Förslag till trerätters

Presto

Trådstartare
Tjo!

Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han i helgen :angel:

Men, vad ska jag laga?!?! Känns som jag verkligen vill göra något speciellt. Vi har inga begränsningar när det kommer till mat, vi tål allt och äter allt. Vi gillar att experimentera och testa nytt, både med kött och vegetariskt, gärna med ett glas vin till.

Han gillar kött som entrecote och oxfilé och han är grym på att få till rätt stekgrad och är väldigt noga med att det ska bli perfekt. Så jag känner mig fett osäker, han får alltid steka, så vet inte om jag vågar ge mig in på detta. Fisk till huvudrätträtt för att lätt komma undan det? Funderar också på något ovanligt kött, men vad?

Förrätt? Funderat på typ räkcocktail som man kan förbereda innan så slipper det bli så stressigt. Eller är det tråkigt?

Efterrätt? Pannacotta är sjukt enkelt, men tråkigt? Smaksätta med ovanliga smaker?

Vi har fastnat väldigt för att kombinera dricka och mat, oftast vin. Men vi var på en restaurang och fick matchande drinkar till, egengjorda och anpassade till maten. Hade varit skoj att göra något sådant.

jag behöver hjälp....
 
Jag gillar att ha försnack så man kan laga mat ihop eller iaf den ena kan sitta med och dricka vin :) ett av mina favorit försnacks är att köpa Salma lax som man skivar i ca 0.5-1cm tjocka skivor, häll över olivolja (bra!) salt och peppar och till sista limesaft så det täcker men inte dränka. Lät stå tills man ser att limesaften börjat "tillaga" laxen vilket tar ungefär 15-30 min. Supersupergott med bubbel till! Till förrätt gillar jag toast skagen med avokado eller stekt sparris med creme fraiche och löjrom. Varmrätt så har jag nyligen upptäckt hur god flankstek är, finns massa goda recept på nätet med salsa verde. Annars är majskyckling med skinnet kvar och svamprisotto fantastikt gott. Till efterrätt brukar jag göra sambons favorit whiskychoklad mousse med nätknäck men jag kan rekomendeta sticky toffee pudding som är min nya favorit!
 
Förrätt: Halstrade pilgrimsmusslor i beure blancsås med lite sparris till, inte alls så krångligt som det låter.

Jag är också en köttfantast av rang, men vill du ha fisk har jag ett hett tips om tonfisk! Ett par rejäla biffar, steka de ganska snabbt på varje sida på hög värme. Behövs inte mycket kryddning, servera med aioli/lime-aioli och kanske lite ugnsrostade rotfrukter. Ska köpas färsk för bästa resultat. Känns som en fräsch, rejäl biff i fiskformat. ;)

Till efterrätt givetvis en riktigt kladdig kladdkaka! Kan rekommendera saffranskladdkaka med granatäpplekärnor på :up:
 
Valfri rätt med Salmalax till förrätt. Tartar, cevich eller liknande är mina favoriter. Ytterfile av rådjur, ren eller hjort kryddat med lite enbä med potatisbakelse med svamp till som varmrätt. Bryn köttet och efterstek i ugnen i 100 grader med köttermometer till önskad temperatur så riskerar du inte att översteka det. Creme brulle med kaffesmak till efterrätt. Gogla efter recept där kaffesmaken kommer från hela kaffebönor som får dra i grädden. Det blir helt fantastiskt gott. Det tyckte i alla fall mina nyårsgäster och jag med.
 
Toast med chevre, rosmarin och honung med sallad till förrätt

Moules marinieres till huvudrätt

Citronparfait till efterrätt

Gott och lite lyxigt men man behöver inte spendera en heldag i köket
 
Till förrätt gillar jag typ getostbrushetta med valnötter och honung. Man kan göra någon liten sallad till för att få det lite roligare kanske.

Jag har tyvärr inte så mkt förslag på huvudrätt. För mig är finmiddag oftast en köttbit i någon form. Är inte så bevandrad med goda fisk och kycklingrätter. Rostade rotfrukter är i alla fall gott till om man gör kött. Det är lite roligare än någon form av potatis.

Kan tipsa om vit chokladmousse till efterrätt med lite bär till. Supergott och enkelt! Jag brukar göra en variant där man har Kesella (2 dl), vit choklad (200 g) och vispad grädde (2 dl). Bara röra ihop kesella och smält vit choklad och sen vända ned vispade grädden.
 
Tjo!

Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han i helgen :angel:

Men, vad ska jag laga?!?! Känns som jag verkligen vill göra något speciellt. Vi har inga begränsningar när det kommer till mat, vi tål allt och äter allt. Vi gillar att experimentera och testa nytt, både med kött och vegetariskt, gärna med ett glas vin till.

Han gillar kött som entrecote och oxfilé och han är grym på att få till rätt stekgrad och är väldigt noga med att det ska bli perfekt. Så jag känner mig fett osäker, han får alltid steka, så vet inte om jag vågar ge mig in på detta. Fisk till huvudrätträtt för att lätt komma undan det? Funderar också på något ovanligt kött, men vad?

Förrätt? Funderat på typ räkcocktail som man kan förbereda innan så slipper det bli så stressigt. Eller är det tråkigt?

Efterrätt? Pannacotta är sjukt enkelt, men tråkigt? Smaksätta med ovanliga smaker?

Vi har fastnat väldigt för att kombinera dricka och mat, oftast vin. Men vi var på en restaurang och fick matchande drinkar till, egengjorda och anpassade till maten. Hade varit skoj att göra något sådant.

jag behöver hjälp....

Oj, fisk för att lätt komma undan? Nej, fisk är ofta svårare och känsligare än kött.

Men en smörstekt aborrfile eller rödingfile, gärna stekt med riven pepparrot, (fisken lättrimmad och bara saltad/pepprad) ihop med en enkel hollandaise (bara äggula/vatten/salt och smör), citron och en pure av rotfrukter- det är en grym huvudrätt. Som exempel.

Förrätt, halstrade pilgrimsmusslor med smörstekt fänkål, salladslök och rökt sidfläsk på en ruccolabotten.

Efterrätt : en creme brulee. Så enkelt, men så vansinnigt gott.
 
Tack för alla tips!! Jätteroligt, jag kan ju omöjligt göra alla recept till en middag :p men jag kommer lätt göra alla rätter ni föreslagit vid olika tillfällen. Tycker det är spännande att testa nytt!

Men era recept har gett mig inspiration. Någon föreslog whiskymousse, och då kom jag och tänka på ett bröllop vi var på. Dom bjöd på konjaksås och sambon tyckte det var grymt att testa på något annat en det traditionella vit- eller rödvinssåserna. Så jag ska göra whiskysås!

Förrätten är lite fortfarande oklar. Tror inte jag vågar mig på mussla, har blivit för avskräckt av alla masterchef program när det har blivit som "gummi". Men som några har föreslaget, någon form av toast? Hittade ett recept på salmalax, kanske det?

Huvudrätt blir alltså whiskysås, hittade ett recept med rådjursentrecote. Men vad får man tag på det? Kan man beställa det av sin lokala matbutik? Till det skulle man ha postatisstubbar, vet inte riktigt vad det är. Men det borde funka att köra med klyftpotatis? Eller gratäng? Vilket blir bäst? Någon annan potatis? Vad för grönsaker? Whiskyn blir Black Velvet, läste på att den var bra, det skulle absolut inte vara en rökig whisky.

Efterrätten då, jag är vääääldigt svag för choklad. Kan man köra whiskymousse även om man har whisky i varmrätten? Blir det en röd tråd eller blir det bara för mycket? Sambon gillar kombon choklad och apelsin, var inne ett tag på fondant med apelsin i och ev. lite whisky. Vad tror ni om det? Toppa med grädde eller vaniljglass.

Och den stora frågan, vad dricker man till? Vin, öl, grogg? Behöver inte vara av alkoholkaraktär heller. Ska man dricka samma till alla tre rätter?
 
Tack för alla tips!! Jätteroligt, jag kan ju omöjligt göra alla recept till en middag :p men jag kommer lätt göra alla rätter ni föreslagit vid olika tillfällen. Tycker det är spännande att testa nytt!

Men era recept har gett mig inspiration. Någon föreslog whiskymousse, och då kom jag och tänka på ett bröllop vi var på. Dom bjöd på konjaksås och sambon tyckte det var grymt att testa på något annat en det traditionella vit- eller rödvinssåserna. Så jag ska göra whiskysås!

Förrätten är lite fortfarande oklar. Tror inte jag vågar mig på mussla, har blivit för avskräckt av alla masterchef program när det har blivit som "gummi". Men som några har föreslaget, någon form av toast? Hittade ett recept på salmalax, kanske det?

Huvudrätt blir alltså whiskysås, hittade ett recept med rådjursentrecote. Men vad får man tag på det? Kan man beställa det av sin lokala matbutik? Till det skulle man ha postatisstubbar, vet inte riktigt vad det är. Men det borde funka att köra med klyftpotatis? Eller gratäng? Vilket blir bäst? Någon annan potatis? Vad för grönsaker? Whiskyn blir Black Velvet, läste på att den var bra, det skulle absolut inte vara en rökig whisky.

Efterrätten då, jag är vääääldigt svag för choklad. Kan man köra whiskymousse även om man har whisky i varmrätten? Blir det en röd tråd eller blir det bara för mycket? Sambon gillar kombon choklad och apelsin, var inne ett tag på fondant med apelsin i och ev. lite whisky. Vad tror ni om det? Toppa med grädde eller vaniljglass.

Och den stora frågan, vad dricker man till? Vin, öl, grogg? Behöver inte vara av alkoholkaraktär heller. Ska man dricka samma till alla tre rätter?

Whisky i mat är svårt och det riskerar att bli för mycket som röd tråd. Tror jag.

Vitt lätt vin eller typ must till laxen kanske. En lätt lager funkar också. Varmrätten låter som en kraftfull Rioja skulle passa . Och till efterrätten kan ni dricka whisky istället så blir det lite röd tråd ändå.
 
Whisky i mat är svårt och det riskerar att bli för mycket som röd tråd. Tror jag.

Vitt lätt vin eller typ must till laxen kanske. En lätt lager funkar också. Varmrätten låter som en kraftfull Rioja skulle passa . Och till efterrätten kan ni dricka whisky istället så blir det lite röd tråd ändå.

Kanske bara ha Irish Coffee som efterrätt då?
Det blir inte för mycket med vitt vin till förrätt, rött vin till huvudrätt och sprit till efterrätt?
 
Kanske bara ha Irish Coffee som efterrätt då?
Det blir inte för mycket med vitt vin till förrätt, rött vin till huvudrätt och sprit till efterrätt?

Beror på vad man är van vid....
Men ett tips är att köpa små flaskor bra vin. Då blir det varsitt glas till varje rätt. Det vita behöver inte ligga på mer än 8 % alkoholhalt. Riojan är lite tyngre för att bära rådjuret och såsen. Och en whisky till efterrätten behöver inte vara mer än 2 centiliter. Hellre riktigt bra än mycket.
 
Tack för alla tips!! Jätteroligt, jag kan ju omöjligt göra alla recept till en middag :p men jag kommer lätt göra alla rätter ni föreslagit vid olika tillfällen. Tycker det är spännande att testa nytt!

Men era recept har gett mig inspiration. Någon föreslog whiskymousse, och då kom jag och tänka på ett bröllop vi var på. Dom bjöd på konjaksås och sambon tyckte det var grymt att testa på något annat en det traditionella vit- eller rödvinssåserna. Så jag ska göra whiskysås!

Förrätten är lite fortfarande oklar. Tror inte jag vågar mig på mussla, har blivit för avskräckt av alla masterchef program när det har blivit som "gummi". Men som några har föreslaget, någon form av toast? Hittade ett recept på salmalax, kanske det?

Huvudrätt blir alltså whiskysås, hittade ett recept med rådjursentrecote. Men vad får man tag på det? Kan man beställa det av sin lokala matbutik? Till det skulle man ha postatisstubbar, vet inte riktigt vad det är. Men det borde funka att köra med klyftpotatis? Eller gratäng? Vilket blir bäst? Någon annan potatis? Vad för grönsaker? Whiskyn blir Black Velvet, läste på att den var bra, det skulle absolut inte vara en rökig whisky.

Efterrätten då, jag är vääääldigt svag för choklad. Kan man köra whiskymousse även om man har whisky i varmrätten? Blir det en röd tråd eller blir det bara för mycket? Sambon gillar kombon choklad och apelsin, var inne ett tag på fondant med apelsin i och ev. lite whisky. Vad tror ni om det? Toppa med grädde eller vaniljglass.

Och den stora frågan, vad dricker man till? Vin, öl, grogg? Behöver inte vara av alkoholkaraktär heller. Ska man dricka samma till alla tre rätter?

Hasselbackspotatis. Den allra bästa potatisvarianten! Funkar till alla sorters kött, om du frågar mig.

Annars: risotto.
Det är ett rätt mycket muckel att röra, men en god risotto alltså - inget att skoja om. :love: Om ni gillar kantareller är det ju klockrent med en kantarellrisotto till (vilt-)kött.
 
Whisky i mat är svårt och det riskerar att bli för mycket som röd tråd. Tror jag.

Vitt lätt vin eller typ must till laxen kanske. En lätt lager funkar också. Varmrätten låter som en kraftfull Rioja skulle passa . Och till efterrätten kan ni dricka whisky istället så blir det lite röd tråd ändå.
Nja jag håller nog inte med, vi brukar alltid ha lite whisky i typ köttfärssås, såser till kött osv och vi upplever aldrig att det blir överskuggande mot den andra maten. Det viktiga är bara att man häller i lite i taget så det blir lagom :) Var inte rädd @Presto! Whiskymousse till efterrätt tror jag blir fantastiskt efter vilt, jag kan PM:a receptet jag har till dig, det smakar bara precis lagom stingigt och det knäcket som är till är gudomligt. Till förrätten gillar jag prosecco, det känns festligt men är billigare (och godare tycker jag) än champagne. Till vilt hade jag druckit rött, gärna något kraftigt som en Valpolicella Ripasso eller Amarone, beroende på prisläget man är ute efter. Efterrätten passar bra med kaffe och en avec, typ en whisky.
 
Victoria Riesling vitt förrätt
Marqués de Arienxo Reserva till huvudrätten

Finns i små flaskor på de flesta ställen.
 
Vintips.
Ripassos: Castelforte, iCastei eller Antiche Terre Venete är favoriter för mig. Amarones är ju åt det dyrare hållet men fantastiskt goda. Fontanafredda Ebbio är också väldigt gott.
 
Nja jag håller nog inte med, vi brukar alltid ha lite whisky i typ köttfärssås, såser till kött osv och vi upplever aldrig att det blir överskuggande mot den andra maten. Det viktiga är bara att man häller i lite i taget så det blir lagom :) Var inte rädd @Presto! Whiskymousse till efterrätt tror jag blir fantastiskt efter vilt, jag kan PM:a receptet jag har till dig, det smakar bara precis lagom stingigt och det knäcket som är till är gudomligt. Till förrätten gillar jag prosecco, det känns festligt men är billigare (och godare tycker jag) än champagne. Till vilt hade jag druckit rött, gärna något kraftigt som en Valpolicella Ripasso eller Amarone, beroende på prisläget man är ute efter. Efterrätten passar bra med kaffe och en avec, typ en whisky.
Lägg ut receptet här istället.
 
Nja jag håller nog inte med, vi brukar alltid ha lite whisky i typ köttfärssås, såser till kött osv och vi upplever aldrig att det blir överskuggande mot den andra maten. Det viktiga är bara att man häller i lite i taget så det blir lagom :) Var inte rädd @Presto! Whiskymousse till efterrätt tror jag blir fantastiskt efter vilt, jag kan PM:a receptet jag har till dig, det smakar bara precis lagom stingigt och det knäcket som är till är gudomligt. Till förrätten gillar jag prosecco, det känns festligt men är billigare (och godare tycker jag) än champagne. Till vilt hade jag druckit rött, gärna något kraftigt som en Valpolicella Ripasso eller Amarone, beroende på prisläget man är ute efter. Efterrätten passar bra med kaffe och en avec, typ en whisky.

jag tar jättegärna receptet!
 
Med för mycket menade jag inte mängden, utan snarare blandningen med två sorters vin och sprit. Men det verkade inte vara några problem när jag ser alla era tips! Dessa ska jag ta med mig :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp