Förstärkning vid träning!

C

ChristinA

Är lite nyfiken på hur ni gör!

Positiv eller negativ förstärkning?
Alltid samma sak eller en vid inlärnig och en annan efter det t.ex.?

Hur berömmer/belönar du din hund?
Godis?
Kamp?
Muntligen?
Annat?

Vad tycker du är bäst och varför?
Har du provat andra sätt?

Korrigerar du din hund genom fysik kontakt?

Christin
 
Positiv eller negativ förstärkning?
Positiv enbart

Alltid samma sak eller en vid inlärnig och en annan efter det t.ex.?
Vid inlärning är det oftare godis inblandat, men även saker som de säkert kan får de beröm för när de utför. Hellre ett "bra" för mycket än ett för lite.

Hur berömmer/belönar du din hund?
Muntligt beröm och ibland även godis. När Ester var valp kampade vi, men det tycker hon inte är så roligt längre.

Vad tycker du är bäst och varför?
Berömmet tycker jag är bäst. För mycket godis blir ibland till mutande.

Har du provat andra sätt?
Har med tidigare hundar tränat för olika tränare med olika metoder. En "hård" tränare som inte använde mycket till positiv förstärkning alls, vilket tog bort det roliga för både mig och hunden. Sedan en "mjuk" tränare som bara ville gosa och ge godis hela tiden, funkade också dåligt för en träningsvillig hanhund. Lagom är bäst!

Korrigerar du din hund genom fysik kontakt?
Lyssnar hon inte tar jag ett tag i nackskinnet på henne eller ett lätt tag i örat (de är ju så greppvänliga)
 
Jag använder mig av både positiv och negativ förstärkning, men det skiljer sig vid inlärning och om det är vardagslydnad eller tävlingsdressyr som gäller.

I inlärningssituationer belöner jag rätt beteende och ignorerar felaktigt. Det är ingen mening att korrigera felaktigt beteende innan hunden vet vad som förväntas av den. När sedan hunden kan det jag ber om så skiljer sig tävlingsdressyren från vardagslydnaden. När jag tränar tävlingsmoment korrigerar jag sällan hunden utan kör mestadels enbart med positiv förstärkning. Momenten brukar bli kvickare och roligare då. Hunden ska tycka att det är skoj att utföra cirkuskonsterna.

När det gäller vardagslydnad så lägger jag in ett absolut krav och kommandot ska åtlydas oavsett om hunden anser det roligt eller ej. Jag belönar heller inte i någon större utsträckning och de belöningar som kommer sker sällan i någon annan form än muntligt beröm. Om hunden inte åtlyder mitt kommando så korrigerar jag. Det brukar räcka med att rynka pannan.

Jag gillar att variera mina belöningar och min hund behöver detta. Hon har ingen utpräglad kamp och tröttnar fort på kampande. Jaktlusten är något större så ofta blir det en del jaktlekar som belöning. Vi kan kasta boll och så blir det en del godis.
Det är sällan jag behöver ta tag i henne, då det är en mjuk och samarbetsvillig hund, men till och från så har hon fått sig en dask. Jag är inte främmande för att korrigera en hund fysiskt, men det krävs kunskap och timing för att pyssla med det.

Jag har testat att använda mig av enbart positiv förstärkning, men jag anser att det inte är en metod som fungerar på de hundar jag har. Det har dock fungerat på en del ekipage jag instruerat. Ofta har det varit mjuka och föriga hundar utan några speciella särintressen. Jag har också testat den mer femtiotals-inspirerade kadaverdressyren, vilket har fungerat på några hundar som har så stor motivation i sig själva att de gått i taket av förarens beröm och benen har snurrat fortare än huvudet.
Jag lägger ingen värdering i metoderna utan var och en får testa sig fram. Allt som fungerar är bra. Jag har dock något svårt för de som propagerar för att man aldrig ska ta tag fysiskt i sin hund eller de mest extrema som helt tar avstånd från att använda förbudskommando eller negativ förstärkning överhuvudtaget.
 
Det är lite olika.

men greyhoundhanen (vek och förarbunden) så använder jag positiv förstärkning, oftast med röst och kel. Jag har höjt rösten ett fåtal gånger, men det ledde ofelbart till att han skakade och flydde och gömde sig *stackare*.

med blandrastiken så positiv förstärkning vid inlärning, och röstberöm 'nu och då' när hon gör inlärda beteenden rätt. röst och/eller fysisk korrigering när det krävs (sällan sällan numera, mer när hon var ung och odräglig).

Greyhoundtiken håller jag just nu på och lär en hel radda saker och det är ENBART positiv förstärkning. Hon är/var inte speciellt förarbunden och var betydligt mer intresserad av allt annat spännande än mig. (Vi talar lös under promenader nu, dvs hon får lalal runt men hon ska hålla koll på mig och inte sticka). Så där är det enbart positiv förstärkning och i form av godis och kel just nu. Vissa saker jag vet hon egentligen kan men kan ignorera ibland kan jag använda rösten korrigerande (vilket hon, som inte är alls lika vek som hanen) tar mycket bra. Fysisk korrigering skulle bli alldeles för hårt på henne.

Men under inlärning positiv förstärkning medelst kel och/eller godis (helst inte godis men på vissa hundar fungerar det bäst, tex gh-tiken). Ignorans vid felaktigt beteende.

När det gäller saker de redan kan så förstärker jag sällan alls. Jag förväntar mig att de ska komma vid inkallning och gör inget väsen av att de gör det. Dock så 'nu och då' så lägger jag in positiv förstärkning i form av en smekning eller så. Felaktigt beteende handhar jag olika från hund till hund, finns alla varianter från fysisk korrigering till att bara göra rätt beteende ännu mer fördelaktigt.

Jag antar att jag inte behöver påtala att den veka, förarbundna hanen är ofantligt lättränad va? Lyckats få bort 8 års rotad jaktinstinkt utan större bsvär. Blandrastiken är väldigt lättlärd och sällan några problem men kan stundom vara lite väl distraktionsbenägen, vilket dog det brukar räcka med ett ändrat tonläge för hon ska inse att 'hoppsan, matte ropade'.

greyhoundtiken är den knepigaste, men så har jag bara haft henne två veckor. Hon har enormt stark jaktinstinkt. Har gjort ENORMA framsteg, men ibland på avstånd 'når' jag henne verkligen inte. Men det kommer nog det med.
 
Positiv eller negativ förstärkning?
Jag jobbar framför allt med positiv förstärkning. Har jag ett problem så går jag hem och klurar lite på hur jag skall få min hund att jobba med mig utan att det blir konflikt. Korrigerar jag så går det snabbt och då är jag tvär ilsk.

Alltid samma sak eller en vid inlärnig och en annan efter det t.ex.?
Jag korrigerar i princip aldrig vid inlärning.

Hur berömmer/belönar du din hund?
Godis?
Kamp?
Muntligen?
Annat?
Allt ovan, samt kastande av boll. Mycket varierat. Sedan har jag två hundar som fungerar som så att det är berömm att få jobba vidare så detta är något som jag använder. Bland annat i tävlingssammanhang

Vad tycker du är bäst och varför?
Jag vet inte riktigt vad du menar med denna fråga. Men jag tycker att överlag så är positiv förstärkning överlägset negativ förstärkning. Dock kräver det mer av föraren. Det finns visserligen lägen då positiv förstärkning inte fungerar, tex en högt motiverad jakt. Men det fungerar långt mycket mer än vad folk tycks vilja tro om man bara sätter sig ned och funderar på hur man skall gå till väga

Har du provat andra sätt?
Jag har från grunden jobbat helt olika med mina två hundar. Med min andra hund hade jag en uttalad strategi om att hela tiden vardag som tävling att förstärka allt som är bra och ignorera det dåliga (så långt det går). Med den första hunden så förstärkte jag i inlärningssituationer och korrigerade felaktiga beteenden. Detta har resulterat i att jag har en helt otrolig kontakt med min nya hund. Han jobbar med mig på ett helt annat sätt. Det är så grundmurat hos honom att det lönar sig att vara mig till lags.

Korrigerar du din hund genom fysik kontakt?
Nja, i första hand genom rösten men blir jag bli riktigt förbannad så tar jag tag i nackskinnet.
 
Positiv eller negativ förstärkning? positiv så långt det går

Alltid samma sak eller en vid inlärnig och en annan efter det t.ex.? aldrig negativ vid inlärning. men hemma, när de inte går och lägger sig när jag säger till, eller försöker krypa in lite diskret i köket då blir jag förbannad.

Hur berömmer/belönar du din hund?
Godis?
Kamp?
Muntligen?
Annat? jag kampar i princip aldrig med mina hundar, labben är så stark att jag får ont i armar och rygg, och schäfern tycke inte att det är roligt (fast jag försöker trissa henne ibland, och försöker få henne att leka mer med mig). muntligt beröm använder jag mest, ibland kombinerat med godis. bollen är mitt starkaste beröm till labben, att få lov att springa och hämta den är det roligaste som finns. schäfern är inte alls intresserad av bollar så till henne blir det frolic.

Vad tycker du är bäst och varför? se ovan
Har du provat andra sätt? jag har provat klickerträning, men det blev för krångligt att göra det inomhus.

Korrigerar du din hund genom fysik kontakt? ja, om jag tycker att det behövs. men eftersom det är "högsta växeln" så är det i undantagsfall och bara om det andra inte fungerar, eller om de gör något som kan vara farligt.
 
Är lite nyfiken på hur ni gör!

Positiv eller negativ förstärkning?
Alltid samma sak eller en vid inlärnig och en annan efter det t.ex.?

Massor av positiv förstärkning och ignorering av fel beteende så långt det går, vid träning och inlärning. Om jag vet att hon egentligen kan men bara tramsar så kan det bli ett milt "nej" eller "skärp dig nu". Det räcker. Vid vardagslydnad är jag hårdare, då är det ovillkorlig lydnad som gäller. Därmed inte sagt att jag slår min hund, jag behöver sällan ta tag i henne överhuvudtaget. Höja rösten och peta lite på henne räcker oftast.

Hur berömmer/belönar du din hund?
Godis?
Kamp?
Muntligen?
Annat?

Jag varierar alltid belöningarna för att hålla motivationen och förväntningarna på topp. Gör hon något strålande, exeptionellt bra kan det bli både jakt, kamp och godis. Röstberömmet kommer av sig själv.

Vad tycker du är bäst och varför?

Beror på , från gång till gång.

Har du provat andra sätt?

Använder mig flitigt av klicker vid inlärning och finslipning av moment.

Korrigerar du din hund genom fysik kontakt?

Har hänt, t.ex. den gången hon hoppade över tomtstaketet så lyfte jag tillbaka henne över staketet i nackskinnet. Om hon skulle lyckas jaga något förbjudet och jag får tag på henne i jaktens hetta (har faktiskt hänt, smått otroligt!) då blir det "paragrafläsning".

Christin
 
jag har faktiskt också provat "läsa paragrafer". resultatet var noll och intet. kan det vara så att det inte funkar alls på vissa hundar, eller gjorde jag jättefel?
 
Något bestående resultat har jag inte heller fått, men något måste man ju göra för att poängtera. Min hund tar åt sig för tillfället och har även extra koll på mig när vi går förbi det stället några gånger framöver men sen är det så gott som glömt.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
801
Senast: Krumben
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 698
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 736
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp