Förstoppning hos liten bebis

sthu

Trådstartare
Vår en månad gamla bebis har lite problem med magen.
Han är väldigt gasig och har bekymmer med förstoppning. Vi ser på honom att han tar i för att få ut bajset, men inget kommer. Han har uppenbart ont.

Han äter ersättning, NAN sensitive. Aptiten är normal (stor!), kissar som han ska och har gott allmäntillstånd. Vi testade pysventil men inget hände (kanske var vi för försiktiga?). Igår fick han Microlax på sjukhuset, med omedelbar effekt. Men det känns ju inte hållbart att hålla på med i längden.

Vad kan vi göra för att underlätta för honom?

Har givetvis kontakt med BVC.
 
Föreslår också att grodhålla efter måltider. Vet en bebis, som visserligen var äldre då, som hade stora problem med förstoppning som släppte i stort sett helt efter att de börjat potta. Han var nog runt 5 månader så kunde sitta på toalettring med stöd, men på en som liten som er går det ju lätt att grodhålla.
Mlölkproteinfri ersättning kan ju provas också.
 
Om det var mjölkproteinallergi borde han väl ha andra symptom än bara förstoppning?
 
Om det var mjölkproteinallergi borde han väl ha andra symptom än bara förstoppning?
Vi har mjölkprotein allergi "i släkten".

Det är just gaser, ont i magen och förstoppning som är de typiska symtomen. Eventuellt får också barnet "böjveckseksem", men eksemen kanske aldrig dyker upp eller kommer betydligt senare.

Har någon i släkten haft "barneksem" och samtidigt kallats för "kolikbarn" så hade eventuellt den personen mjölkproteinallergi, men förr i världen så kollade man inte alltid efter det, istället ansågs föräldrarna gnälliga. Förr i världen i vad gäller det här, är i så sent som på 1980-talet...

Be om hjälp hos BVC för att kolla upp om barnet har mjölkprotein allergi. Det är enkelt gjort nuförtiden, och det finns bra ersättningar att använda istället.
 
Vi har mjölkprotein allergi "i släkten".

Det är just gaser, ont i magen och förstoppning som är de typiska symtomen. Eventuellt får också barnet "böjveckseksem", men eksemen kanske aldrig dyker upp eller kommer betydligt senare.

Har någon i släkten haft "barneksem" och samtidigt kallats för "kolikbarn" så hade eventuellt den personen mjölkproteinallergi, men förr i världen så kollade man inte alltid efter det, istället ansågs föräldrarna gnälliga. Förr i världen i vad gäller det här, är i så sent som på 1980-talet...

Be om hjälp hos BVC för att kolla upp om barnet har mjölkprotein allergi. Det är enkelt gjort nuförtiden, och det finns bra ersättningar att använda istället.
Konstigt att de symtomen inte står någonstans på typ 1177.. Där nämns snarare diarre och så som symtom. Jag känner en person (ingen släkting) med mjölkproteinallergi och även där är diarre snarare än förstoppning ett problem
 
Konstigt att de symtomen inte står någonstans på typ 1177.. Där nämns snarare diarre och så som symtom. Jag känner en person (ingen släkting) med mjölkproteinallergi och även där är diarre snarare än förstoppning ett problem

Citat från 1177: (en bit ner på sidan)

Symtom på komjölksallergi då symtomen kommer senare​

Det här är vanliga symtom på komjölksallergi där symtomen kommer några timmar eller nästa dag:
  • Barnet får eksem som inte går bort efter behandling med kortisonkräm.
  • Barnet får blodstrimmor i bajset.
  • Barnet får ont i magen och skriker mycket.
  • Barnet går inte upp i vikt.
  • Barnet blir lös i magen.
  • Barnet blir förstoppad.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vuxnas symtom på komjölksallergi är annorlunda än för små barn.

Komjölksallergi "växer bort" hos de allra flesta barnen innan de börjar skolan, och det har stämt bra på mina barn och barnbarn, samt kusiner.
 
Citat från 1177: (en bit ner på sidan)

Symtom på komjölksallergi då symtomen kommer senare​

Det här är vanliga symtom på komjölksallergi där symtomen kommer några timmar eller nästa dag:
  • Barnet får eksem som inte går bort efter behandling med kortisonkräm.
  • Barnet får blodstrimmor i bajset.
  • Barnet får ont i magen och skriker mycket.
  • Barnet går inte upp i vikt.
  • Barnet blir lös i magen.
  • Barnet blir förstoppad.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vuxnas symtom på komjölksallergi är annorlunda än för små barn.

Komjölksallergi "växer bort" hos de allra flesta barnen innan de börjar skolan, och det har stämt bra på mina barn och barnbarn, samt kusiner.
Jag kollade på mjölkproteinallergi. Där nämns bara diarre.

Det känns ändå konstigt att det enda symtomet skulle vara förstoppning. Inget av de andra stämmer in.
 
Jag kollade på mjölkproteinallergi. Där nämns bara diarre.

Det känns ändå konstigt att det enda symtomet skulle vara förstoppning. Inget av de andra stämmer in.
Tja, vi har haft en radda med bebisar med komjölksallergi.

Gaser och ont i magen har varit första tecknen.

Mjölkproteinallergi (jag ber om ursäkt, gjorde ej korrekt skillnad) är ovanligt. Komjölksallergi är vanligare.
 
Jag kollade på mjölkproteinallergi. Där nämns bara diarre.

Det känns ändå konstigt att det enda symtomet skulle vara förstoppning. Inget av de andra stämmer in.
Gaser och uppenbart ont skrev du i första inlägget, alla de tre är symptom på mjölkproteinallergi.
 
Byta sort på ersättningen?
Vad jag förstår är det skapligt vanliga problem när babyn äter ersättning. Man kan ju ge tex lactulos i ersättningen men det kan ju bvc tipsa om och ge konkreta råd kring!
 
Vår en månad gamla bebis har lite problem med magen.
Han är väldigt gasig och har bekymmer med förstoppning. Vi ser på honom att han tar i för att få ut bajset, men inget kommer. Han har uppenbart ont.

Han äter ersättning, NAN sensitive. Aptiten är normal (stor!), kissar som han ska och har gott allmäntillstånd. Vi testade pysventil men inget hände (kanske var vi för försiktiga?). Igår fick han Microlax på sjukhuset, med omedelbar effekt. Men det känns ju inte hållbart att hålla på med i längden.

Vad kan vi göra för att underlätta för honom?

Har givetvis kontakt med BVC.
Min dotter hade jättemycket problem med magen som bebis. Hon åt också ersättning. Vid ca 2 månaders ålder slutade hon i princip äta helt till följd av förstoppning, men hade inga andra symptom. Det krävdes två rejäla lavemang på barnakuten/bvc med några dagars mellanrum för att få loss proppen. Sen dess äter hon medicin , forlax junior, som är ett pulver som vid regelbunden användning gör bajset mjukare och mer lättbajsat. Om det håller i sig med förstoppningen kanske ni kan fråga om att få det utskrivet?

Forlax är alltså inget som hjälper akut utan är långtidsverkande. När magen var som sämst hade vi resulax som akutåtgärd om hon inte bajsat på runt 2 dagar. (Det är som mikrolax men svider inte , vilket jag tror mikrolax kan göra som jag förstått det.)
 
Vår en månad gamla bebis har lite problem med magen.
Han är väldigt gasig och har bekymmer med förstoppning. Vi ser på honom att han tar i för att få ut bajset, men inget kommer. Han har uppenbart ont.

Han äter ersättning, NAN sensitive. Aptiten är normal (stor!), kissar som han ska och har gott allmäntillstånd. Vi testade pysventil men inget hände (kanske var vi för försiktiga?). Igår fick han Microlax på sjukhuset, med omedelbar effekt. Men det känns ju inte hållbart att hålla på med i längden.

Vad kan vi göra för att underlätta för honom?

Har givetvis kontakt med BVC.

Jag bytte till HIPP, det var också enda vällingen som gick ner utan magont.
 
Man håller dom i en optimal position för att kunna bajsa.

Tänk själv om du skulle försöka bajsa medans du ligger ner.
Jag kommer bara till sidor om potträning. Därav min förvirring.

Att hålla benen mot magen i olika positioner har vi testat som jag skrev
 
Byta sort på ersättningen?
Vad jag förstår är det skapligt vanliga problem när babyn äter ersättning. Man kan ju ge tex lactulos i ersättningen men det kan ju bvc tipsa om och ge konkreta råd kring!
Problemet är att NAN är det enda som säljs här..

Hipp finns i en affär tre mil enkel väg bort, vi hade den först men det var samma sak då. @Tantan Jag har lite etiska problem med den, då den innehåller palmolja.. Men visst, flyger det då flyger det.

Som sagt, vi kommer givetvis prata med BVC. Han får Sempers magdroppar på deras inrådan, men vi upplever att det var då gaserna började.
 
Min dotter hade jättemycket problem med magen som bebis. Hon åt också ersättning. Vid ca 2 månaders ålder slutade hon i princip äta helt till följd av förstoppning, men hade inga andra symptom. Det krävdes två rejäla lavemang på barnakuten/bvc med några dagars mellanrum för att få loss proppen. Sen dess äter hon medicin , forlax junior, som är ett pulver som vid regelbunden användning gör bajset mjukare och mer lättbajsat. Om det håller i sig med förstoppningen kanske ni kan fråga om att få det utskrivet?

Forlax är alltså inget som hjälper akut utan är långtidsverkande. När magen var som sämst hade vi resulax som akutåtgärd om hon inte bajsat på runt 2 dagar. (Det är som mikrolax men svider inte , vilket jag tror mikrolax kan göra som jag förstått det.)
Kom de fram till vad det var som orsakade förstoppningen?

Skönt att hitta något som fungerar! Vi känner oss ganska maktlösa nu kan jag säga.. Har tid till barnläkare på tisdag (rutinbesök på BVC, men vi kommer passa på att fråga då).
 
Tja, vi har haft en radda med bebisar med komjölksallergi.

Gaser och ont i magen har varit första tecknen.

Mjölkproteinallergi (jag ber om ursäkt, gjorde ej korrekt skillnad) är ovanligt. Komjölksallergi är vanligare.
Första tecken, när har andra symtom tillkommit?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp