Första årgången till test / Nya index 2014 (SWB)

Det trodde jag med ....

Här är en till... men precis som @Hiddeous säger så är det bara för det inte finns donerhall blod i hans ådror.
Om jag inte missminner mig så var hans genomsnitt 48,05 poäng per visad avkomma 2013 medan Dahlwinnie endast låg på 45,någonting.
Detta gjorde ju faktiskt att jag inte trodde man fick åka räkmacka på sin stamtavla.
Ännu ett bevis på att man inte skall stirra sig blind på Blup.
Jag är väldigt tacksam för mina underbart fina Ampère föl iallafall och ser fram emot 2015s föl.
 
intressant det där med Bellagio, han själv är så stor men min -12a är då inte stor alls. Ligger kring 160 och växer nada. Mamma och syskon är 168-173 cm så jag vet inte vad som hände med min ;)

Någon som vet hur benen är på Bellagiosarna? Min är rätt rejält uttåad fram.
 
Ang Ampere så trodde jag också att reslutatet skulle ge högre blup, men förstår ändå varför det inte blev det.

Han har ju hamnat högt på de enskilda delindexen, och det är ju de som påverkas mest av unghästtester, medans totala dressyrindexet har större viktning på tävlingsresultat. Och eftersom det inte finns några direkta tävlingsresultat i blup på Amperes stam (varken på h0nom själv, på pappa Rousseau, eller några av hans andra avkommor i databasen) så hamnar totalindexet lägre.

Dalwhinnie däremot ligger lägre än Ampere på de flesta delindex (förutom skritt där han även låg bättre till i treårsstatistiken), men totalindexet är högre eftersom det finns mycket mer tävlingsprestationer registrerade i systemet. Även om han såklart inte har avkommor som hunnit tävla själva så mycket ännu så har han själv höga placeringar och inte minst pappa De Niro har väldigt många framgångsrika tävlande avkommor i förhållande till den population han har i landet.
 
Ang Ampere så trodde jag också att reslutatet skulle ge högre blup, men förstår ändå varför det inte blev det.

Han har ju hamnat högt på de enskilda delindexen, och det är ju de som påverkas mest av unghästtester, medans totala dressyrindexet har större viktning på tävlingsresultat. Och eftersom det inte finns några direkta tävlingsresultat i blup på Amperes stam (varken på h0nom själv, på pappa Rousseau, eller några av hans andra avkommor i databasen) så hamnar totalindexet lägre.

Dalwhinnie däremot ligger lägre än Ampere på de flesta delindex (förutom skritt där han även låg bättre till i treårsstatistiken), men totalindexet är högre eftersom det finns mycket mer tävlingsprestationer registrerade i systemet. Även om han såklart inte har avkommor som hunnit tävla själva så mycket ännu så har han själv höga placeringar och inte minst pappa De Niro har väldigt många framgångsrika tävlande avkommor i förhållande till den population han har i landet.

Har vi nu glömt bort stonas betydelse igen?
Kvaliten på mödrarna vägs också in. Dalwhinnie har fått ett mer blandat stomaterial, bortsett från Västra Hobys egna ston, vimlar det inte av selektionsston, prestationsston med si och så många stjärnor, eller ELITston i hans rullor. Amperes rulla är mer imponerande, men gör det samtidigt svårare för honom att förbättra avkommorna jämfört med mödrarna.
 
Avel och statistik är alltid intressant, man kan tolka dem på så många vis och dra sina egna slutsatser.

Gällande jämförelsen Dalwhinnie/Ampere så naturligtvis spelar stomaterialet i sig en väldigt stor roll, som alltid i avel, men det är också kombinationen mellan föräldrarna som ska stämma när man ser till avkommorna. Där handlar det om att man utifrån de fakta man har väljer rätt hingst till sitt sto, men som vi vet följer inte avel böckerna, utan det är alltid delvis en chansning ändå. Nu har jag inte studerat någon av dessa hingstars rullor alls, så jag vet inte vilka ston, som gått till vilken hingst för ett antal år sedan. Det jag tänker är att jag tror att Ampere var dyrare att betäcka med jämfört med Dalwhinnie, en faktor som ofta spelar stor roll när man väljer hingst, och det brukar då vara så att man oftare lägger en dyr hingst på ett mer värdefullt sto. Eller så var det så att Ampere blev väldigt poppis så att "alla" skulle betäcka med honom oavsett om stoets egenskaper passade att betäcka med honom eller ej, kosta vad det kosta ville, jag vet inte.
 
Har vi nu glömt bort stonas betydelse igen?
Kvaliten på mödrarna vägs också in. Dalwhinnie har fått ett mer blandat stomaterial, bortsett från Västra Hobys egna ston, vimlar det inte av selektionsston, prestationsston med si och så många stjärnor, eller ELITston i hans rullor. Amperes rulla är mer imponerande, men gör det samtidigt svårare för honom att förbättra avkommorna jämfört med mödrarna.

Precis, jag hade faktiskt tänkt kommentera att blup är korrigerat för stomaterialet och att det också kan vara en faktor, men innan jag skrivit klart första biten hann jag glömma det igen ;)
 
@rebus
För Amperes del har det varit både och skulle jag säga ;) De två första årgångarna, som än så länge kommit till test och som alltså lägger grunden för hans index, är tillverkade på importsemin och det var mest "proffsuppfödarna" som använde honom. Sedan han kom till Sverige har han dock använts på mer blandat stomaterial, så det ska bli intressant att se om även de kommande stora årgångarna håller samma höga klass.
 
Ska bli intressant att se hur vårt stos blup kommer se ut för i år. Hon har 142 i dressyr, hennes pappa Dalwhinnie fick nu 158 och hennes mamma fick 118. Frågan är om det kommer rasa nu då.. visst är det mitten av januari det brukar komma?
 
Det var verkligen snabbt jobbat!

Förlåt - men en körning av ett program ... jag är inte så imponerad. Att köra blupstatistiken *borde* verkligen inte vara någon big deal. Den borde kunna uppdateras åtminstone tre gånger per år - efter treårs, efter kvalitets/championat och efter hela tävlingsäsongen. Nu blir det så sällan att det liksom har en giltighet som är giltig till nästa event.

(är jag kanske miljöförstörd av att jobba i IT branschen och van vid att man kan producera siffror i den här kalibern i realtid)
 
@cirkus ja det kanske är gör enkelt men har för mig att vi har fått vänta på stonas blup till i januari? Men jag kan minnas fel, min hjärna är på julsemester. :D
 
Senaste åren har det kommit v denna tiden. Längre tillbaka hade Ridsportförbundet svårt att leverera sina resultatfiler och de var/är behäftade med en del fel som måste kollas o rättas manuellt. Själva körningen tog för några år sen 1 vecka på SLU:s värstingdator, tekniken går ju framåt men å andra sidan finns det mer information att bearbeta för varje år.
Men bortsett från om det går att köra 3 ggr/ år (och SWB vill betala för det) är det väl tveksamt om det skulle tillföra nåt, med mindre info t ex om nya hingstar blir det mer osäkra index.
Jag skulle hellre vilja ha uppdelade index som jag tror travet har, alltså för stam/egna prestationer/ avkommor. SWB hade demo med detta på ett årsmöte för flera år sen men det blev inget mer. Pengafråga det med troligen.
 
Jag skulle hellre vilja ha uppdelade index som jag tror travet har, alltså för stam/egna prestationer/ avkommor. SWB hade demo med detta på ett årsmöte för flera år sen men det blev inget mer. Pengafråga det med troligen.
Jag gillar verkligen denna idé! Är klart mer intresserad av vad själva avkommorna tycks ha nedärvt än hingsten själv eller släktingar åt olika håll (även om det är intressant information med, men är inte det jag i första hand är intresserad av att lättare få ihopsammlat).
 

Liknande trådar

Avel Dessa är nu publicerade och gratis tillgängliga fram till 7 mars. Det finns flera olika indelningar som de rankar efter så de lättaste...
Svar
1
· Visningar
1 006
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Nästan ingen här i Sverige kan väl undgått att någon gång träffa på ett SWB. Men till vilka hingstar känner just du en avkomma? Kanske...
Svar
13
· Visningar
1 666
Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 357
Senast: athena
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 796
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp