Vilka SWB stammar känner du till?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Nästan ingen här i Sverige kan väl undgått att någon gång träffa på ett SWB. Men till vilka hingstar känner just du en avkomma? Kanske någon rolig fader-morfar kombination?
De jag för min egen del kan komma på spontant är dessa:

Quite Easy - Lemon f. 2007
Lemon - Okänd f. 1991 <--- Hur kan man vara SWB med okänd morfar? :eek:
Krevad - Parnass f. 1988
Napoleon - Radetzky xx f. 1994 <--- Sägs ha en avkomma...
Ravell - Pontus f. 2005 <--- Gul som saffran :D
Pablo - Calypso Ask f. 2002
Quite Easy - Calypso Ask f. 2005
Stanford - Hubertus f. 1994 <--- Enorm*
Quite Easy - Lemon f. 2005
King Marco - Iran f. 1999 <--- Också enorm*
Acagion - Robin Z f. 2001 <--- Jättefin
Camaro M - Capitol I f. 2006 <--- Enorm no. 3*
Artist - Guiness f. 2005
Turban Rose - Leuthen I f. 1996
Maraton - Herkules f. 1991 <--- Finaste dressyrhästen :love: :heart
Warsteiner - Donnerfly f. 2006

* = Mankhöjd över 180 cm.

Så, vad känner ni till för SWB-stammar? Och någon roligt kring de hästarna? :D
 
Oj! Vilka man träffat är ju många men kan ta de som vi själva haft.

-92 svart e. Furioso III 525 - Gaspari 348 :love:
-95 brun e. Troll 660 - Ambassadeur 518:love::love::love:
-81 brun e. Ambassadeur 518 - Unesco 428
-95 skimmel e. Mowgli 637 - Nice Havrais
-90 fux e. Nice Havrais - Tina's Pet
-92 brun e. Mintage 801 - Lester 591
-93 mörk fux e. Partisan 655 - Jovial 369
-94 brun e. Partisan 655 - Jovial 369
-93 brun e. Mintage 801 - Hartung 501
-97 brun e. Troll 660 - Ambassadeur 518
-98 mörkbrun e. D-Day 935 - Grandsudan F 617
-13 mörk fux e. A-Dur 1000 - Partisan 655:love::love::love:

Furiosohästen är min första stora häst, trodde länge att det var min once in a lifetime-häst, han dog tyvärr i en olycka, sen kom A-Durhästen och hon är mitt allt. Jag har även Trollungen född 95, vårat första föl som nu är tillbaka där det en gång började!
 
Hur långt tillbaka ska man börja rabbla?
På min ridskola på 70-talet fanns det avkommor efter hingstar som numera i många fall trillat bak i femte, sjätte, sjunde led eller ännu längre tillbaka. Filipin, Ursus, Nepal, Toddy, Crown Point, Toreador, Harras, Gaspari, Hertigen osv, osv.
Och sen dess har jag nog träffat avkommor efter säkerligen minst hälften av de hingstar samverkat i avel.
 
Säger som ameo, det är ju flera hundra, och som en äkta nörd har jag förstås koll på vad jag sett

Äldsta hingstarna jag ridit avkommor till är Heristal och Ujiji som båda var födda 1939.
 
Skriver inte så ofta längre, men vilket sammanträffande Görel!
"Min" häst när jag började på ridskolan på 60-talet, var efter Heristal - Largo, senare på Ackis hade de ett mycket fint xx e. Ujiji xx som var ett nöje att rida.

Finner denna tråd annars något meningslös......................
 
Jag red en Heristal u Kickan 4196 alltså samma mamma som Frondeur och en e Ujiji u Alpine Vista xx e Panorama (jag kommer att kunna rabbla dessa stammar även när jag blivit senil). Vi hade också en e Magnat u Diadem 5820 som var helsyster mef Herrscher. Fina Drackma 6089 e Hurricane xx u Draba alltså halvsyster till Nimrod och Abbe.
Jag brukar säga att vi hade de mindre framstående nära släktingarna till många bra hästar.
 
Jag skötte en häst i några år som var efter Hostrup-Tintoretto, rätt okända hingstar, sa mig ingenting... En dag bad jag att få se hans papper och det visade sig att sen kom Ernesto (också rätt okänd) och sen Kokard. Så då blev det lite intressant för Kokard kände jag till. :D Började släktforska genom att fjärrlåna stamböcker och brevväxla med andra som forskade och fick till slut hela stammen: Hostrup 506 -Tintoretto 418 -Ernesto 324 -Kokard 135 - Niedrich - Vasco - Arkansas xx - Jupiter - Fortschritt.
Av en slump hittade jag en helbror till Hostrup i USA, ägd av en danska. Skrev ett brev till henne och fick tillbaks ett tjockt brev med info om Alaska III, som han hette. Det var rätt kul, snällt av henne att svara tyckte jag. :up:

När jag forskade bakåt på Hostrup så hittade jag info om att hans farfar var en av de trakehnare som överlevde flykten från Trakehnen under 2:a världskriget. Spännande info.

En gång när jag var i en hästaffär så hittade jag "Gamla tiders Ädla Hingstar del 1" och bläddrade lite i den, fick syn på en hingst, Effendi, som påminde om hästen jag skötte. Jag fick en känsla...så jag var tvungen att köpa häftet... :angel:
Sen upptäckte jag att Effendi var min sköthästs morfars morfar. :up:

Hittade släktskap med andra kända (bl.a. Herrscher som @Görel nämnde) och okända hästar också så från att se på min skötarhäst som en anonym ridskolehäst fick jag liksom en förståelse för historian bakom. Att han var sonsonson till Abglanz som överlevt flykten under andra världskriget gjorde ju mig som 13-14-åring lite extra stolt...men det var trist att ingen annan på ridskolan förstod storheten i mina upptäckter. :(
 
Jag skötte en häst i några år som var efter Hostrup-Tintoretto, rätt okända hingstar, sa mig ingenting... En dag bad jag att få se hans papper och det visade sig att sen kom Ernesto (också rätt okänd) och sen Kokard. Så då blev det lite intressant för Kokard kände jag till. :D Började släktforska genom att fjärrlåna stamböcker och brevväxla med andra som forskade och fick till slut hela stammen: Hostrup 506 -Tintoretto 418 -Ernesto 324 -Kokard 135 - Niedrich - Vasco - Arkansas xx - Jupiter - Fortschritt.
Av en slump hittade jag en helbror till Hostrup i USA, ägd av en danska. Skrev ett brev till henne och fick tillbaks ett tjockt brev med info om Alaska III, som han hette. Det var rätt kul, snällt av henne att svara tyckte jag. :up:

När jag forskade bakåt på Hostrup så hittade jag info om att hans farfar var en av de trakehnare som överlevde flykten från Trakehnen under 2:a världskriget. Spännande info.

En gång när jag var i en hästaffär så hittade jag "Gamla tiders Ädla Hingstar del 1" och bläddrade lite i den, fick syn på en hingst, Effendi, som påminde om hästen jag skötte. Jag fick en känsla...så jag var tvungen att köpa häftet... :angel:
Sen upptäckte jag att Effendi var min sköthästs morfars morfar. :up:

Hittade släktskap med andra kända (bl.a. Herrscher som @Görel nämnde) och okända hästar också så från att se på min skötarhäst som en anonym ridskolehäst fick jag liksom en förståelse för historian bakom. Att han var sonsonson till Abglanz som överlevt flykten under andra världskriget gjorde ju mig som 13-14-åring lite extra stolt...men det var trist att ingen annan på ridskolan förstod storheten i mina upptäckter. :(

Som flera varit inne på, så har väl de flesta träffat massor av halvblod, men om man istället pratar om de mest ovanliga stammarna, så tror jag Snoilsky-Toreador är det mest ovanliga jag har ridit. Toreador är ju inte så ovanligt, men Snoilsky hade inte många avkommor.

Sen en Marishka xx - Herbststurm, men den var danskfödd och räknas väl inte riktigt.
 
Jag red en Heristal u Kickan 4196 alltså samma mamma som Frondeur och en e Ujiji u Alpine Vista xx e Panorama (jag kommer att kunna rabbla dessa stammar även när jag blivit senil). Vi hade också en e Magnat u Diadem 5820 som var helsyster mef Herrscher. Fina Drackma 6089 e Hurricane xx u Draba alltså halvsyster till Nimrod och Abbe.
Jag brukar säga att vi hade de mindre framstående nära släktingarna till många bra hästar.

jag äger ett sto som är e Cortus-Ceylon-Pompe-Hurricane xx-Primo (hennes mormor var Kickan 4196)
 

Liknande trådar

Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 931
Senast: Vingra
·
Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
1 999
Senast: sona
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 017
Senast: SeagirlM
·
A
  • Låst
Avel Eftersom föltiderna nu har börjat på riktigt så vore det ju trevligt om den gamla tråden får sig en nystart! Februari: 4:e Ox...
Svar
16
· Visningar
3 660
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp