Första våningen

Okej, trycker man dock 1 i hissar kommer man en våning upp och inte till entrevåningen.

I flervåningshus som har hiss är numreringen oftast så att 1 är en trappa upp och entreplanet har E på knappen, åtminstone i moderna hus. I hus utan hiss är det vanligt att vån 1 lika gärna kan innebära bottenvåningen. I ett tvåvåningsradhus t ex skulle det låta konstigt att kalla översta våningen för våning 1, tycker jag.
 
Okej, trycker man dock 1 i hissar kommer man en våning upp och inte till entrevåningen.
Där föräldrarna bor kommer man upp 2 våningar om man trycker 1, eftersom man då åker förbi entréplan (som är en våning upp från källarplan, där man kliver in i hissen), så det är inte tvärsäkert att knapp 1 = 1 våning upp.
 
Vägrar bo på på annat än markplan. Är inte så pryd men har faktiskt inte upplevt mer än vid något enstaka tillfälle att någon har tittat in och sett mig.
 
I flervåningshus som har hiss är numreringen oftast så att 1 är en trappa upp och entreplanet har E på knappen, åtminstone i moderna hus. I hus utan hiss är det vanligt att vån 1 lika gärna kan innebära bottenvåningen. I ett tvåvåningsradhus t ex skulle det låta konstigt att kalla översta våningen för våning 1, tycker jag.
För mig är det bottenvåningen och en trappa upp, vi kallade det övervåningen när jag väste upp.

Jag har aldrig varit med om att bottenvåningen kallats våning 1 i flervåningshus i Sverige, bara utomlands. Jo förresten en gång i en mäklarbroschyr där våningen ovanför entreplanet kallades våning 2. Jag som letade efter lägenheter lite högre upp i huset påpekade det för mäklaren som blev sur på mig.
 
För mig är det bottenvåningen och en trappa upp, vi kallade det övervåningen när jag väste upp.

Jag har aldrig varit med om att bottenvåningen kallats våning 1 i flervåningshus i Sverige, bara utomlands. Jo förresten en gång i en mäklarbroschyr där våningen ovanför entreplanet kallades våning 2. Jag som letade efter lägenheter lite högre upp i huset påpekade det för mäklaren som blev sur på mig.
Den hissen jag åkte i förra veckan hette 1:an på entré våning... och det var i Sverige...
 
Jag växte upp så och tänkte aldrig på det men nu så skulle jag fixa insynsskydd första dagen.
Jag har insynsskydd även om jag bor på 2a våningen. Jag har svampat filmjölk på glaset upp till nyckelbenshöjd.
Billigt och enkelt
 
Jag har bott en halv trappa upp - inga konstigheter. Tyckte inte insynen var besvärande.

Sen har jag bott i markplan, precis bredvid entrén till huset och med ett cykelställ precis utanför vardagsrumsfönstret. Inte särskilt kul! Folk som tittade in genom fönstret alla tider på dygnet om jag inte hade persiennen nere, och mycket buller från porten, folk som kom och gick och även människor som knackade på mitt fönster och ville bli insläppta i huset :rage:

Nu bor jag i villa, enplanshus, men det är ju något annat eftersom jag har en trädgård som barriär mellan mig och folk som går förbi. Visst är det en del insyn, men jag har ingen som står en halvmeter från fönstren och glor i alla fall ;)
 
Nu bor jag i hus men de senaste 3 boendena före det var lgh på markplan. :) Den senaste hade fönster mot cykelväg/bussgata. Där satt jag upp insynsskydsfilm på balkongdörr och fönster i köket, men annars så var vi inte så blyga. Tänkte att det var folks problem om de tittade in, vill jag gå naken ur duschen måste jag ju få göra det. Så inte tyckt att det varit något problem :)
 
Hur tycker ni det är att bo på första våningen ni som faktiskt gör det? Alltså i ett bostadsområde och då inte ute mitt ingenmansland :D Upplever ni det som ett problem? Har ni vant er? Har ni insynsskydd? Vad är bäst i så fall?

Tusen frågor då jag precis flyttat till en lägenhet på första våningen, nu i helgen, sover min andra natt här. Bodde på andra våningen tidigare och kunde gå naken ur duschen och rota fram kläder och klä mig. Kom på det när jag duschade här att det kanske inte var så lämpligt. Finns många fördelar med lägenhet på första våningen, men insynen är ju trots allt en ordentlig nackdel. Eller är den det? Är det en så stor grej som jag tänker att det är? Trodde jag skulle vara mer besvärad av det ändå, men tänker inte på det faktiskt. Är det så vanligt att folk glor in i ens hem egentligen? Eller är det bara en känsla man har?

Jag trivs skitbra. Förra hyresgästen tog bort ena kortsidan på balkongen så jag kan bara knata rakt ut på gräset under sommartid!

Har insynsskydd i köket, nån frostad variant. Jag knatar glatt naken emellanåt, det är ju inget ingen sett förut 😁
 
Det är bottenvåningen/markplan jag menar. Har alltid sagt första våningen och hör ofta andra säga samma, inget konstigt alls.

Vad har ni som stört er använt för insynsskydd? Filmjölk känns inte så lämpligt med tanke på att hunden nog skulle få smak på det :D Vill egentligen inte ha persienner för det är så mörkt och tråkigt, spetsgardiner eller tunna gardiner man ser igenom känns inte som jag riktigt :D

Det verkar kan ske som om man kan vänja sig ändå, känner mig faktiskt inte jättebesvärad, men har inte hunnit landa, funderar dock på när jag ska lämna hunden, hur han ser på frågan, han kan ju nästan stå och kika ut genom fönsterna utan att hoppa upp ens, utan bara stå framför nästan...
 
Det är bottenvåningen/markplan jag menar. Har alltid sagt första våningen och hör ofta andra säga samma, inget konstigt alls.

Vad har ni som stört er använt för insynsskydd? Filmjölk känns inte så lämpligt med tanke på att hunden nog skulle få smak på det :D Vill egentligen inte ha persienner för det är så mörkt och tråkigt, spetsgardiner eller tunna gardiner man ser igenom känns inte som jag riktigt :D

Det verkar kan ske som om man kan vänja sig ändå, känner mig faktiskt inte jättebesvärad, men har inte hunnit landa, funderar dock på när jag ska lämna hunden, hur han ser på frågan, han kan ju nästan stå och kika ut genom fönsterna utan att hoppa upp ens, utan bara stå framför nästan...
Plastfilm. Finns i olika mönster men jag har haft det som endast är jämnt ogenomskinligt.
 
Har bott lite olika, men skulle aldrig vilja bo i ett akvarium där det det är helvägg fönster från golv till tak. Ofta oekonomiskt och opraktiskt i flerfamiljshus.

Om fönstren sitter på låg höjd i huset, så oroar jag mig mer för inbrott och fixar i så fall fönsterlås m.m.

Vad gäller insyn så räcker det med mörker utomhus, tänd lampa inne och grannhus mittemot för att det ska råda full insyn oavsett våning - vilket ovanligt många inte tänker på. Grannhuset behöver inte ens stå särskilt nära för att man ska se..
 
Vad har ni som stört er använt för insynsskydd? Filmjölk känns inte så lämpligt med tanke på att hunden nog skulle få smak på det :D Vill egentligen inte ha persienner för det är så mörkt och tråkigt, spetsgardiner eller tunna gardiner man ser igenom känns inte som jag riktigt :D
Om man ska ha fördragna gardiner ofta gillar jag att man har lite tredimensionellt tänk. Tunna gardiner nära fönstret som släpper in lite ljus för mitten av fönstret. Och tjockare på sidorna, nån dm in i rummet.
Kanske nån lampa från gardinstången eller på fönsterbrädan. Gör fönstret trevligare och genom att ha ljus i fönstret minskar insynen, alltså minskar din siluett från ljuset längre in).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är bottenvåningen/markplan jag menar. Har alltid sagt första våningen och hör ofta andra säga samma, inget konstigt alls.

Vad har ni som stört er använt för insynsskydd? Filmjölk känns inte så lämpligt med tanke på att hunden nog skulle få smak på det :D Vill egentligen inte ha persienner för det är så mörkt och tråkigt, spetsgardiner eller tunna gardiner man ser igenom känns inte som jag riktigt :D

Det verkar kan ske som om man kan vänja sig ändå, känner mig faktiskt inte jättebesvärad, men har inte hunnit landa, funderar dock på när jag ska lämna hunden, hur han ser på frågan, han kan ju nästan stå och kika ut genom fönsterna utan att hoppa upp ens, utan bara stå framför nästan...
Jag använder som sagt spegelfilm som lätt kladdas upp på insidan av fönstret och den funkar över förvåntan måste jag säga. Jag kan se ut helt obehidrat men andra kan inte se in så länge det är dagsljus ute. När det blir mörkt ute vill jag gärna dra för gardinerna ändå så då gör det ingenting att insynen påverkas. :) Tycker det är klart värt att bo på markplan, särskilt med hund, jag har ju även egen ingång och trädgård då, något andra lägenheter i huset inte har.
 
Vad har ni som stört er använt för insynsskydd?

Det verkar kan ske som om man kan vänja sig ändå, känner mig faktiskt inte jättebesvärad, men har inte hunnit landa, funderar dock på när jag ska lämna hunden, hur han ser på frågan, han kan ju nästan stå och kika ut genom fönsterna utan att hoppa upp ens, utan bara stå framför nästan...
Plastfilm för fönster, finns lite överallt, jag har köpt på rusta.

Har du nått fönster du kan "lämna" åt hunden? Vet att våra tycker mycket om att kunna sitta och titta ut, men då gäller det ju att det inte är en stressfaktor.
 
Det är bottenvåningen/markplan jag menar. Har alltid sagt första våningen och hör ofta andra säga samma, inget konstigt alls.

Vad har ni som stört er använt för insynsskydd? Filmjölk känns inte så lämpligt med tanke på att hunden nog skulle få smak på det :D Vill egentligen inte ha persienner för det är så mörkt och tråkigt, spetsgardiner eller tunna gardiner man ser igenom känns inte som jag riktigt :D

Det verkar kan ske som om man kan vänja sig ändå, känner mig faktiskt inte jättebesvärad, men har inte hunnit landa, funderar dock på när jag ska lämna hunden, hur han ser på frågan, han kan ju nästan stå och kika ut genom fönsterna utan att hoppa upp ens, utan bara stå framför nästan...
Jag hade filmjölk :) Det var ju på utsidan så hundarna rörde det inte.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 272
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 038
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tidigare skrivit om fördelarna med att bo här, men visst finns det nackdelar också. I tråden om hus kontra lägenhet var det...
Svar
1
· Visningar
592
Senast: Noxos
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 631
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp