Första våningen

Plastfilm för fönster, finns lite överallt, jag har köpt på rusta.

Har du nått fönster du kan "lämna" åt hunden? Vet att våra tycker mycket om att kunna sitta och titta ut, men då gäller det ju att det inte är en stressfaktor.
Jag ska kika efter sånt på Rusta :)

Du tycker inte en hel balle räcker åt honom? Den är inte min, den är BARA hans :D :D

323408332_2276226735880456_1481907176481301307_n.jpg
 
Jag har bott i markplan. Hade plastfilm på fönstret i sovrummet, men också rullgardin som jag sällan rullade upp pga lat. Hade plastfilm på ett av fönstren i vardagsrummet då det precis var vid vägen till sophuset och tyckte folk kom lite för nära. Baksidan hade insyn, men stor häck mellan hus och väg så stördes inte av insynen där. Jag gick runt i lägenheten som jag ville utan en tanke att någon skulle se. Idag bor jag en trappa upp. Har rätt mycket insyn i köksfönstret, men i övrigt inte alls. Jag är inte helt bekväm med att vara naken just vid köksfönstret faktiskt, så trots att detta inte är markplan så känner jag mig mer begränsad än jag gjorde i markplanslägenheten.
 
Förlåt men måste fråga, ni som har satt filmjölk på fönsterna, har det inte krypit i er att tvätta av dom? 😬 Eller är det bara jag som är sådan :o. Inte så att jag har rena fönster nu efter hösten och vintern men filmjölk....
 
För att återgå till ämnet. Nu har jag aldrig bott på bottenvåningen men insyn kan man ju ha även om man bor högre upp. Hade risk för insyn i sovrummet i min förra lägenhet och då från lägenheten mitt emot. Bodde då 3,5 våning upp. För mig är det viktigt med mkt ljusinsläpp men samtidigt så ville jag begränsa insynen så jag hade stora gröna plantor i fönstret. I början hade jag även en skärm framför nederdelen av fönstret men den tog jag bort efter ett tag då ljusinsläpper var viktigare för mig. Men plantorna gav, tycker jag, bra effekt för att hindra insynen.
 
För att återgå till ämnet. Nu har jag aldrig bott på bottenvåningen men insyn kan man ju ha även om man bor högre upp. Hade risk för insyn i sovrummet i min förra lägenhet och då från lägenheten mitt emot. Bodde då 3,5 våning upp. För mig är det viktigt med mkt ljusinsläpp men samtidigt så ville jag begränsa insynen så jag hade stora gröna plantor i fönstret. I början hade jag även en skärm framför nederdelen av fönstret men den tog jag bort efter ett tag då ljusinsläpper var viktigare för mig. Men plantorna gav, tycker jag, bra effekt för att hindra insynen.
Jag har satt plantor som är rätt buskiga i köksfönstret för jag tänkte på att de kanske skymmer lite. Kanske inte helt fel tänk då med andra ord. :)
 
Bor på bottenvåningen, är inte överdrivet förtjust i det. När jag nångång flyttar ska jag definitivt bo högre upp så att jag får lugn och ro. Ett halvplan räcker, bara så att folk inte kan vrida på huvudet och kika rätt in på mig. Så bodde jag tidigare, inne i centrum och det kändes mycket mer ostört än nuvarande boende.
 
Bor på markplan nu och har gjort det även tidigare. I nuvarande rör det sig mkt folk utanför. Vi har insynsskydd. Har satt upp sån fönsterfilm (frostad utan mönster) i fönstren på framsidan där det rör sig mest folk och på andra sidan i vardagsrummet har vi skira gardiner som hindrar lite insyn. I sovrummet har vi inget extra, där drar vi för gardinerna på natten för mörkläggning.

Jag tänker inte så mkt på det. Om folk tittar så ser de in ändå, men då får de skylla sig själva🤪
Jag går naken mellan tex sovrum och badrum på morgonen eller om jag behöver gå till köket och dricka vatten på natten. Tänker inte klä på mig för de korta stunderna.

I min förra lägenhet hade vi liten uteplats på markplan, det var nice. I nuvarande är det loftgångar så då har vi helt egen ingång direkt från gatan. Det ger lite radhuskänsla 😊
 
Nej, på svenska kan man kalla boytenplan/markplan för första våningen, det är korrekt båda två. På engelska heter det groundfloor, men jag är lärd att det är på brittisk engelska och att på amerikansk engelska kan man använda 1st floor. Det var dock ca hundra år sedan jag gick i skolan och det kanske var en förenkling, så jag får överlåta åt modersmåltalare att berätta hur det egentligen är. Jag tog bara upp det för att det kanske kan vara en anledning till att många tror att man inte kan säga första våningen på svenska (jag hör det då och då) men det kan man.

Har i USA ar "markplan" (bottenvaningen?) 1st floor. MYCKET "confusing" innan man vant sig. :cautious:
 
Okej, trycker man dock 1 i hissar kommer man en våning upp och inte till entrevåningen.
På jobbet (universitet) så kommer man till källaren om man trycker på 1 i hissen, markplan är på våning 2 och för att komma en trappa upp behöver man trycka på 3. Jag har för mig att det var samma sak på universitetet jag pluggade på innan jag flyttade hit.
 
Hur tycker ni det är att bo på första våningen ni som faktiskt gör det? Alltså i ett bostadsområde och då inte ute mitt ingenmansland :D Upplever ni det som ett problem? Har ni vant er? Har ni insynsskydd? Vad är bäst i så fall?

Tusen frågor då jag precis flyttat till en lägenhet på första våningen, nu i helgen, sover min andra natt här. Bodde på andra våningen tidigare och kunde gå naken ur duschen och rota fram kläder och klä mig. Kom på det när jag duschade här att det kanske inte var så lämpligt. Finns många fördelar med lägenhet på första våningen, men insynen är ju trots allt en ordentlig nackdel. Eller är den det? Är det en så stor grej som jag tänker att det är? Trodde jag skulle vara mer besvärad av det ändå, men tänker inte på det faktiskt. Är det så vanligt att folk glor in i ens hem egentligen? Eller är det bara en känsla man har?
Bott på första våningen men halvtrappa upp två gånger. Båda lägenheterna låg lite avskilt på nåt sätt, även fast de var mitt i stan, så inte så mycket folk som passerade direkt utanför. Det var inga problem men sov ogärna med öppet fönster, och en gång knackade några fulla killar på rutan mitt i natten (de fick hoppa upp) då de blivit utelåsta från gården där de var på fest 🙈.
Nu bor jag en våning upp (dvs typ två trappor) men huset ligger i lite sluttning så baksidan är rätt nära gatuplan, sover inte med öppet fönster när jag är själv här heller. Var oförenligt och tittade på en större lägenhet på vån 9 för några månader sen och både jag och min sambo insåg att vi blivit som pensionärer, utsikten var fantastisk och balkongen var stor och fin, men man skulle ju inte höra vad grannarna pratade om utanför huset 😂.. det var inte avgörande men vi fattade då att vi nog gillar vårt läge ändå!
 
På jobbet (universitet) så kommer man till källaren om man trycker på 1 i hissen, markplan är på våning 2 och för att komma en trappa upp behöver man trycka på 3. Jag har för mig att det var samma sak på universitetet jag pluggade på innan jag flyttade hit.
På mitt jobb är våning 3 en trappa upp 🙄. Många har tagit hissen i flera år innan de fattar det😂
 
Jag har bott många ggr både på markplan och 0,5 våning. Tycker det är jätteskönt att slippa springa i trappor med hunden, och när den var valp var det en dröm att ha egen ingång. Har haft insynsskydd om det varit ut mot en väg och fönstren sitter i huvudhöjd så folk liksom går och glor rakt in. Annars inte.

Skönt med markplan är ju om man har uteplats, annars tycker jag det är skönt med 0,5 plan för det blir en helt annan känsla med insynen. Jag gillar att vara lite privat.
Villor ligger ju också i markplan och där tycker jag inte att folk tänker lika mkt på insyn som med lägenheter i markplan, men å andra sidan vill jag inte bo i en villa i ett tätt villaområde, isf kan jag ju lika gärna bo i en lgh...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 670
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 062
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tidigare skrivit om fördelarna med att bo här, men visst finns det nackdelar också. I tråden om hus kontra lägenhet var det...
Svar
1
· Visningar
594
Senast: Noxos
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 640
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp