé finns på nästan var enda resturangmeny- det är galet gott helt enkelt . Men man kan ju variera det ändå.
Skagenröra gjord på hummer. En liten flaska skumpa till
Whiskymarinerad älg- ren eller hjortfile med en kantarell eller ännu hellre murkelsås till. Skär sötpotatis i tändstickor( gärna ännu tunnare) fritera och servera till med en matig sallad. Rödvin till förstås.
Chokladfondat(här kan man fuska med ICAs frysta. De är OK)med whiskyspetad grädde. Eller rör ut lite whisky i vaniljglass. OBS! ta ingen rökig whisky! Lite jordgubbar till det.
 
Tjo!

Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han i helgen :angel:

Men, vad ska jag laga?!?! Känns som jag verkligen vill göra något speciellt. Vi har inga begränsningar när det kommer till mat, vi tål allt och äter allt. Vi gillar att experimentera och testa nytt, både med kött och vegetariskt, gärna med ett glas vin till.

Han gillar kött som entrecote och oxfilé och han är grym på att få till rätt stekgrad och är väldigt noga med att det ska bli perfekt. Så jag känner mig fett osäker, han får alltid steka, så vet inte om jag vågar ge mig in på detta. Fisk till huvudrätträtt för att lätt komma undan det? Funderar också på något ovanligt kött, men vad?

Förrätt? Funderat på typ räkcocktail som man kan förbereda innan så slipper det bli så stressigt. Eller är det tråkigt?

Efterrätt? Pannacotta är sjukt enkelt, men tråkigt? Smaksätta med ovanliga smaker?

Vi har fastnat väldigt för att kombinera dricka och mat, oftast vin. Men vi var på en restaurang och fick matchande drinkar till, egengjorda och anpassade till maten. Hade varit skoj att göra något sådant.

jag behöver hjälp....

Du har redan fått många bra tips men vill ändå tipsa om "potatisbullar" eller vad man ska kalla det till varmrätten. Köp färdig smördeg en stor platta. Koka potatis och pressa den när den svalnat. Blanda den med någon färskost med någon smak ni gillar och krydda med salt och peppar. Bred potatisblandningen på smördegen och rulla ihop och skär i bitar som man skär kanelbullar ungefär. Hit går utmärkt att förbereda dagen innan om man vill förvara isåfall på ett fat i kylen och ha folie eller plast över. Lägg bullarna på en plåt med snittytan uppåt och strö på riven ost med mycket smak som blir torr ovanpå i 225 grader ca 10 minuter. Detta har all varit en succé när jag bjudit på det. Tror jag har använt ca 600 gram potatis till en smördegaplatta och en burk av typen creme bonjour eller liknande märke till den mängden potatis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp