Försvarar vännen efter piskskandalen i OS

Annika Schleus piskrapp spreds världen över.
Skandalen förändrade modern femkamp i grunden – men Marlena Jawaid menar att reaktionerna blev oproportionerliga.
– Om det var fult, ja förmodligen, det var inte vackert, men jag tycker inte att det var så som det framställdes i media, säger det svenska OS-hoppet.
 
Jag är glad över att dom tog bort ridmomentet från femkamp. Det såg förfärligt ut, långt innan Annika's ritt, med människor som slängdes av hästen i språnget för att sedan springa efter hästen och sätta sig upp igen för att klamra sig fast över nästa hinder. Schleu's till synes totala oförmåga att se något annat än sig själv i den situationen och tränaren som slog hästen var droppen som fick bägaren att rinna över.
 
Jag har länge tänkt att det är märkligt att man kan rida så ofantligt dåligt som en del femkampare gjort genom åren och ändå ta sig till OS.

Tittar man på hur de tränar står det väl i proportion. Jag gissar att det beror på att det ansågs vara en "osäkert investerad träningstid", eftersom de i princip aldrig kommer bli bra nog att känna sig säkra på bra poäng i ridningen. Bättre att lägga tid på sånt som har mer förutsägbara resultat, och hoppas att man har turen att få en riktigt självgående häst? :confused:

Men jag håller med om att det är märkligt att så extrema tävlingsmänniskor som olympier kan känna sig nöjda med så uselt genomförande? Skönt att det blev borttaget. När folk argumenterar för att det inte krävs något av ryttaren för att tävla i hoppning kan man ju rota fram de där gamla klippen...
 
Tittar man på hur de tränar står det väl i proportion. Jag gissar att det beror på att det ansågs vara en "osäkert investerad träningstid", eftersom de i princip aldrig kommer bli bra nog att känna sig säkra på bra poäng i ridningen. Bättre att lägga tid på sånt som har mer förutsägbara resultat, och hoppas att man har turen att få en riktigt självgående häst? :confused:

Men jag håller med om att det är märkligt att så extrema tävlingsmänniskor som olympier kan känna sig nöjda med så uselt genomförande? Skönt att det blev borttaget. När folk argumenterar för att det inte krävs något av ryttaren för att tävla i hoppning kan man ju rota fram de där gamla klippen...
Ja alltså att amatörkampare bortprioriterar ridning förstår jag men inte att man gör det på OS-nivå. Jag menar tar man sig hela vägen till OS så tycker jag att man bör kunna rida lite bättre än en medioker ridskoleryttare. Så himla svårt är det ju ändå inte för en person som i övrigt är i väldigt bra kondition med bra styrka, motorik och kroppskontroll. Det är ju inga 160-hinder och inga svårridna hästar heller direkt i jämförelse med vad riktiga tävlingsryttare på motsvarande nivå rider.
 
Det fanns ju alltid några som man märkte att de hade ridit mer än en gång i sitt liv, tack och lov. De var tillräckligt följsamma och hyfsade ryttare för att det skulle gå, men sen kom nästa ryttare in och den var oftast katastrofal. Och det fungerar ju inte.
Någon som vet hur höga hindrena var? 1m? De borde nog haft dom på sådär halva den höjden egentligen för att skona alla involverade.
 
Det fanns ju alltid några som man märkte att de hade ridit mer än en gång i sitt liv, tack och lov. De var tillräckligt följsamma och hyfsade ryttare för att det skulle gå, men sen kom nästa ryttare in och den var oftast katastrofal. Och det fungerar ju inte.
Någon som vet hur höga hindrena var? 1m? De borde nog haft dom på sådär halva den höjden egentligen för att skona alla involverade.
1,20 har jag fått för mig.
 
Jag tycker det är väldigt bra att ridmomentet tagits bort. Jag har tidigare sett det på OS och bara tänkt "va- vad är detta? " I många fall har jag tyckt synd om hästarna. Dessutom går det ju emot det som vi lär ut inom ridsporten dvs att en ryttare ska inte starta i klasser som man inte är redo för. Många av dessa ryttare var inte redo för att hoppa på den nivån.

Sen tänker jag att när den sporten utvecklades så var det ju främst militärer som deltog, enligt vad jag hört. Det var en annan tid då ridning fanns mer naturligt hos den gruppen.
 
Jag minns att jag arbetade den dagen - visste väl i bakhuvudet att OS var igång och när TV'n slogs på (automatiskt) i rummet sneglade jag och såg "Åh, det är hoppning!" så jag stängde inte av. Typ tre sekunder in undrade jag vad i helsefyr som hänt med banhoppningen och vilket land som kunde skämma ut sig så! Tycker nästan varenda ritt var pinsam, och då är jag verkligen ingen hoppemänniska men till och med jag kunde se hur gräsligt de red... det tog en stund innan jag insåg att det var femkamp och inte "riktig" ridsport. Tack och lov för det, och tack och lov att de tagit bort momentet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp