Trixtråden

snorp

Trådstartare
Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och aktivera både mig och hundarna. Kanske tråden kan hjälpa nån som behöver aktivera en sjuk eller skadad hund också. Hoppas nån vill hänga på och dela med sig av sina ideer och sin träning i tråden.

Min plan är att Jackie ska få lära sig att plocka upp saker från golvet, kanske lägga dem i en låda.

Ariel har knappt tränat så där handlar allt om att vi ska lära känna varandra i träning och hon ska lära sig träna. Har börjat träna nosdutt i hand, ska nog testa om hon kan gå/krypa under mina ben.

Viktor kan massa tävlingsmoment men inte jättemycket trix, just nu håller han på att lära sig att sortera, en framsträckt hand är inte alltid nosdutt, hålls den på ett annat sätt är det vacker tass.
 
Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och aktivera både mig och hundarna. Kanske tråden kan hjälpa nån som behöver aktivera en sjuk eller skadad hund också. Hoppas nån vill hänga på och dela med sig av sina ideer och sin träning i tråden.

Min plan är att Jackie ska få lära sig att plocka upp saker från golvet, kanske lägga dem i en låda.

Ariel har knappt tränat så där handlar allt om att vi ska lära känna varandra i träning och hon ska lära sig träna. Har börjat träna nosdutt i hand, ska nog testa om hon kan gå/krypa under mina ben.

Viktor kan massa tävlingsmoment men inte jättemycket trix, just nu håller han på att lära sig att sortera, en framsträckt hand är inte alltid nosdutt, hålls den på ett annat sätt är det vacker tass.

Jag gillar att trickträna men är så sjukt dålig på att komma på lagomt svåra trick att träna 😅
Vi har lite problem med att allt ska göras fort så vill inte ha trick som förstärker det.

Just nu håller vi på befästa att vi ska stå mot varandra och när jag sätter fram ena benet så ska hon lägga motsatt (!) tass på benet. Svårast har varit att få henne att förstå att det inte räcker med valfri tass.
 
Jag gillar att trickträna men är så sjukt dålig på att komma på lagomt svåra trick att träna 😅
Vi har lite problem med att allt ska göras fort så vill inte ha trick som förstärker det.

Just nu håller vi på befästa att vi ska stå mot varandra och när jag sätter fram ena benet så ska hon lägga motsatt (!) tass på benet. Svårast har varit att få henne att förstå att det inte räcker med valfri tass.
Finns en app som heter Dog tricktionary som har massor av olika trix.

Har funderat på om det trix du tränar just nu ska vara Viktors nästa trix. Känns som en ganska stor utmaning :)
 
Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och aktivera både mig och hundarna. Kanske tråden kan hjälpa nån som behöver aktivera en sjuk eller skadad hund också. Hoppas nån vill hänga på och dela med sig av sina ideer och sin träning i tråden.

Min plan är att Jackie ska få lära sig att plocka upp saker från golvet, kanske lägga dem i en låda.

Ariel har knappt tränat så där handlar allt om att vi ska lära känna varandra i träning och hon ska lära sig träna. Har börjat träna nosdutt i hand, ska nog testa om hon kan gå/krypa under mina ben.

Viktor kan massa tävlingsmoment men inte jättemycket trix, just nu håller han på att lära sig att sortera, en framsträckt hand är inte alltid nosdutt, hålls den på ett annat sätt är det vacker tass.

Rolig tråd! Mina kan typ bara några få partytricks och inga tävlingsmoment. Är dålig på att mer än det grundläggande när det gäller tävlingsmoment osv. men tricks kan vara kul att shejpa fram även om jag gör det sällan.

Floki kan t.ex. stå på bakbenen och så ska man panga med en "pistol" tills han "ramlar" och rullar över på rygg och spelar död. :laugh:

Bog kan ingenting utom nosdutt. Han kan bjuda på lite saker som att backa eller buga, men annars brukar han mest lägga sig och stirra på mig. :laugh::rofl:
 
Lånar en hund ibland och tänkte försöka lära honom att stänga dörrar nästa gång jag har honom, dels för att han gillar att lära sig tricks och dels för att det vore lite praktiskt när man bär saker eller bara inte ids gå fem steg för att stänga dörren själv. Har dock ej tillåtelse att lära honom öppna dörrar, det är rimligt ändå. :D
 
Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och aktivera både mig och hundarna. Kanske tråden kan hjälpa nån som behöver aktivera en sjuk eller skadad hund också. Hoppas nån vill hänga på och dela med sig av sina ideer och sin träning i tråden.

Min plan är att Jackie ska få lära sig att plocka upp saker från golvet, kanske lägga dem i en låda.

Ariel har knappt tränat så där handlar allt om att vi ska lära känna varandra i träning och hon ska lära sig träna. Har börjat träna nosdutt i hand, ska nog testa om hon kan gå/krypa under mina ben.

Viktor kan massa tävlingsmoment men inte jättemycket trix, just nu håller han på att lära sig att sortera, en framsträckt hand är inte alltid nosdutt, hålls den på ett annat sätt är det vacker tass.
Jag har lärt min ena att städa. De är experter på att dra fram alla leksaker ur korgen och sen ligger de överallt i lägenheten. Hon kan hämta dom och lägga tillbaka i leksakskorgen. Praktiskt! Lärde in med mestadels shejping och med hjälp av klicker. Underlättade såklart att hon kunde apportera sedan innan.
 
Jag har lärt min ena att städa. De är experter på att dra fram alla leksaker ur korgen och sen ligger de överallt i lägenheten. Hon kan hämta dom och lägga tillbaka i leksakskorgen. Praktiskt! Lärde in med mestadels shejping och med hjälp av klicker. Underlättade såklart att hon kunde apportera sedan innan.
Min förra hund kunde städa och älskade den leken. Hon fick även städa tomten när hon dragit ut alla leksaker dit :D
 
Min förrförra saluki var jätteduktig på att släcka lampan i köket. Hon tyckte också att det var så kul att hon ibland gick och släckte lampan trots att hon skulle göra något annat, för släcka lampan ledde ju till godis, det visste hon :p

Något liknande skulle jag gärna lära mina nuvarande dårar, för det var så kul, men nu har vi fel typ av lampknappar och de sitter dessutom för högt upp...
 
Åh min älskar shaping!

Krypa framåt och bakåt, lyfta baktassen på båda sidor, sidosteg åt båda håll, knuffa igen dörrar, frysa på olika saker, plocka upp grejer, röra runt med en slev i en kastrull osv osv. Går ju att göra oändligt med grejer.

Det svåraste vi tränar som fortfarande är en work in progress just nu är att lyfta båda benen på ena sidan samtidigt, så att han måste balansera på motsatt sida. Komplicerat trick och sedan kräver det ju mycket balans.
 
Vi har shejpat in backa och olika kroppsövningar, eftersom slalom är ett sådant trick som "alla kan" så håller vi just nu på att lära baklängesslalom (att backa i en åtta mellan mina ben).
Det är rätt petigt med att backa lagom fort så att man inte missar att backa in mellan benen.
Det kräver mycket kroppskontroll och att veta var rumpan är, hon kan backa runt mig i en cirkel sen tidigare.
Är dock lite kass på att göra färdigt beteenden och proofa dem.

Sen kan hon praktiska saker som "koppel", då sätter hon framtassarna på mitt knä så att jag kan ta på halsbandet utan att bocka mig eller för att knäppa fast kopplet.

En favorit är att hoppa upp i famnen och jag funderar att lära henne hoppa mot mig/ett träd parkour style.
 
Vi har shejpat in i princip allt för vår lille kille, men en grej som jag aldrig har lyckats lära honom är stå. Även backandet har han bjudit på från sittande position.

Några idéer om hur jag kan tillrättalägga miljön så att han får nära till att bjuda på det beteendet?
 
Handtarget skulle jag köra på för att få till ståendet.

Tack! Det har jag gjort och det fungerar, även om han oftast tar ett steg framåt då. Kan även göra det med en "target stick". Tror dock inte han förstår att det är ståendet som är centralt när jag gör så.
 
Vi har shejpat in i princip allt för vår lille kille, men en grej som jag aldrig har lyckats lära honom är stå. Även backandet har han bjudit på från sittande position.

Några idéer om hur jag kan tillrättalägga miljön så att han får nära till att bjuda på det beteendet?
Ska se om jag lyckas förklara, men jag har kört med luring om du vill testa det. Satt en godis i näsa och fällt hunden bakåt och direkt den har lagt sig har jag lurat upp den igen.
När hunden väl har förstått så har jag både gett den mer tid mellan att den ligger och ställer sig upp, men också byt ut godiset i handen till nostarget.
Började peta rätt tidigt med att hon inte fick flytta tassarna genom att köra omvänt lockande när hon ställt sig upp för att få mer uthållighet.


Jag hade först stå som kommando men så fort hon hörde 's' så tänkte hon sitt, så när jag bytte det till tå så blev det färre missförstånd. Bara en sidnotis om man har liknande problem.
 
Det blev uteträning på klubben idag och då hade jag lite mer plats än inne hemma. Jackie fick träna på att gå genom 2 rockringar, tanken är att hon ska gå slalom genom dem så småningom. Alltså som när hunden går slalom mellan benen men genom genom rockringar som jag flyttar på istället för benen.
 
Ska se om jag lyckas förklara, men jag har kört med luring om du vill testa det. Satt en godis i näsa och fällt hunden bakåt och direkt den har lagt sig har jag lurat upp den igen.
När hunden väl har förstått så har jag både gett den mer tid mellan att den ligger och ställer sig upp, men också byt ut godiset i handen till nostarget.
Började peta rätt tidigt med att hon inte fick flytta tassarna genom att köra omvänt lockande när hon ställt sig upp för att få mer uthållighet.


Jag hade först stå som kommando men så fort hon hörde 's' så tänkte hon sitt, så när jag bytte det till tå så blev det färre missförstånd. Bara en sidnotis om man har liknande problem.

Det är smart! Targets är kul också. Jag lärde jycken att sätta framtassarna på balansbräda idag. Det slutade med att han försökte komma upp med alla fyra tassarna på den, vilket gick sådär 😁
 
En annan kul grej som vi har shejpat in, är att lära honom att sätta på tratten själv. Han blev överfallen av en lösspringande hund för ett par veckor sedan och fick skrapsår på benen och en av trampdynorna.

Att shejpa in det gick förvånansvärt enkelt. Vi ställde den helt enkelt med den stora ytan mot marken och belönade varje litet steg för att stoppa ner hela huvudet i den. Man måste förstås dra åt tratten efteråt, men det skapade positiva associationer iaf. Han blir jätteglad när vi tar fram tratteländet 😁
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
708
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
846
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
699
Senast: Emmi
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 653
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp