Bukefalos 28 år!

Första H90 - utrustning i terrängen?

Fossing

Trådstartare
Vad behöver jag? :D

Nummerlappshållare & medical card har jag koll på.
Nåt mer "special" man ska investera i?
Får man ha hat silk i terrängen i Sverige? Jag har ett OTP som matchar ett av mina schabrak fint men det är ju inte så tävlingsmässigt snyggt kanske...
Jag har "vanliga" strykkappor från Hööks (höga bak) och ett par overreach boots fram, är det ok?
Vad har ni för kläder? Man är ju uppsvidad i kavaj o vita ridbyxor sedan dressyren och hoppningen - kör ni på det eller byter ni om? Jag debuterar i Juli så det kommer vara varmt - räcker en långärmad tröja m krage eller måste det se ut på ett visst sätt?
Är det några mer papper än pass och ryttarbok man ska ha med sig?!

Min dator VÄGRAR ladda hem TR, nåt konstigt med pdf, annars vet jag att några av svaren finns där.
 
Silk hat cover går ju bra på hjälm utan skärm? Såvitt jag minns nu så får du (eller så är det bara rekommendation) inte ha en hjälm med t ex sammetsbeläggning för den glider inte om du ramlar av. Medical card och väst, nummerlappshållare är ju det du måste ha. Skydd på hästen väljer du ju själv, är helt upp till dig vad du anser din pålle behöver. I terrängen har jag en långärmad tröja, är paniskt rädd för att ramla av i kortärmat! Men på sommaren kör jag ju tunn funktionströja med dragkedja i halsen, blir ju som en liten krage högst upp. Kör samma ridbyxor som jag haft till dressyr/hopp, byter hellre om till helt rena ickesvettiga kläder efter jag ridit terrängen.
Sen pass och ryttarbok, das ist alles!
 
Silk hat cover går ju bra på hjälm utan skärm? Såvitt jag minns nu så får du (eller så är det bara rekommendation) inte ha en hjälm med t ex sammetsbeläggning för den glider inte om du ramlar av. Medical card och väst, nummerlappshållare är ju det du måste ha. Skydd på hästen väljer du ju själv, är helt upp till dig vad du anser din pålle behöver. I terrängen har jag en långärmad tröja, är paniskt rädd för att ramla av i kortärmat! Men på sommaren kör jag ju tunn funktionströja med dragkedja i halsen, blir ju som en liten krage högst upp. Kör samma ridbyxor som jag haft till dressyr/hopp, byter hellre om till helt rena ickesvettiga kläder efter jag ridit terrängen.
Sen pass och ryttarbok, das ist alles!


Tusen tack för svar!
Jag kanske skulle förtydligat; mitt hat silk är "Over The Peak" alltså den passar på hjälmar med skärm. Har även en stor rosa boll mitt på huvudet :D Har en skull också men tror inte den är godkänd i Sverige för tävling. :)

Visst finns det nåt som heter hästbok? Är det nåt man ska skriva ut också?
 
Alltså du ska ju inte rida med hård skärm i terrängen, är alldeles för stor risk att bryta näsan. Ang rosa boll så kan det ju inte vara annat än supercharmigt, so go for it! :D:love:
Hästbok vet jag inte alls vad det skulle vara? Man visar upp passet med vaccination, det är allt.
 
Det är ju debutant så du behöver ingen hästbok. Bara Ryttarbok med underskrift. Hästbok behöver du sedan när du rider klasser som kräver kval.
 
Alltså du ska ju inte rida med hård skärm i terrängen, är alldeles för stor risk att bryta näsan. Ang rosa boll så kan det ju inte vara annat än supercharmigt, so go for it! :D:love:
Hästbok vet jag inte alls vad det skulle vara? Man visar upp passet med vaccination, det är allt.

Hästbok där du fyller i Bosses kval i Vinslöv tex. Även hans kval i 90 med Emma ska vara med där eftersom hon är junior.
 
Ja alltså den hänger ju ihop med Ryttarboken i den versionen jag har iaf så det var nog därför jag inte fattade...finns det andra versioner där Ryttarbok o kvalbok är två olika alltså? @fio
 
Ja alltså den hänger ju ihop med Ryttarboken i den versionen jag har iaf så det var nog därför jag inte fattade...finns det andra versioner där Ryttarbok o kvalbok är två olika alltså? @fio

Det finns en för ryttaren och en för varje häst man rider. Jag har alltså en Ryttarbok och fyra hästböcker... Nu behöver jag inte alla dom längre givetvis.

Jag vet faktiskt inte om det finns en ny version men i min Ryttarbok kan jag inte skriva i några kval utan där är bara underskrift av tränare för ft kort och start i * klass. Och nått mer jag inte minns.. Och hästboken är hästens och där står vilka kval hästen gjort och vem som ridit.
 
Senast ändrad:
Alltså du ska ju inte rida med hård skärm i terrängen, är alldeles för stor risk att bryta näsan. Ang rosa boll så kan det ju inte vara annat än supercharmigt, so go for it! :D:love:
Hästbok vet jag inte alls vad det skulle vara? Man visar upp passet med vaccination, det är allt.


Bör inte eller får inte rida med hård skärm? Funderar bara på vad som är säkrast egentligen - min skull är gammal som gatan men min nya fina tävlingshjälm har ju skärm...
 
Bör inte eller får inte rida med hård skärm? Funderar bara på vad som är säkrast egentligen - min skull är gammal som gatan men min nya fina tävlingshjälm har ju skärm...

Vad jag vet står det inte att man inte får tävla med skärm på hjälmen. Jag har alltid haft det.
 
Det blir mycket mer spännande i min ålder att rida utan glasögon också....då ser man inte om hindren ser farliga ut o vågar då styra på allt som kommer i ens väg....:idea:
 
Nej det står inte men man bör inte. Bryt näsan 1 gång så får du reda på varför...;)

Fast.... det beror väl på? Jag hoppade en häst tidigare som utan förvarning kunde busa som SATAN, och det var mer än en gång skärmen räddade min näsa! ;) Det var plötsliga capriolsprång och stegringar, och var jag inte med då kom mitt ansikte ofta i närkontakt med hans nacke...
Hur menar du att en hård skärm skulle bidra till näsbrytande? Att den åker ner på näsan när man trillar av? (jag ifrågasätter inte här alltså, är som sagt nybörjare, så det är en ärlig fråga! :D)
 
Jag har lärt mig att undvika skräm pga risken att den skadar nacken om man faller så att skärmen tar i marken o lyckligt. En ansiktsskada känns inte riktigt relevant i jämförelse med nacken :nailbiting:
 
Japp, att den åker ner o slår av näsbenet, har hänt därför rekommenderas jockeyhjälm med överdrag i terrängen.

Men det beror väl mer på passform på hjälmen än på skärmen? Åker en hjälm med skärm ner MER än en hjälm utan skärm? Beror på hur man landar kanske...
 
Jag har lärt mig att undvika skräm pga risken att den skadar nacken om man faller så att skärmen tar i marken o lyckligt. En ansiktsskada känns inte riktigt relevant i jämförelse med nacken :nailbiting:

Uuuusch ja!! Men i så fall borde man ju aldrig rida med hård skärm?
Jag får kolla vad min skull har för märkning o se om den är godkänd för tävling i Sverige... ;)
 
Min hjälm har hård skärm, men den sitter fäst ganska löst på hjälmen - är det ok? (jag har bara en hjälm)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp